Brussel,
04
juni
2020
|
16:44
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Cars stapt in Duitsland en Oostenrijk over op CO2-vrij transport over het spoor

Samenvatting

Met de implementatie van zijn duurzame business-strategie, zet Mercedes-Benz Cars de volgende stap richting CO2-neutrale mobiliteit: in samenwerking met Deutsche Bahn is alle logistiek over het spoor sinds begin dit jaar geconverteerd naar CO2-vrije energiebronnen. Dit betekent dat alle productiematerialen voor Mercedes-Benz personenautofabrieken in Duitsland, alsmede de fabriek in Kecskemét, Hongarije, nu over het spoor getransporteerd worden met gebruikmaking van groene energie.

Mercedes-Benz Cars werkt voortdurend aan de optimalisatie van de logistieke netwerken wereldwijd. Het bedrijf breidt met name het goederenvervoer over het spoor steeds verder uit, waarbij de focus ligt op duurzame en digitale innovatie. Samen met zijn logistieke partner Deutsche Bahn, heeft Mercedes-Benz Cars een nieuwe mijlpaal bereikt op het gebied van Inbound Logistics: het transport over het spoor van voertuigonderdelen is nu CO2-vrij. Dit geldt voor de Mercedes-Benz fabrieken in Bremen, Rastatt, Sindelfingen, Hamburg, Kuppenheim, Untertürkheim en MDC Power GmbH in Kölleda, Duitsland, alsmede voor de fabriek in Kecskemét in Hongarije. Het goederenvervoer over het spoor kan vertaald worden naar zo’n 270 truckladingen per dag, die nu niet langer over de weg getransporteerd worden.“Duurzaamheid is altijd een integraal onderdeel geweest van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars. Het reduceren van CO2 in één van onze belangrijkste aandachtspunten, die we systematisch doorvoeren in meer dan 30 van onze fabrieken, alsmede in onze logistiek. Ons doel is het vinden van een duurzame en milieuvriendelijke transportmix binnen ons wereldwijde logistieke netwerk. De conversie naar CO2-vrij transport over het spoor is een belangrijke stap in deze richting”, zegt Jörg Burzer, lid van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz AG, Production and Supply Chain Management.De groene energie die het bedrijf gebruikt voor het transport over het spoor in Duitsland en Oostenrijk, is uitsluitend afkomstig van locale, hernieuwbare energiebronnen. Het grootste deel van deze groene energie wordt momenteel opgewekt door hydro-elektrische krachtcentrales.“De focus van onze logistieke concepten ligt op CO2-emissies, alsmede op kosten, tijd en kwaliteit van het transport. Bij het selecteren van onze logistieke dienstverleners, is duurzaamheid een belangrijk criterium – dit kan bestaan uit de gebruikmaking van milieuvriendelijke hulpmiddelen, of het inzetten van trucks met een lage CO2-uitstoot, die dankzij alternatieve aandrijftechniek voldoen aan de strengste Europese normen”, zeg Elke Pusskeiler, Hoofd Supply Chain Management bij Mercedes-Benz Cars.

Duurzaamheid bij Mercedes-Benz CarsAls onderdeel van het project “Ambition2039”, heeft Mercedes-Benz Cars een aantal veelomvattende doelstellingen voor de bescherming van het klimaat vastgesteld: in 2039 wil het bedrijf een volledig CO2-neutrale modelreeks aanbieden. In 2030 zal meer dan de helft van alle nieuw gebouwde modellen voorzien zijn van elektrische aandrijving – inclusief alle volledig elektrische personenauto’s en plug-in hybrides.De CO2-neutrale productie is een belangrijke mijlpaal: vanaf 2022 zullen alle fabrieken van Mercedes-Benz Cars en Vans CO2-neutraal zijn. Nieuwe fabrieken zijn hier inmiddels op voorbereid. De fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen, Factory 56, dient op het gebied van state-of-the-art productietechnologie, klimaatbescherming en het behoud van energiebronnen als blauwdruk voor toekomstige fabrieken. Deze zullen van CO2-neutrale energie gebruik maken vanaf het moment waarop ze operationeel zijn. Op het dak wordt een fotovoltaïsch systeem geïnstalleerd, dat de fabriek jaarlijks 5000 MWh aan zelf-opgewekte groene energie voorziet. De smart-fabriek in Hambach (Frankrijk) maakt inmiddels gebruik van hernieuwbare energiebronnen (groene stroom, biogas) en produceert CO2-neutraal. De fabriek van Mercedes-Benz in Jawor (Polen) gaat in de toekomst eveneens op een CO2-neutrale basis produceren.In Duitsland gaat Mercedes-Benz AG energie afnemen van Duitse windmolenparken, die hun subsidies in 2020 onder de Renewable Energy Sources Act (EEG) regelgeving zullen verliezen. Mercedes-Benz AG is daarmee de eerste grote industriële partij die gebruik zal maken van deze energiebron, en verzekert zo op lange termijn de toekomst van zes windmolenparken in Noord-Duitsland.