02
juli
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz CLS Shooting Break

Met de nieuwe CLS Shooting Brake geeft Mercedes-Benz opnieuw een sterk staaltje conceptuele creativiteit ten beste en onderstreept het merk zijn voortrekkersrol op het gebied van design. De nieuwe CLS paart de proporties van een coupé aan onuitgegeven mogelijkheden dankzij zijn vijf deuren en een daklijn die zich uitstrekt tot aan de achterkant. Het idee van een vierdeurscoupé, dat op briljante wijze werd vertolkt door de eerste CLS in 2004 en sindsdien meermaals werd gekopieerd, wordt nu op een resoluut vernieuwende manier geïnterpreteerd. De sleutelwoorden waren ‘automobiele onafhankelijkheid’ en een ‘onvergelijkbare verleidingskracht’.

Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur: “Elke authentieke legendarische auto raakt zowel het hart als de rede. Voor de klant behoort de functionaliteit van een auto tot het opgelegde programma. De kracht om te fascineren is echter een vrije figuur, die zijn enthousiasme moet opwekken. De CLS Shooting Brake weet die twee eigenschappen te verzoenen tot een vorm die geen enkele andere auto kan evenaren.”

De proporties van de CLS Shooting Brake zijn verrassend maar moeten niet onderdoen voor die van een coupé.Ze geven de wagen zijn silhouet van een grote kat die klaar staat om te springen: een spitse motorkap, langgerekte, frameloze ruiten, een dynamische daklijn die naar achteren toe afloopt… Je moet al goed kijken om te zien dat de Shooting Brake over vijf deuren en een doorgedreven functionaliteit beschikt.

Onder zijn buitengewone esthetiek biedt deze wagen vijf volwaardige plaatsen en een grote achterklep.Hij richt zich tot iedereen die zich wil onderscheiden van de massa en die zijn eigen stijl in de verf wil zetten zonder aan sportiviteit of laadvolume in te boeten. De Shooting Brake geeft het gamma vernieuwende luxewagens van Mercedes-Benz een nieuwe dimensie en zou, net als de CLS Coupé, wel eens kunnen uitgroeien tot de referentie van een nieuw marktsegment.

“De CLS Shooting Brake sluit zich aan bij de fantastische traditie van stijlvolle sportiviteit die de modellen van Mercedes al sinds het begin kenmerkt en geeft deze uitzonderlijke iconen een alsmaar fascinerendere toekomst,” vertelt Gorden Wagener, hoofd van het stijlbureau van Mercedes-Benz.“Hij belichaamt de evolutie van de vormtaal bij Mercedes-Benz, die steunt op unieke esthetische en avant-gardistische principes”. In dat opzicht hoort dit model thuis in de indrukwekkende lijn van onuitgegeven concept-cars die hun stempel hebben gedrukt op hun tijd: zo was er de SLK, die in 1996 een nieuwe generatie inluidde door zijn roadsterallures te combineren met een wegklapbaar stalen dak, de M-Klasse, die in 1998 de eerste prestigieuze SUV was, en de CLS, in 2004 de eerste vierdeurscoupé.

 

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.