18
december
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Concept BlueZERO

Mercedes-Benz toont de toekomst van milieuvriendelijke elektrische mobiliteit met de voorstelling van zijn Concept BlueZERO-modellen op het Noord-Amerikaanse autosalon van Detroit. Dit intelligente, moduleerbare concept is de basis voor drie modellen met verschillende aandrijfconfiguraties die allemaal aan de wensen inzake duurzame mobiliteit beantwoorden:

· de BlueZERO E-CELL met batterijaandrijving en een autonomie tot 200 kilometer op elektriciteit alleen

· de BlueZERO F-CELL (brandstofcel) met een autonomie van ruim 400 kilometer met alleen een elektrische aandrijving

· de BlueZERO E-CELL PLUS met elektrische aandrijving en bijkomende interne verbrandingsmotor als aandrijfgenerator (range extender). Deze versie haalt een totale autonomie tot 600 kilometer en kan tot 100 kilometer afleggen op de elektrische aandrijving alleen.

De drie BlueZERO-versies zijn gebaseerd op de unieke sandwicharchitectuur die Mercedes-Benz zo’n tien jaar geleden introduceerde voor de A-Klasse en die nadien ook voor de B-Klasse diende. Deze structuur huisvest de alternatieve aandrijvingen. Voordelen van de gewijzigde constructie zijn onder meer de positieve invloed van de plaatsing van grote aandrijfonderdelen op het zwaartepunt, hun plaatsbesparend ontwerp en het feit dat ze uitstekend beschermd worden in de bodemstructuur. De BlueZERO-concept-cars vestigen dan ook nieuwe normen in termen van lichtheid, interieurlay-out en koetswerkvorm.

"Het flexibele BlueZERO-concept biedt elektrische mobiliteit voor alle behoeften en onderstreept het feit dat Mercedes-Benz als enige autoconstructeur ter wereld alle kerntechnologieën voor elektrische wagens met dagelijks gebruiksgemak heeft,” aldus Dr. Dieter Zetsche, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars.


Het BlueZERO-principe: een flexibel design, compacte buitenafmetingen en een ruim interieur

De drie BlueZERO-varianten delen dezelfde technische onderdelen en ook het design en de afmetingen zijn identiek. Met hun lengte van nauwelijks 4,22 meter combineren de BlueZERO-modellen compacte buitenafmetingen met een ruim bemeten interieur en een variabele interieur- en bagageruimte. Met vijf volwaardige zitplaatsen, een laadvermogen van ongeveer 450 kilogram en een bagageruimte van meer dan 500 liter toont hij zich erg gebruiksvriendelijk in de dagelijkse realiteit. Dankzij de sandwichconstructie en de verhoogde zitting, genieten de auto’s ook een uitzonderlijk hoge crashveiligheid voor de inzittenden en de technologie en natuurlijk een uitstekend zicht rondom.

In vergelijking met elektrische auto’s die op klassieke platformen zijn gebaseerd die oorspronkelijk alleen werden ontworpen voor het gebruik van verbrandingsmotoren biedt Concept BlueZERO de volgende voordelen:

· De interieurruimte blijft volledig behouden. Aangezien de sandwichvloer de energieaccumulatoren/generatoren omvat, moest Mercedes-Benz geen compromissen nemen op het vlak van interieurruimte, bagageruimte of flexibiliteit.

· De aandrijftechnologie die in de sandwichvloer is ingebouwd, verzekert een laag zwaartepunt en dus een uiterst betrouwbaar en wendbaar weggedrag.

· De crashveiligheid voldoet aan de uiterst hoge eisen die met Mercedes-Benz worden geassocieerd en dat is te danken aan het sandwichconcept en de plaatsing van de grote aandrijfonderdelen tussen de assen.

Dat maakt dat BlueZERO-modellen sterk afwijken van klassiek gebouwde elektrische wagens, waar de zware en volumineuze batterijen bijvoorbeeld in de koffer of onder de achterbank worden gemonteerd.

Een modulair design voor flexibiliteit en efficiëntie

“Ons modulair systeem maakt verschillende aandrijfconfiguraties mogelijk, op maat alle mogelijke klanteneisen,” aldus Dr. Thomas Weber, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.”

De gewijzigde sandwichvloer biedt de perfecte basis voor een breed modelgamma met elektrische aandrijvingen. We zijn ook een nieuw, bijkomend platform aan het ontwikkelen voor toekomstige compacte modellen met krachtbronnen die zijn afgeleid van geoptimaliseerde verbrandingsmotoren. Dankzij de intelligente netwerking van beide architecturen kunnen we ons productgamma op een uiterst flexibele en efficiënte manier uitbouwen. Vanaf 2009 worden de eerste Mercedes-modellen met brandstofcel op kleine schaal geproduceerd. De kleinschalige productie van Mercedes-wagens met batterijaandrijving gaat van start in 2010. Zo zijn we uitstekend uitgerust voor de toekomst.”

De drie BlueZERO-modellen zijn voorwielaandrijvers, wat typisch is voor deze klasse van wagens. De Mercedes-ingenieurs hebben een modulair systeem uitgewerkt dat verscheidene flexibel combineerbare aandrijfcomponenten omvat. Voorbeelden zijn de uiterst geavanceerde vloeistofgekoelde lithium-ionbatterijen met een capaciteit tot 35 kWh en de compacte elektromotor met een maximumvermogen van 100 kW (continu vermogen: 70 kW) en een maximumkoppel van 320 Nm. De drie versies hebben minder dan elf seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 km/u en halen een topsnelheid die omwille van de autonomie en de energie-efficiëntie elektronisch wordt begrensd tot 150 km/u.

Elektrische aandrijfsystemen met een autonomie van 100, 200 en meer dan 400 kilometer

Met een capaciteit van 15 kW kunnen de krachtige lithium-ionbatterijen in de BlueZERO E-CELL en BlueZERO E-CELL PLUS genoeg energie opslaan voor een autonomie van 50 kilometer in 30 minuten. Voor de zuiver elektrische aandrijving volstaat een oplaadtijd van een of twee uur voor een autonomie van respectievelijk 100 en 200 kilometer. De oplaadtijden worden verdubbeld als de laadcapaciteit zoals bij een normaal gezin 7 kW bedraagt. Beide BlueZERO-modellen omvatten een elektronische sturing die intelligente laadstations en facturatiesystemen ondersteunt.

Achterin heeft de BlueZERO E-CELL PLUS dezelfde 1-liter turbobenzinemotor als de smart fortwo, die hier als range extender wordt gebruikt. Deze compacte driecilinder heeft een vermogen van 50 kW bij een constante 3.500 t/min. Indien nodig kan hij de 17,5 kWh sterke lithium-ionbatterij opladen door middel van een even krachtige alternator, wat een rijbereik van 600 kilometer met een enkele tank mogelijk maakt. De zuiver elektrische, emissievrije autonomie kan oplopen tot 100 kilometer. De BlueZERO F-CELL met brandstofcelaandrijving haalt een autonomie van meer dan 400 kilometer zonder schadelijke emissies (volgens NEDC).

BlueZERO design: elegant en functioneel

De vooraanstaande technologie werd uniform en aantrekkelijk verpakt in de drie BlueZERO-modellen. Het unieke en opvallende Mercedes-design van het koetswerk benadrukt de progressieve aard van Concept BlueZERO.

De krachtige, elegante voorpartij wordt gedomineerd door het radiatorrooster met centraal geplaatste ster. De uitstekende aerodynamica van de BlueZERO is voor een deel te danken aan de gesloten voorpartij die mogelijk wordt gemaakt door het feit dat er geen koelopeningen nodig zijn. Ook de 20”-velgen werden aerodynamisch geoptimaliseerd en de wrijvingsarme banden beperken de rolweerstand.

De opvallende karakterlijnen langs de flanken geven de BlueZERO een uitermate dynamisch profiel en accentueren zijn bionische structuur die op de natuur werd geïnspireerd. Die typische eigenschap van de bionische wagen van Mercedes-Benz werd aangepast en gewijzigd voor de BlueZERO-modellen. Deze elementen geven het koetswerk zijn indrukwekkende kracht.

Nieuwe kwalitatieve lichtproductie

De compacte achterkant van de BlueZERO wordt gekenmerkt door achterlichten in de vorm van een gebogen ‘L’. Bovendien hebben de ontwerpers de lichtproductie een nieuwe kwaliteit gegeven: transparante lenzen creëren een rood lichtgordijn dat vloeiend uitloopt naar de zijkanten en zo voor een licht verspreid effect zorgen. Dat effect komt ook terug, zij het dan in het wit, in de koplampen. En bovendien kregen de koplampen een nieuwe lenstechnologie en een rand in plexiglas om een C-vormige dagverlichting te produceren met behulp van uiterst geavanceerde led-technologie.

Intelligente technologie zichtbaar gemaakt

Doorzichtige oppervlakken maken de normaal verborgen technologie zichtbaar. De lichtgrijze achterklep is volledig gemaakt van erg licht maar uiterst stevig Lexan, dat een zicht biedt op het stijve frame bijvoorbeeld. Tegelijk biedt deze doorzichtige achterklep zicht op het interieur, waardoor de voordelen van de sandwichvloer in een oogopslag duidelijk worden: om de klanten een maximaal voordeel te geven, blijven de bagageruimte en het interieur volledig bruikbaar, aangezien hier geen technische componenten moeten worden ondergebracht.

“Het was erg belangrijk voor ons om ervoor te zorgen dat het Mercedes-principe van ‘Fascinatie en Verantwoordelijkheid’ duidelijk tot uiting kwam in het design van de Concept BlueZERO, aldus Gorden Wagener, hoofd design bij Mercedes-Benz. “Dit is opnieuw een bewijs dat milieubewustzijn en rijplezier ook in de toekomst samen zullen gaan in onze wagens. We willen dat mensen van bij de eerste aanblik zien dat de Concept BlueZERO zeker geen minderwaardige optie is.”

De Mercedes-ingenieurs hebben dat verlangen benadrukt door een lakafwerking in drie nieuwe ALU-BEAM-kleuren. Elk van de drie versies heeft zijn eigen, individuele look: de BlueZERO E-CELL is gelakt in fris limoengroen, de BlueZERO F-CELL in muntgroen. Voor the BlueZERO E-CELL PLUS opteerden de ontwerpers voor het vertrouwen uitstralende oranje.