Brussels,
12
januari
2023
|
13:58
Europe/Brussels

Mercedes-Benz nestelt zich in top drie populairste merken met een recordmarktaandeel van 8%

Met 54% is een op twee geregistreerde voertuigen x-EV

Samenvatting

Brussel. De geopolitieke instabiliteit, de productie-uitdagingen, de logistieke complexiteit en de energiecrisis hebben Mercedes-Benz Cars er in België niet van weerhouden om een succesvol 2022 neer te zetten. Met 29.283 inschrijvingen en een corresponderend recordmarktaandeel van 8% nestelt het merk met de ster zich voor het eerst in de top drie van de Belgische automobielmarkt. Daarmee gaat Mercedes-Benz in tegen de huidige markttrend: een groei van 5,9% (tegenover 2021) in een dalende Belgische markt. Deze resultaten zijn toe te schrijven aan een sterke positionering van het merk in de fleetwereld en de brede en attractieve portfolio aan modellen; zowel de varianten met de gekende verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijving als het aantrekkelijke Mercedes-EQ aanbod met niet minder dan tien volledig batterij-elektrische modellen. Mercedes-Benz noteerde afgelopen jaar 54% xEV-inschrijvingen (2021: 37.4%) waarvan 14% BEV’s – een stijging van 249% ten opzichte van 2021.

Deze resultaten onderschrijven de strategische koers van Mercedes-Benz; een duurzaam luxemerk dat sterk inzet op elektrische aandrijving en connectiviteit. In 2022 werden met de EQS SUV, de EQE limousine en de EQE SUV – inclusief hun Mercedes-AMG varianten - belangrijke modellen aan de Mercedes-EQ portfolio in zowel het Top-End Luxury als het Core Luxury segment toegevoegd. Met een elektrische actieradius van meer dan 600 kilometer, de specifieke designtaal en het state-of-the-art interieur met nieuwe maatstaven op vlak van digitalisering en connectiviteit, zetten ze duidelijk de toon. De recent gelanceerde EQE was van meet af aan een absolute voltreffer bij de zakelijke klanten en de vraag blijft op een hoog niveau acteren. Met de lancering van deze modellen heeft Mercedes-Benz een volledig, batterij-elektrisch aanbod in elk segment; van EQA over EQE en EQS tot EQV.

Ook de SUV-familie – met de GLE- en de GLC-varianten - blijft met een aandeel van 18% traditioneel een sterk segment waaraan de in 2022 vernieuwde GLC in belangrijke mate bijdraagt. De nieuwe GLC is beschikbaar zowel met een diesel en een benzine verbrandingsmotor als een plug-in hybride variant. Met zijn elektrische actieradius van meer dan 100 km kan de GLC op heel wat interesse rekenen. In 2022 werd eveneens de C-Klasse familie vernieuwd waarbij het interieur de look kreeg van de S-Klasse net als tal van features ontleend aan het vlaggenschip van het merk. De C-Klasse is met een aandeel van 14% het populairste model in het Core Luxury segment.

De Entry Luxury modellen of de Compact Cars nemen sinds een aantal jaren het grootste volume registraties voor Mercedes-Benz voor hun rekening. Die status werd in 2022 bevestigd met een verkoopaandeel van 51% Het sterke aanbod Plug-In Hybrids draagt daar in belangrijke mate aan bij, net zoals de volledig batterij-elektrische EQA en EQB – goed voor 13% - die heel vlot hun weg naar de zakelijke markt vinden en tegelijkertijd ook particulieren aanspreken.

Top-End Luxury

De elektrificatie zet zich ook door in het Top-End Luxury segment. Zo zette Mercedes-AMG onder meer de EQE 43 4MATIC, EQE 53 4-MATIC+ en de C 43 4-MATIC in de markt. Tegelijkertijd lanceerde Mercedes-AMG haar E PERFORMANCE hybride aandrijving in de GT 63S E PERFORMANCE. Deze technologie met onafhankelijke elektromotor en batterij op de achteras wordt volledig ontleend aan de Formule 1.

Net zoals in andere contreien gooit het Top-end Luxury segment ook in België grote ogen. Mercedes-AMG biedt een ruim pallet aan succesvolle modellen en motorisaties, de vraag naar de iconische G-Klasse blijft hoog en Mercedes-Maybach met zijn exclusief design en comfortniveau werd in 2022 zesmaal meer ingeschreven in vergelijking met een jaar geleden.

Autosalon in de Magical Garages bij de Mercedes-Benz Dealers

Mercedes-Benz gaat in 2023 op dat elan verder; met een spervuur aan nieuwigheden waaronder de volledige E-Klasse familie en de verderzetting van de facelift van het segment van de Compact Cars. In deze traditioneel Belgische salonperiode maakt de EQS SUV zijn opwachting in de showrooms. Deze en andere nieuwigheden geven Mercedes-Benz Cars in België het vertrouwen dat de groeiende lijn in 2023 kan worden doorgetrokken. Dat doen we samen met onze vertrouwde Mercedes-Benz partners. Net daarom organiseert Mercedes-Benz het salon bij haar dealers en heeft ze geen stand in Brussels Expo. Dit laat het merk met de ster toe om klanten, prospecten en Mercedes-Benz fans een luxueuze en gepersonaliseerde beleving aan te bieden – online en offline. En waar en door wie kan dat beter dan bij de vertrouwde concessiehouder van onze klanten en in de beslotenheid van de showrooms; voor deze gelegenheid tot Magical Garages omgetoverd? De uitgelezen plaats om de innovaties en de wereld van Mercedes-Benz met alle zintuigen te ontdekken. De unieke en speciaal voor Mercedes-Benz ontwikkelde Freeside mood fragrance zet de toon in alle showrooms.

Contact:

Bastien Van den Moortel, +32 2 724 14 74, bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op:

https://media.mercedes-benz.be

https://media.mercedes-benz.com

Mercedes-Benz Group in één oogopslag

Mercedes-Benz Group AG is een van 's werelds meest succesvolle automobielondernemingen. Met Mercedes-Benz AG behoort de autofabrikant tot de grootste aanbieders van premium en luxe personen- en bestelwagens. Mercedes-Benz Mobility AG biedt financiering, lease, auto-abonnementen en autoverhuur, wagenparkbeheer, digitale services rondom laden en betalen, verzekeringsbemiddeling en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters Gottlieb Daimler en Carl Benz schreven geschiedenis met de uitvinding van de auto in 1886. Als pionier in de autobouw is het voor Mercedes-Benz zowel een motivatie als een verplichting om de toekomst van mobiliteit veilig en duurzaam vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige en hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Mercedes-Benz investeert consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijvingen en zet koers naar een volledig elektrische toekomst: het merk streeft ernaar volledig elektrisch te worden, daar waar de marktomstandigheden dit toelaten. Met dit strategische doel van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregestuurde toekomst. Daarnaast versnelt de onderneming de intelligente connectiviteit van zijn voertuigen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten, want Mercedes-Benz beschouwt het als zijn ambitie en verplichting om zijn verantwoordelijkheid jegens de samenleving en het milieu na te komen. Mercedes-Benz verkoopt voertuigen en services in bijna elk land ter wereld en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Tot het merkenportfolio behoren naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand studie van 20 oktober 2021), Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ en Mercedes me ook de merken van Mercedes-Benz Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Athlon. De onderneming is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (beursafkorting MBG). In 2020 verkocht het concern met in totaal circa 288.500 medewerkers 2,8 miljoen voertuigen. De omzet bedroeg € 154,3 miljard en de EBIT € 6,6 miljard.