Brussel,
09
januari
2020
|
11:54
Europe/Brussels

Mercedes-Benz sluit succesvol 2019 af als premium marktleider

Samenvatting

Voor het eerst in 17 jaar stootte Mercedes-Benz met 37.938 inschrijvingen (2018: 35.526) en een marktaandeel van 6,9% (2018: 6,5%) door naar de nr. 1-positie in het premiumsegment. Drijvende krachten achter dit succes zijn het segment van de Compact Cars met meer dan de helft (48%) van de inschrijvingen, de voltallige C-Klasse (21%) en E-Klasse (10%) familie en het segment van de SUV’s (17%).

smart blijft op de markt van de microcars goed presteren en liet in 2019 1.557 inschrijvingen noteren (2018: 1.741). Vooral de voorbereiding op de volledige overstap naar een exclusief elektrisch aanbod in 2020 heeft invloed gehad op de resultaten van de afgelopen twaalf maanden. De onlangs gelanceerde facelift van de smart EQ fortwo en forfour zijn dan ook veelbelovend voor het nieuwe jaar.

Compact Cars: blijvend succes

Mercedes-Benz lanceerde in 2012 een nieuw aanbod Compact Cars, dat van meet af aan een schot in de roos was. Wereldwijd werden er al meer dan 7 miljoen van deze voertuigen verkocht, die zowel door nieuwe doelgroepen als bestaande klanten enthousiast werden ontvangen. Dat werd nog eens onderstreept door de in 2018 doorgevoerde vernieuwingsronde met de A-Klasse, de nieuwe A-Klasse Berline en de B-Klasse. In 2019 kregen CLA Coupé en CLA Shooting Break een nieuwe look en maakte de GLB zijn opwachting. Op het Salon van Brussel wordt nu het startschot gegeven voor de nieuwe GLA. Daar waar de GLB resoluut inzet op functionaliteit en ruimte - met een optionele derde zitrij biedt hij plaats aan zeven personen - is de sportieve GLA duidelijk een lifestyle statement.

Ondertussen zijn de Compact Cars in ons land goed voor 48% van de inschrijvingen. Deze modellen scoren niet alleen met hun sportief design - 30% kiest bovendien voor een AMG-line - maar ook door hun hoogtechnologische snufjes aan boord. Zoals, het infotainmentsysteem MBUX of het ENERGIZING-comfortprogramma dat verschillende comfortsystemen bundelt, muziek- en lichtsferen gebruikt plus een aantal massagemodi voor uiteenlopende wellnessprogramma’s. Een andere verklaring voor het succes van de Compact Cars is het beschikbare motorenpallet. Naast de populaire en zuinige viercilinder benzinemotoren (160, 180 en 200)*, die alle reeds over de meest recente Euro 6d ISC-FCM-certificering beschikken, biedt Mercedes-Benz als eerste dieselmotoren aan, die nu reeds voldoen aan de strenge en vanaf 2021 geldende Euro 6d-norm. Dit is al het geval voor de OM654-motoren (200 d en 220 d)*.Naast de traditionele en zuinige verbrandingsmotoren zijn de A- en de B-Klasse voortaan ook beschikbaar met plug-in hybrid technologie. Zo lanceerde Mercedes-Benz in 2019 de A 250 e*, de A 250 e Berline* en binnenkort ook de B 250 e*. Ze koppelen een elektrisch bereik tot 60 km (WLTP) aan een 1,33 liter viercilindermotor. Met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450Nm zijn deze modellen bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik.

C-Klasse familie - plug-in hybrids en nieuwe generatie Euro 6d temp conforme dieselmotoren maken van C-Klasse marktleider in zijn segment

Of het nu gaat om een klassieke Berline, een praktische Break, een sportieve Coupé of een elegante Cabrio, de C-Klasse familie is gevarieerder dan ooit. Met dertien motor- en in totaal 51 modelvarianten is het segment van de C-Klasse uitgegroeid tot de grootste en de meeste succesvolle Mercedes-Benz familie.In België zijn de C-Berline en C-Break dan ook marktleiders binnen hun segment met respectievelijk 28,6% en 31,5% van de inschrijvingen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat 66% van deze familie door zakelijke klanten wordt gekozen.Midden 2018 onderging de voltallige C-Klasse familie een facelift, wat een schat aan verbeteringen opleverde. De nieuwe generatie paart emotionele aantrekkingskracht aan intelligentie. Uiterlijk lag de focus op het herontwerpen van de voorkant van de wagen en kregen de koplampen en achterlichten een nieuwe look. Tevens werd het motorenpallet verder uitgebreid: de benzine- en dieselmotoren werden aangevuld met EQ Boost en EQ Power. De C 200* en C 300* benzinemotoren werden uitgerust met de EQ Boost 48Volt-boordnet met riemaangedreven alternator. Op deze manier kan de verbrandingsmotor op bepaalde momenten – bijvoorbeeld bij het starten – een extra elektrische ondersteuning krijgen. Dit komt het brandstofverbruik en de rijdynamiek ten goede. Met EQ Power biedt de C-Klasse in Berline- en Break-versie tevens plug-in hybrid mogelijkheden aan; hetzij in combinatie met een benzinemotor – C 300 e*, hetzij met een dieselmotor – C 300 de*.De nieuwe motorgeneratie op de C-Klasse – de OM 654 - voldoet nu reeds aan de Euro 6d-norm, die pas vanaf 1 januari 2021 verplicht zal zijn voor alle nieuwe auto’s. Deze uitstekende resultaten – vooral in termen van NOx-emissiereductie - zijn het resultaat van de innovatiekracht en de duurzaamheidsdrang van Mercedes-Benz. Dit wordt bevestigd door een onafhankelijk onderzoek van de Green NCAP-dochter van Euro NCAP. Hieruit blijkt onder andere dat de C-Klasse 220 d 4MATIC* momenteel één van de properste diesels is. De uitstoot van de C-Klasse blijft met gemiddeld slechts 13 milligram NOx tijdens de praktijktests op de weg aanzienlijk onder de wettelijke grens van 80 mg/km. Net zoals alle elektrische voertuigen realiseert de C-Klasse 220d 4MATIC daarmee de hoogste score, die het dankt aan de OM654 - met zijn verbruiksefficiëntie, zijn dubbele partikelfilter en het gebruik van AdBlue met een duidelijk positieve impact op de NOx uitstoot.Tot voor kort leek het ondenkbaar dat dieselmotoren dergelijke cijfers zouden kunnen voorleggen. Dankzij het nieuwe en bijzonder efficiënte 2-liter dieselblok, genaamd OM 654, kan het wel. Trouwens, de ADAC heeft in zijn rapport van februari 2019 onthuld dat “Euro-6d-dieselmotoren gemiddeld 76% minder NOx uitstoten dan Euro-6b-dieselmotoren en 85% minder dan Euro-dieselmotoren 5”. https://www.adac.de/verkehr/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/rde-messungen-cf-faktor/

E-Klasse familie – plug-in hybrid in opmars; 1 op 5 kiest voor E 300 e of E 300 de

In zijn segment was de E-Klasse familie in 2019 goed voor een marktaandeel van 27,4%, een stijging van bijna 2%. Binnen het Mercedes-Benz portfolio draagt de E-Klasse familie – Break, Berline, Coupé en Cabrio – met 9,3% bij aan het totaal aantal inschrijvingen.De E-Klasse familie scoort bijzonder goed; zowel op de markt voor privé-klanten (52%) als op de zakelijke markt (48%). Met de nieuwe benzine plug-in hybrid E 300 e* en de nieuwe diesel plug-in hybrid E 300 de* legt de E-Klasse nieuwe troeven op tafel. Hij is daarmee uitermate geschikt voor mensen die veel kilometers afleggen en lokaal, bijvoorbeeld in de stad, graag emissievrij willen rijden. Ondertussen kiest één op vijf van de Belgische klanten voor een plug-in hybrid aangedreven E-Klasse, waarvan meer dan 86% kiest voor de efficiënte diesel variant, de E 300 de*.

S-Klasse

Het vlaggenschip van Mercedes-Benz zet nog steeds de standaards inzake innovatie en technologie en doet dat ook met de derde generatie plug-in hybrids van Mercedes-Benz. Bij de S 560 e* verbeterden de elektrische prestaties en het comfort, dankzij aangepaste componenten, nieuwe anticiperende functies van het intelligente aandrijfmanagement en snellere oplaadtijden. In deze luxe berline is de efficiëntie van de 9G- TRONIC plug-in hybrid transmissie en een nieuwe lithium-ion batterij goed voor een volledig elektrisch rijbereik van 48 à 50 km (WLTP). Het hybride aandrijfsysteem in de S 560 e combineert de 270 kW (367pk) van de V6-benzinemotor met 90 kW EQ-vermogen om een maximaal systeemvermogen van 350 KW te leveren. In het afgelopen jaar kozen bijna 40% van de Belgische S-Klasse rijders voor de S 560 e*of de plug-in hybrid aandrijving.

SUV’s

Sinds 1997, het jaar waarin de lancering van de toenmalige M-Klasse plaatsvond, zijn de SUV’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In het 2019 was het volledige SUV-segment in België goed voor een marktaandeel van 17% in het Mercedes-Benz portfolio.

Met de introductie van de GLB eind vorig jaar en de showpremière van zowel de nieuwe GLA als GLE Coupé op het Salon van Brussel vervolledigt Mercedes-Benz haar SUV line-up. Niet alleen nieuwe SUV-modellen zien het levenslicht, ook op vlak van motortechnologie valt er nieuws te rapen. Net als in alle andere modelseries heeft EQ Power of de plug-in hybrid technologie zijn intrede in het SUV-segment gemaakt. Inmiddels is de Mercedes-Benz GLE ook beschikbaar als plug-in hybrid. Deze GLE 350 de* kan dankzij een batterij met een capaciteit van 31,2 kWh tot 99 km lokaal emissievrij rijden (WLTP). Sinds de introductie kiest 75% van de Mercedes-Benz klanten voor deze nieuwe motorvariant. Daarnaast kwam ook de GLC 300 e 4MATIC* de motoren line-up versterken.

In 2019 werd eveneens de nieuwe Mercedes-Benz GLS gelanceerd - of de S-Klasse onder de SUV’s. Hij biedt meer comfort, meer ruimte en meer luxe. De zetels op de derde zitrij kunnen in de bodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten – tot maximaal 2.400 liter - terwijl de zetels op de tweede zitrij volledig kunnen worden neergeklapt. Daarnaast is er voor het eerst een zespersoons variant met twee luxe, individuele zetels op de tweede zitrij leverbaar. In de GLS 580 4MATIC* maakt een geëlektrificeerde V8-motor met EQ Boost zijn debuut – een 48V-systeem met geïntegreerde startdynamo.

Het icoon van de 4x4 is de G-Klasse. In 2018 onderging dit model – al sinds 1979 op de markt – een grondige vernieuwing. Afgelopen jaar deed de OM656-dieselmotor zijn intrede in de G 350 d en G 400 d*. Deze nieuwe zescilinder dieselmotor is meteen de zuinigste versie van de iconische G-Klasse en is ontwikkeld om aan de toekomstige RDE-test (Real Driving Emissions) te voldoen. De motor ontwikkelt een vermogen van 210 kW (286 pk) en met een maximumkoppel van 600 Nm tussen 1200 en 3200 t/min is hij krachtiger dan ooit.EQC

Mercedes-Benz zet grote stappen bij de elektrificering van de auto. Zo zal in 2022 het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars geëlektrificeerd zijn. Dit betekent dat er elektrische alternatieven in elk segment worden aangeboden, van smart tot SUV. In totaal gaat het om meer dan 130 varianten, van een 48V-boordnet met EQ Boost tot plug-in hybrids of EQ Power en volledig elektrische modellen. Het elektro-offensief vindt plaats onder de vlag van het nieuwe technologie- en productmerk EQ dat staat voor ‘Electric Intelligence’ en de twee merkwaarden emotie en intelligentie van het merk met de ster vertegenwoordigt. Met de lancering van de EQC werd in 2019 het startschot gegeven met de eerste volledige elektrische Mercedes-Benz onder het EQ-label.De EQC is de voorbode van de nieuwe elektro-aandrijvingsgeneratie bij Mercedes-Benz en vertegenwoordigt zo het veld ‘Electric Drive’ binnen de CASE-strategie. Het totale vermogen van de EQC 400* bedraagt 300 kW (408 pk). Een elektromotor op de voor- en achteras zetten elektrische om naar mechanische energie en bieden een indrukwekkend koppel van 760 Nm. De lithium-ion-hoog-volt-batterij van de EQC is de centrale energieopslag voor de elektrische aandrijving en overtuigt met een hoge vermogensdichtheid met een bruikbare energiewaarde van 80 kWh. Dat zorgt voor een actieradius tussen 374 en 414 km (WLTP)*, alsmede voor de uitstekende prestaties van de elektrische aandrijving.Voor dit model werd de 360°-milieucheck onlangs met succes afgerond. De resultaten werden grondig gecontroleerd door TÜV SÜD. De milieucontrole is gebaseerd op een ecobalans, waarbij de milieu-impact van de auto over de gehele levenscyclus in kaart wordt gebracht – van de winning van grondstoffen en de productie over het gebruik tot de uiteindelijke recyclage van de auto.

smart – icoon van stedelijke elektrische mobiliteit gaat vanaf 2020 vol elektrisch

2019 stond voor smart in het teken van de transformatie naar een volledig elektrisch merk en de laatste smart fortwo en forfour met benzinemotor rolden van de band. Vanaf 2020 zet het icoon van de stedelijke mobiliteit haar visie extra kracht bij. Stedelijke mobiliteit is voortaan gelijk aan stedelijke elektrische mobiliteit met lokaal emissievrije en volledig batterij-elektrische aandrijving. Met een autonomie van 135 km (WLTP) is de smart EQ de ideale reispartner voor de stad.

Dit onderstreept smart met de lancering van de vierde generatie van de smart EQ fortwo* - beschikbaar als coupé en cabrio – en de smart EQ forfour*. Voor deze nieuwe generatie lieten de ontwerpers zich inspireren door de iconische details van de eerste smart generaties, die ze naar het nieuwe tijdperk van elektrische mobiliteit vertaalden. Met zijn terugkeer naar de karakteristieke “V-grill” in combinatie met de smart letters erboven, zet het merk het stilistische begin van de eerste modellen voort. Met de standaard 22 kW ingebouwde lader met snellaadfunctie worden de nieuwe modellen - als driefasig opladen mogelijk is - van 10 tot 80% bereik opgeladen in iets minder dan 40 minuten.

Of het nu gaat om informatie over de auto zelf, elektrisch opladen, parkeren en routebeschrijvingen zoeken, de smart efficiënt laden, delen met vrienden en familie of gemakkelijk de weg terug vinden naar de smart - de smart EQ-besturingsapp en de optionele “ready to”-services doen dit via intuïtieve mobiele applicaties. De geheel nieuwe gebruikersinterface maakt het bedienen van de services kinderspel en maakt van elke smart een echte geconnecteerde wagen.

AMG

Met de ‘Entry Performance-modellen’ biedt Mercedes-Benz de ideale instap in de wereld van AMG. Van de 35-series bij de Compact Cars - gaande van de A-Klasse tot de laatste nieuwe GLA 35 AMG* - tot de 43-of 53-series. Deze modellen vertegenwoordigen bijna 44% van de AMG-inschrijvingen in België.

De Performance-modellen kunnen we onderverdelen in de 45- en 63-series, waarvan de motoren in Affalterbach onder het motto “One man, one engine” met de hand zijn gemaakt. De A-Klasse en CLA (Shooting Brake) beschikken met de 45 S over de krachtigste 2-liter productieviercilinder met 421 pk. De 4MATIC+ zorgt ervoor dat al dat vermogen efficiënt naar het asfalt kan worden gebracht.

Onder de noemer 63 AMG vinden we de gekende 4.0-liter V8-biturbomotor die in de Berline en Break van de C- en E-Klasse is vertegenwoordigd, alsmede in de S-Klasse familie en SUV’s, zoals de G-Klasse met de GLE en GLS als de jongste telgen van deze familie. In deze laatste wordt de S-variant voor het eerst gecombineerd met de EQ Boost-startdynamo, een extra elektrisch vermogen van 16 kW (22pk), een 48-volt elektrisch boordsysteem, cilinderuitschakeling en een benzinepartikelfilter voor een optimaal rendement.

De AMG GT familie belichaamt de kern van het merk, "Driving Performance", op een unieke manier. Met de AMG GT R Roadster, die begin dit jaar werd voorgesteld, telt de AMG GT-familie nu 14 leden: vijf tweedeurscoupés, vier roadsters en vijf 4-deurscoupés. De achtcilindermotor 4.0 liter V8–biturbomotor levert gespierde prestaties in alle motortoerentallen, gecombineerd met een hoog rendement, een zeer dynamische rijervaring en een baanbrekende styling. De AMG GT 4-deur Coupé is naast de V8 ook verkrijgbaar met de 43 AMG 4MATIC+* en de 53 AMG 4MATIC+* 3.0-liter 6-cilinder in lijn. Deze twee krijgen hulp van de EQ Boost starter-alternator, die een extra vermogen en koppel levert van respectievelijk 16 kW (22 pk) en 250 Nm. De AMG GT’s staan voor bijna 22% van de geleverde AMG’s in België.

Mercedes-Benz Certified-Approved pre-owned cars

Opnieuw is de Mercedes-Benz used markt in 2019 met 12% de snelst groeiende onder de Premium brands. In het segment van de jonge tweedehands Mercedes-Benz, wordt ondertussen één op twee auto’s verkocht en geleverd door een Mercedes-Benz Certified dealer. Het Mercedes-Benz Certified merk, dat ondertussen meer dan drie jaar geleden op de Belgische markt werd geïntroduceerd, is een vaste waarde bij de Mercedes-Benz dealers. Jaar na jaar stijgt niet alleen de tevredenheid in het netwerk, maar ook de ontwikkeling van nieuwe verkooppunten die exclusief gewijd zijn aan Mercedes-Benz Certified. Meer keuze en toewijding betekent steeds meer attractiviteit in het aanbod voor de klant.Diezelfde klant weet Mercedes-Benz Certified en het uitgebreide aanbod aan tweedehandswagens naar waarde te schatten omdat de wagens op meer dan 125 punten worden gecontroleerd alvorens ze aan de klant worden aangeboden. Dit betekent dat Mercedes-Benz Certified de historiek van elke wagen kent en er op toeziet dat elke wagen in perfecte technische staat wordt aangeboden. Dit streven wordt onderlijnd door het aanbod van een extra jaar garantie op elke tweedehandswagen wat het totaal op twee jaar brengt. Optioneel kan de garantie tot vier jaar of tot 200.000 km worden verlengd.

Motorsport – Mercedes-Benz vertaalt kennis Formule 1 en Formule E door naar serieproductie

Na een spannend Formule 1-seizoen trok Lewis Hamilton aan het langste eind en werd hij voor de zesde keer wereldkampioen. Tegelijkertijd slaagde Mercedes-AMG Petronas er in om de wereldtitel bij de constructeurs te veroveren. Na 125 jaar autosportgeschiedenis voegt Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk toe aan een succesverhaal. Eind november 2019 zette het Mercedes-Benz EQ Formula E Team voor het eerst twee volledig elektrische raceauto’s in tijdens de openingsronde van het 2019/2020 ABB FIA Formule E-kampioenschap in Saoedi Arabië. Achter het stuur van de twee Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01’s zaten ex-Formule 1-coureur Stoffel Vandoorne (BEL) en de huidige FIA Formule 2-kampioen Nyck de Vries (NL).Formule E is meer dan enkel een spannende autosportklasse. Binnen een relatief kort tijdsbestek van vijf jaar heeft de volledig elektrische racecategorie zichzelf ontpopt als pionier voor technologische innovatie, efficiëntie, duurzaamheid en elektrische mobiliteit. Met zijn deelname aan de Formule E is Mercedes-Benz ‘s werelds enige autofabrikant die zowel in de Formule 1 als Formule E uitkomt. Deze strategie biedt Mercedes de mogelijkheid om de opgedane ervaringen op het circuit door te vertalen naar de openbare weg. De twee platforms zorgen gezamenlijk voor een belangrijke technologiesprong, waar de voltallige Mercedes-familie van profiteert en die bijdraagt de mobiliteit van morgen.

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.