Brussels,
10
juli
2023
|
16:12
Europe/Brussels

Mercedes-Benz introduceert functie ‘automatische rijstrookwissel’ in Europa

Nieuwe functie maakt automatisch inhalen van langzamere voorliggers mogelijk

Samenvatting

Mercedes-Benz biedt in Europa met de functie ‘automatische rijstrookwissel’ in de toekomst een intelligente doorontwikkeling van SAE-Level 2 rijassistentiesystemen aan – ook wel Level 2+ genoemd. De onderneming werkt momenteel aan het aanpassen van de functie aan Europese verkeerssituaties. De introductie valt samen met de levering van de eerste exemplaren van de nieuwe E-Klasse. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegachtige wegen met rijstrookmarkeringen en gescheiden rijstroken. De functie is al beschikbaar in de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse en de EQ modellen die Mercedes-Benz in de VS en Canada aanbiedt.

De functie automatische rijstrookwissel is een integraal onderdeel van de actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent. Bij een langzaam rijdende voorligger kan het voertuig in het snelheidsbereik van 80-140 km/h de rijstrookwissel zelf initiëren en volledig automatisch inhalen als er rijstrookmarkeringen worden gedetecteerd en er voldoende vrije ruimte is. Voorwaarde is een weg met een snelheidslimiet en het voertuig dient uitgerust te zijn met MBUX navigatie. Het geavanceerde systeem vereist geen verdere input van de bestuurder om de automatische rijstrookwissel uit te voeren.

Met actieve routegeleiding helpt het systeem ook bij het navigeren bij afritten en bij het wisselen van snelweg. Aangezien de verantwoordelijkheid bij een SAE-Level 2 systeem ook bij de automatische rijstrookwissel bij de bestuurder blijft liggen, heeft Mercedes-Benz er bewust voor gekozen dat de handen altijd aan het stuur gehouden dienen te worden. Veiligheid staat bij Mercedes-Benz voorop en daar hoort ook bij dat er geen verwarring ontstaat bijvoorbeeld door verkeerde verwachtingen.

“Mercedes-Benz creëert al jaren maatstaven op het gebied van geautomatiseerd rijden en assistentiesystemen. Met DRIVE PILOT bieden we het eerste en enige systeem ter wereld voor hooggeautomatiseerd rijden met een internationaal geldige goedkeuring. DRIVE PILOT is sinds 2022 leverbaar in Duitsland en binnenkort ook in de VS. Bij het parkeren gaan we nog een stap verder: INTELLIGENT PARK PILOT is het eerste gecertificeerde systeem ter wereld voor volledig geautomatiseerd, bestuurderloos parkeren op SAE-Level 4. Veel van onze klanten in Duitsland maken er al gebruik van. Wat de assistentiesystemen betreft, biedt de automatische rijstrookwissel een duidelijk merkbare comfortwinst. In de VS kan deze functie al worden besteld en ik ben verheugd aan te kondigen dat we de functie nu ook in Europa kunnen aanbieden.  Mercedes-Benz onderstreept hiermee nogmaals zijn positie als pionier en technologieleider.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG,

Chief Technology Officer Ontwikkeling & Inkoop

DISTRONIC met actieve stuurassistent ondersteunt bestuurders bij snelheden tot 210 km/h

De actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent (SAE-Level 2) maakt gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk waarbij de bestuurder wordt ondersteund bij snelheden tot 210 km/h. Het systeem kan op alle soorten wegen worden geactiveerd. Bijzonderheid: bij snelheden onder de 130 km/h functioneert de stuurassistent ook bij slecht zichtbare wegmarkeringen. DISTRONIC regelt ondertussen automatisch de snelheid, past de afstand tot de voorligger aan en helpt bij het optrekken in fileverkeer.

DRIVE PILOT: systeem voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3)

Mercedes-Benz biedt met DRIVE PILOT het eerste en enige systeem ter wereld met internationaal geldige goedkeuring voor hooggeautomatiseerd rijden op SAE-Level 3. Het stelt klanten in staat om onder bepaalde omstandigheden de rijtaak aan het systeem over te dragen, zoals in druk verkeer of verkeersopstoppingen op geschikte snelweggedeelten. Het systeem functioneert momenteel tot een snelheid van 60 km/h en stelt gebruikers in staat om kostbare tijd terug te winnen die is te gebruiken voor andere activiteiten. DRIVE PILOT is sinds mei 2022 beschikbaar in Duitsland voor de S-Klasse en EQS. Mercedes-Benz is ook de eerste autofabrikant die goedkeuring heeft gekregen in de Amerikaanse staten Californië en Nevada. DRIVE PILOT is daar vanaf modeljaar 2024 beschikbaar als optie voor de S-klasse en EQS. De eerste exemplaren met deze technologie worden naar verwachting eind 2023 aan klanten geleverd.

De veiligheid van alle weggebruikers heeft bij Mercedes-Benz de hoogste prioriteit

Mercedes-Benz heeft met technische innovaties altijd maatstaven gecreëerd op het gebied van voertuigveiligheid en geldt als pionier in veilig ‘handmatig’ rijden. Of het nu gaat om ABS (1978, S-Klasse W116), bestuurdersairbag in combinatie met gordelspanner (1981, S-Klasse W126) of ESP® (1995 S-Coupé C140) – Mercedes-Benz heeft als eerste talloze innovaties op het gebied van voertuigveiligheid geïntroduceerd. Hetzelfde geldt voor rijassistentiesystemen: Mercedes-Benz introduceerde als eerste met de automatische afstandsregeling DISTRONIC (1998, S-Klasse W220) een – tegenwoordig – SAE-Level 1-systeem. Het merk creëert al jaren maatstaven op het gebied van functies op SAE-Level 2.

Mercedes-Benz focust ook bij hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3) op veiligheid en betrouwbaarheid. DRIVE PILOT bouwt daarom voort op een systeemarchitectuur die het mogelijk maakt om elke situatie die zich voordoet op elk moment veilig te beheersen. De vier kerngebieden van de redundante architectuur omvatten het remsysteem, de besturing, de voeding en delen van het sensorsysteem. Naast radar en camera’s is de inzet van LiDAR hierbij onontbeerlijk. Situationele issues met één sensor kunnen worden gecompenseerd door de capaciteiten van de andere. Met dit op veiligheid gerichte systeemontwerp creëert Mercedes-Benz geheel nieuwe maatstaven op het gebied van geautomatiseerd rijden.

1 De rijassistentie- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontslaan bestuurders niet van hun verantwoordelijkheid. Zij dienen de instructies in de gebruiksaanwijzing en de daar beschreven systeemgrenzen in acht te nemen.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.