21
mei
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz GLK

Na zijn wereldpremière in april 2012 onthult de nieuwe Mercedes-Benz GLK vandaag zijn troeven op de weg en op het terrein. Dit karaktervolle voertuig bestendigt zijn ambitie om het segment van de compacte SUV’s te domineren door uit te pakken met revolutionaire rijhulpsystemen, even dynamische als efficiënte motoren, een nieuw design en een geüpgradede uitrusting.

Het hertekende exterieur van de GLK zet zijn dynamiek nog meer in de verf. Het koetswerk koppelt een aantal klassieke terreinwagenelementen aan de vormtaal die de hedendaagse Mercedes-Benz-modellen typeert. De gespannen, rechte lijnen, genereuze volumes en de markante vormen van de voor- en achterpartij, die getooid gaan met gladde oppervlakken, stroken perfect met de typische karaktertrekken van de GLK. Het resultaat is een klassiek ogende en bijzonder functionele alleterreinwagen. Aan zijn inherente troeven op onverharde wegen voegt hij dan ook erg concrete voordelen in de praktijk van alledag toe. De verhoogde zithouding en het overzichtelijke koetswerk verschaffen de bestuurder een soevereine blik op het verkeer.

De ontwerpers van het competitiecentrum dat belast was met de interieurinrichting hebben onder meer het dashboard volledig hertekend. Het gaat getooid door een opvallende horizontale decoratieve strook in aluminium of hout (optie) die zich over de hele breedte uitstrekt en nieuwe ronde verluchtingsmonden omvat, zelf afgewerkt in ‘silver shadow’. Het instrumentenpaneel kan als optie voorzien worden van een geavanceerd kleurenscherm, terwijl het driespakige sportstuur, de nieuwe interieurkleuren, de hertekende zetels en de indirecte sfeerverlichting met led- en glasvezeltechnologie (een primeur voor de GLK) bijdragen tot de bijzonder aangename interieuratmosfeer.


Krachtig en schoon: het motorengamma van de GLK

Welke motor de klant ook kiest, hij staat steeds garant voor een optimaal rijcomfort en een indrukwekkend prestatieniveau, ondanks de bijzonder lage emissie- en verbruikswaarden. Het gamma is zes diesels en één benzineversie rijk. De GLK 250 BlueTEC 4MATIC wordt aangedreven voor een viercilinderdiesel die 150 kW (204 pk) en 500 Nm puurt uit een blok van 2 143 cm3. Ondanks zijn uitzonderlijke potentieel geeft dit model blijk van een verrassende zuinigheid. Gemiddeld neemt hij genoegen met 6,1 à 6,5 liter diesel per 100 km (159-169 g CO2/km, nieuwe gemengde Europese cyclus).

De achterwielaangedreven, handgeschakelde modellen GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY en GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY springen nog zuiniger om met brandstof. Beide versies hebben aan 5,5 à 5,6 liter per 100 km genoeg en stoten 143 à 147 g/km CO2 uit (nieuwe gemengde Europese cyclus). Onder de dieselversies blijft de GLK 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY de onbetwiste prestatiekampioen. Ondanks een vermogen dat 25 kW (34 pk) steeg, verbruikt hij 6,9 à 7,0 liter diesel per 100 km (179-183 g CO2/km, nieuwe Europese gemengde cyclus), wat 17 % minder is dan zijn voorganger. De benzineversie GLK 350 4MATIC BlueEFFICIENCY weet te verleiden met zijn technologisch geavanceerde Mercedes-Benz V-motor van de jongste generatie. Die is uitgerust met het BlueDIRECT-systeem en levert deze GLK-variant uitstekende prestaties en verbruikscijfers op.

De dieselmotoren doen niet enkel een beroep op de modernste technologie, ze zijn ook uitgerust met een hele rist BlueEFFICIENCY-voorzieningen om het brandstofverbruik verder te verlagen. Tot deze voorzieningen behoren de ECO Stop/Start-functie (standaard) en de 7G-TRONIC PLUS zeventrapsautomaat. Dragen eveneens bij tot een lager brandstofverbruik: de wrijvingsarme differentieeltandwielen, de elektrische stuurbekrachtiging en de banden met verlaagde rolweerstand.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.