13
februari
2024
|
17:21
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Marco Polo viert 40-jarig jubileum

  • De compacte camper van Mercedes-Benz al vier decennia op avontuur
  • De Marco Polo zet sinds 1984 maatstaven in zijn segment, eerst op basis van de ‘Bremer Transporter’ en sinds 2015 als V-Klasse Marco Polo
  • Meerdere generaties reizigers hebben mooie reisherinneringen gemaakt met deze Mercedes-Benz

40 jaar geleden werd een Venetiaanse ontdekkingsreiziger de naamgever van een nieuwe camper van Mercedes Benz. De eerste Mercedes-Benz Marco Polo vierde zijn première in 1984 en was destijds gebaseerd op de ‘Bremer Transporter’. Sindsdien heeft de Marco Polo met veel reizigers mooie reisherinneringen gemaakt – van Europa tot Azië. En hij is ook geëvolueerd – op het vlak van praktisch gebruiksgemak, comfort en stijl. En zijn toekomst? Die wordt elektrisch.

Marco Polo op basis van de ‘Bremer Transporter’: pioniers op het vlak van campers met een ster
In de jaren 80 was de eerste Marco Polo een van de compacte campers die het segment definieerden. Zijn karakteristieke designkenmerken: de stompe motorkap, de lakkleur bahamabeige en het beige-bruine interieur, dat in die tijd werd beschouwd als een ‘must-have’ voor veeleisende kampeerders. Omdat het basisvoertuig T1 aanvankelijk in Bremen werd geproduceerd, kreeg het model de bijnaam ‘Bremer Transporter’. Met een hoogte van 2,97 meter was de eerste Marco Polo een imposante verschijning. In 1988 volgde een facelift.

Het woonconcept van de Marco Polo is in de basis ongewijzigd gebleven sinds de eerste generatie. Het omvat nog steeds een dakbed, een zetel-bedcombinatie achterin, een draaibare bestuurders- en passagiersstoel voorin, een kitchenette met gootsteen, kookplaat en koelkast en kast- en ladeblokken.

Marco Polo op basis van de Vito: nog compacter, nog geschikter voor dagelijks gebruik
In 1996 maakten een verlaging van de hoogte tot minder dan twee meter en de introductie van een opklapbaar dak de tweede Marco Polo-generatie – gebaseerd op de Vito bestelwagen – veel handiger en gebruiksvriendelijker. Tegelijkertijd werd het interieur aanzienlijk functioneler: de zetel-bedcombinatie achterin werd op een railsysteem gemonteerd en kon voortaan dus worden verschoven. De kasten werden voorzien van praktische rolluiken. De tafel kon worden opgeborgen in het bekledingspaneel van de schuifdeur en er was een vrije toegang tot de achterkant dankzij een voetbediende parkeerrem. In 1999 volgde een facelift.

Marco Polo op basis van de Viano: nog functioneler, nog geavanceerder
In 2003 boekte de derde generatie van de Marco Polo-uitvoering, die was gebaseerd op de Viano, verdere vooruitgang op het gebied van praktisch gebruiksgemak. Ook deze generatie zette nieuwe standaarden in het segment van compacte campers. Een elektrisch bedienbaar opklapbaar dak, een comfortabel dakbed met puntelastische veerelementen – bekroond met het ‘Aktion Gesunder Rücken’ keurmerk voor het rugvriendelijke ontwerp – en een zetel met elektrisch neerklapbare rugleuningen en luchtkussens in de wangen van de stoelen voor een betere zijdelingse steun waren slechts enkele van de vele verbeteringen. In 2010 volgde een facelift.

Marco Polo op basis van de V-Klasse: nog stijlvoller, nog comfortabeler
De Marco Polo is sinds 2015 in zijn huidige vorm gebaseerd op de V-Klasse. Deze vierde generatie stelde nieuwe normen op het gebied van esthetiek en comfort. Het interieur werd omgetoverd tot een exclusieve lounge, van het bestuurderscompartiment tot het woongedeelte. Tot de highlights behoorden en behoren nog steeds de vloerbekleding in jachtlook, de sfeervolle LED-interieurverlichting – inclusief optionele sfeerverlichting – en een brede selectie van hoogwaardige sierdelen en bekledingen. Sinds de facelift in 2019 en de daaropvolgende updates biedt de Marco Polo ook nog meer technologie, waaronder het innovatieve MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem en de geavanceerde camperbesturing MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control) , die het voertuig omtovert tot een smart home voor reizigers en digitale nomaden.

De nieuwe V-Klasse Marco Polo, die in de zomer van 2023 werd gepresenteerd en dit jaar zijn marktintroductie beleeft, zet deze ontwikkeling voort. Het nieuwe model maakt onder andere indruk met een nog hoogwaardigere uitstraling van het exterieur en het interieur. De verbeterde versies van de systemen MBUX en MBAC, bieden nieuwe functies zoals een slimme bediening van de AIRMATIC-niveauregeling in camperstand. Het nieuwe model maakt daarmee een ongeëvenaarde glamping-ervaring mogelijk.

De Marco Polo Module: van dagelijks inzetbare auto tot compacte camper in een handomdraai
De Marco Polo Module maakt sinds vorig jaar (2023) de Marco Polo-familie aan de onderkant van het gamma compleet. Deze verandert de compacte bestelwagens van het merk met de ster, waaronder de T-Klasse, in een handomdraai in microcampers. De module bevindt zich in de bagageruimte van het voertuig en wordt vastgezet met sjorogen. De module bestaat uit een standaard bed voor twee personen en een optioneel keukenblok met gootsteen en gasfornuis met gasflessen. Indien gewenst kan er ook voor een koelbox worden gekozen, die in het keukenblok wordt geplaatst. Andere opties zijn een hulpaccu, het slaappakket met verduisteringselementen en ventilatieroosters met horren voor de ruiten, opbergzakken aan de ramen die tussen de C- en D-stijlen kunnen worden geplaatst; en een tafel en campingstoelen. De tafel wordt geleverd met twee verschillende poten waarmee hij buiten kan worden neergezet of achterin het leefgedeelte.

De toekomst van kamperen met campers van het merk met de ster: VAN.EA
Elektrisch rijden is een van de veelbepalende aspecten van de toekomst van de Marco Polo-modellen. Mercedes-Benz Vans heeft de ambitie om leider te worden in elektromobiliteit stevig verankerd in zijn strategie. De centrale stap naar de elektrische toekomst wordt gevormd door de nieuwe, modulaire en schaalbare ‘electric-only’ architectuur VAN.EA, die vanaf 2026 zijn intrede doet bij het merk. Met het platform VAN.EA als uitgangsbasis zal ook het campergamma worden geëlektrificeerd en uitgebreid. Mercedes-Benz gaat op basis van VAN.EA in de toekomst zowel middelgrote als grote volledig elektrische campers af fabriek aanbieden. Samen met zijn internationale camperpartners wil het merk met de ster de nieuwe industriestandaard voor elektrische campers gaan ontwikkelen.