Brussel,
21
juni
2022
|
15:33
Europe/Brussels

Mercedes-Benz stelt Paul Gao aan als Chief Strategy Officer

Samenvatting

Mercedes-Benz Group AG heeft per 1 juli 2022 Paul Gao aangesteld om de nieuw gecreëerde functie van Chief Strategy Officer te vervullen. Gao, die tientallen jaren ervaring heeft in de auto-industrie, was meest recentelijk senior partner bij McKinsey & Company in Hong Kong, waar hij zowel Chinese als internationale klanten bediende. Met zijn internationale achtergrond zal hij alle aspecten van de Mercedes-Benz strategie gaan aansturen. Een centraal onderdeel van zijn rol is de integratie van specifieke vereisten en inzichten van belangrijke Aziatische markten in strategische zakelijke beslissingen van Mercedes-Benz. Gao rapporteert rechtstreeks aan de voorzitter van de raad van bestuur, Ola Källenius.

“Paul is een uitstekende aanvulling op ons team: een bewezen strateeg met uitzonderlijke analytische vaardigheden, die ook heeft aangetoond zijn ideeën succesvol te kunnen implementeren. Hij heeft bijna dertig jaar ervaring in de auto-industrie en uitgebreide kennis van China en andere Aziatische groeimarkten. Dit maakt Paul de juiste keuze om het internationale profiel van ons merk, ons management en onze onderneming verder te versterken”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

Sinds het afronden van zijn academische studies in de VS en China heeft Paul Gao gewerkt voor toonaangevende adviesbureaus in Amerika en Azië, waaronder bijna twintig jaar bij McKinsey & Company. Als partner sinds 2003 en senior partner sinds 2013 adviseerde hij toonaangevende multinationale en Chinese automobielbedrijven. Hij heeft diepgaande kennis van corporate en business unit-strategie, sales- en marketingstrategie, joint ventures en strategische partnerships, internationale transacties, organisatieontwikkeling en productstrategie met een focus op elektromobiliteit. Gao spreekt vloeiend Engels en Mandarijn.

Toekomstgerichte verklaringen:

Dit document bevat toekomstgerichte verklaringen die onze huidige opvattingen over toekomstige gebeurtenissen weergeven. De woorden ‘anticiperen’, ‘aannemen’, ‘geloven’, ‘schatten’, ‘verwachten’, ‘van plan zijn’, ‘kunnen’, ‘plannen’, ‘projecteren’, ‘zouden’ en soortgelijke uitdrukkingen worden gebruikt om toekomstgerichte verklaringen te identificeren. Deze verklaringen zijn onderhevig aan veel risico's en onzekerheden, waaronder een ongunstige ontwikkeling van de wereldwijde economische omstandigheden, in het bijzonder een daling van de vraag in onze belangrijkste markten; een verslechtering van onze herfinancieringsmogelijkheden op de krediet- en financiële markten; gebeurtenissen bij overmacht, waaronder natuurrampen, pandemieën, terroristische daden, politieke onrust, gewapende conflicten, industriële ongevallen en hun effecten op onze verkoop-, inkoop-, productie- of financiële dienstverleningsactiviteiten; veranderingen in wisselkoersen, douane- en buitenlandse handelsbepalingen; een verschuiving in consumentenvoorkeuren naar kleinere voertuigen met een lagere marge; een mogelijk gebrek aan acceptatie van onze producten of diensten die ons vermogen om prijzen te realiseren en onze productiecapaciteiten adequaat te benutten, beperkt; prijsverhogingen voor brandstof of grondstoffen; productieverstoring door materiaaltekorten, stakingen of faillissementen van leveranciers; een daling van de verkoopprijzen van gebruikte voertuigen; de effectieve uitvoering van maatregelen voor kostenbesparing en efficiëntieoptimalisatie; de zakelijke vooruitzichten voor bedrijven waarin we een aanzienlijk aandelenbelang hebben; de succesvolle implementatie van strategische samenwerkingen en joint ventures; veranderingen in wetten, voorschriften en overheidsbeleid, met name die met betrekking tot voertuigemissies, brandstofverbruik en veiligheid; de oplossing van lopende overheidsonderzoeken of onderzoeken waarom is verzocht door overheden en de uitkomst van lopende of dreigende toekomstige juridische procedures; en andere risico's en onzekerheden, waarvan sommige zijn beschreven onder het kopje “Risk and Opportunity Report” in het huidige jaarverslag of in het huidige tussentijdse verslag. Als een van deze risico's en onzekerheden werkelijkheid wordt of als de veronderstellingen die ten grondslag liggen aan een van onze toekomstgerichte verklaringen onjuist blijken te zijn, kunnen de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten die we uitdrukken of impliceren door dergelijke verklaringen. We zijn niet van plan en nemen geen enkele verplichting op ons om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken, aangezien ze uitsluitend gebaseerd zijn op de omstandigheden op de publicatiedatum.

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.