21
augustus
2013
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz S500 PLUG-IN HYBRID

Nieuwe S 500 PLUG-IN HYBRID

De S-Klasse als "3-liter per 100 km" auto

Brussel.  Het derde hybride model van de nieuwe S-Klasse, de
S 500 PLUG-IN HYBRID, is de nieuwe benchmark in zijn segment. Met 69 g CO2 per kilometer (3 liter/100 km) zet deze S-Klasse een nieuwe verbruiksstandaard die enkele jaren geleden eenvoudigweg ondenkbaar was in de wereld van de luxewagens. De 80kW sterke elektromotor met extern oplaadbare batterij maakt emissie-vrij rijden tot 30km mogelijk. Deze elektromotor wordt gecombineerd met een nieuwe benzine 3.0-liter V6 turbomotor. Mercedes-Benz stelt de S 500 PLUG-IN HYBRID voor op de komende IAA te Frankfurt. De commercialisatie is voorzien voor 2014.

Met deze nieuwe S-Klasse introduceert Mercedes-Benz zijn derde hybride-model in het segment : de S 400 HYBRID, de S 300 BlueTEC HYBRID en nu de S 500 PLUG-IN HYBRID. Op al deze “second-generation hybrid drive systems” kan de brandstofmotor volledig ontkoppeld worden van de elektromotor. Een nieuwigheid is ook de 2e generatie van het systeem van remkrachtrecuperatie en het anticiperende “Intelligent HYBRID” energie managementsysteem.

Terwijl de batterijen van de S 400 HYBRID en S 300 BlueTEC HYBRID o.a. opgeladen worden door de remkrachtrecuperatie bij het remmen of door de brandstofmotor bij het rijden aan continu tempo (sailing), heeft de nieuwe “high-voltage” lithium-ion batterij van de S 500 PLUG-IN HYBRID 10 keer de energie-inhoud en biedt ze de mogelijkheid opgeladen te worden via een extern laadpunt rechts aan de achterbumper. Met de hulp van de synchrone elektromotor (80 kW/340 Nm) kan de S-Klasse gedurende ca. 30 km puur op elektriciteit rijden.

Vier hybride-modi kunnen geselecteerd worden door een druk op de knop:

· HYBRID

· E-MODE: enkel elektrisch

· E-SAVE: de volgeladen batterij wordt gespaard om later puur elektrisch te gebruiken

· CHARGE: de batterij wordt geladen tijdens het rijden

Volgens de actuele metingsnormen noteert de S-Klasse een emissiewaarde van 69 gram CO2 per kilometer. Met een verbruik van omgerekend 3 liter op 100 km vestigt de S-Klasse een verbruikswaarde die enkele jaren geleden voor dit segment nauwelijks nog voor mogelijk werd gehouden. Bovendien is dit verbruikscijfer tot stand gekomen zonder compromissen op het gebied van prestaties, comfort of rijbereik.

Belangrijkste wapenfeiten van de S 500 PLUG-IN HYBRID:

· Vermogen: verbrandingsmotor 245 kW en elektromotor 80 kW, 480 Nm aan koppel voor de verbrandingsmotor en 340 Nm voor de elektromotor;

· Gecombineerd verbruik (NEFZ) van 69 g CO2/km (3,0 l/100 km);

· Puur elektrische actieradius van ca. 30 km;

· Topsnelheid van 250 km/u, 0-100 km/u in 5,5 sec;

· Intelligent HYBRID: vooruitziend energiemanagementsysteem met optimaal gebruik van regeneratieve energie bij afremmen;

· Keuzemogelijkheid in rijprogramma’s met vier hybridestanden: HYBRID, E-MODUS, E-SAVE en CHARGE;

· Gaspedaal: een drukpunt in het pedaal verschaft feedback over het inschakelmoment van de verbrandingsmotor en helpt bij het doseren van de aandrijfkracht;

· Snel extern opladen dankzij hoogspanningsbatterij

· Voorklimatisering voor een aangename interieurtemperatuur.

Intelligent HYBRID: voorspellend energiemanagement

De tweede-generatie hybride S-Klasses vertrouwen op een voorspellend energiemanagement voor een betere energie-efficiency. Daarbij ‘kijkt’ het besturingssysteem van de hybride-aandrijving niet alleen naar de actuele rijstijl en de wensen van de bestuurder, maar ook naar het waarschijnlijke verloop van de route (stijgingspercentages, afdalingen, bochten of snelheidsbeperkingen) gedurende de volgende acht kilometer.

Intelligent HYBRID maakt gebruik van navigatiegegevens uit COMAND Online om het laden en ontladen van het batterijpakket te sturen. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens heuvelop rijden de energie uit het batterijpakket aangewend, om de batterij bij het afdalen via het regenereren van remenergie vervolgens weer op te laden.

Regeneratief remsysteem: de elektromotor als generator

Het grote potentieel bij hybride-aandrijving om het brandstofverbruik verder te beperken is het maximaal terugwinnen van energie tijdens het afremmen op de motor en bij het remmen. Zo wordt bij het aanraken van het rempedaal de vertraging in eerste instantie bewerkstelligd door de elektromotor als remkrachtgenerator en niet via de schijfremmen. De S-Klasse beschikt voor het eerst over een tweede-generatie regeneratief remsysteem (RBS). Het resultaat is een niet merkbaar samenspel in remprestaties tussen de mechanische remmen en de elektrische remprestaties van de elektromotor.

 

Contact:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Telefoonnr: +32 (0)2 724 14 74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer info over Mercedes-Benz vindt u op de sites www.media.daimler.com en www.mercedes-benz.com