Brussel,
15
juli
2020
|
14:23
Europe/Brussels

Mercedes-Benz draagt met volledig elektrische deelauto’s voor medewerkers in de Benelux lokaal bij tot verdere CO2-reductie

Ambition 2039 – Op weg naar CO2-neutrale mobiliteit

Samenvatting

Mercedes-Benz Cars zet vanaf juli 2020 in de Benelux volledig elektrische deelauto’s in voor zakelijke ritten van medewerkers. Het doel is om medewerkers in Brussel en Nieuwegein emissievrij te laten rijden tussen de beide kantoren, waardoor op jaarbasis een minimale besparing van zo’n 25.000 kg CO2 kan worden gerealiseerd. Hiermee speelt het merk met de ster in op de noodzakelijke energietransitie en laat het bovendien zijn medewerkers de voordelen van de mobiliteitsdienst ‘Mercedes-Benz Shared Solutions’ zelf ervaren.

Een aantal medewerkers van Mercedes-Benz Cars rijdt gemiddeld één keer per week naar Brussel of Nieuwegein en vice versa. Dit betekent dat er ruim 16.000 km op jaarbasis per medewerker wordt afgelegd. Door gebruik te maken van de volledig elektrische EQC en de genoemde kilometers dus elektrisch te rijden is een besparing van circa 25.000 kg CO2 te realiseren.

Naast het verlagen van de totale CO2-uitstoot, kan er – door de bedrijfswagen te laten staan - ook flink op brandstofkosten worden bespaard. De deelauto’s worden immers geladen aan de eigen laadinfrastructuur op beide locaties waar de energie zeer voordelig is door de aanwezigheid van zonnepanelen.

In het kader van het Mercedes-Benz Shared Solutions-project gaat het reserveren van een van de vijf deelauto’s via een moderne en gebruiksvriendelijke applicatie. Met deze zogeheten ‘closed community car sharing software’ is het delen van de voertuigen gemakkelijk, veilig en ongecompliceerd. De medewerker hoeft niet meer naar een uitgiftebalie voor de sleuteloverdracht en hoeft derhalve ook geen rekening te houden met openingstijden. Binnen enkele seconden kunnen geautoriseerde gebruikers met hun smartphone de EQC reserveren, openen, sluiten en starten.

CASE-strategie

Mercedes-Benz maakt momenteel een fundamentele transformatie door van autofabrikant naar aanbieder van mobiliteitsservices. Deze bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit is gebundeld onder de term CASE: C van Connected, A van Autonomous, S van Shared & Services en E van Electric & Emission-free. Het doel is om klanten intuïtieve mobiliteit te bieden door alle vier strategische CASE-pijlers op een slimme manier te combineren. Op deze manier wil Mercedes-Benz een actieve rol spelen in de snel veranderende en complexe mobiliteitsindustrie. Het initiatief van Mercedes-Benz met zijn elektrische deelauto’s sluit naadloos aan bij deze CASE-strategie, waarbij het realiseren van intuïtieve, duurzame mobiliteit de doelstelling is. Bovendien biedt deze interne pilot de mogelijkheid om zelf ervaringen op te doen, die bijdragen aan nog klantgerichtere toekomstige (corporate) car sharing oplossingen.

Ambition2039: onze weg naar duurzame mobiliteit

Het inzetten van elektrische deelauto’s voor medewerkers past enerzijds in de verdere transformatie van Mercedes-Benz tot aanbieder van mobiliteitsdiensten en anderzijds binnen zijn Ambition2039-plan. Daarbij bekijkt de autofabrikant het aspect duurzaamheid in zijn geheel langs de volledige waardeketen. Het doel is de transformatie van de volledige portfolio van nieuwe personenwagens tot een CO2-neutraal aanbod vanaf 2039. Dit omvat aspecten als grondstoffen en leveranciersketen, de productie van de voertuigen tot de gebruiksfase en recyclingconcepten. Anders gesteld, Mercedes-Benz wil op een sociaal, economisch en ecologisch verantwoorde manier vorm geven aan de mobiliteit van de toekomst.

Breed portfolio

Een belangrijk onderdeel van de Ambition2039-strategie is elektrische mobiliteit. Inmiddels beschikt Mercedes-Benz naast de volledig elektrische EQC en EQV al over meer dan vijftien plug-in hybrids in het assortiment – een aantrekkelijk modellenaanbod dat zich uitstrekt van de compacte modellen tot de toonaangevende Mercedes-Benz S-Klasse. Het doel is om klanten in de komende periode meer dan 20 plug-in hybrid modelvarianten - met een steeds grotere elektrische reikwijdte - aan te bieden. De GLE 350 de biedt momenteel reeds een e-range van bijna 100 km (WLTP). In veel gevallen meer dan voldoende voor de dagelijks afgelegde afstand. Daarbovenop wil Mercedes-Benz tegen 2022 niet minder dan tien volledig elektrische aangedreven modellen op de markt hebben. Transparantie is daarbij een belangrijk streefdoel. Om die reden is Mercedes-Benz de eerste premium automobielfabrikant, die zijn doelstellingen en initiatieven rond klimaatbescherming wetenschappelijk door het SBTI1 heeft laten controleren. Daaruit blijkt dat de Mercedes-Benz beantwoordt aan de vereisten van het klimaatakkoord van Parijs (2015).

Mercedes-Benz EQC

Als eerste model van het nieuwe product- en technologiemerk EQ staat de EQC bol van vooruitstrevende innovaties. Op basis van zijn krachtige afmetingen is de EQC een crossover-SUV. Met een langgerekte daklijn, lage taillelijn en de coupé-achtige aflopende achterzijde houdt de EQC het midden tussen een SUV en een SUV-Coupé. Op het gebied van kwaliteit, veiligheid en comfort is de EQC de Mercedes-Benz onder de elektrische auto’s met overtuigende rijeigenschappen. Daarbij komt nog de hoge rijdynamiek dankzij twee elektromotoren op de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. Dankzij intelligente rijprogramma’s en hulpsystemen, die bijdragen tot een efficient rijgedrag, is een actieradius van 417 km (volgens WLTP) mogelijk. Met Mercedes me biedt de EQC uitgebreide geïntegreerde (laad-)services en maakt het elektromobiliteit comfortabel en geschikt voor dagelijks gebruik.

Voor de EQC werd onlangs de 360°-milieucheck met succes afgerond. De resultaten werden grondig gecontroleerd door TÜV SÜD. De milieucontrole is gebaseerd op een ecobalans, waarbij de milieu-impact van de auto over de gehele levenscyclus in kaart wordt gebracht – van de winning van grondstoffen en de productie over het gebruik tot de uiteindelijke recycling van de auto.