20
november
2012
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz TecDay ‘Intelligent Drive’

Stuttgart - Wat tien jaar geleden begon met PRE-SAFE® en voortging met DISTRONIC PLUS zal de komende jaren leiden tot een nieuwe dimensie in autorijden waarbij Mercedes-Benz comfort en veiligheid met elkaar verweeft. We creëren nieuwe horizonten en openen daarbij tal van nieuwe perspectieven voor zowel auto-ontwikkelaars als bestuurders. Die evolutie noemt Mercedes-Benz ‘Intelligent Drive’. De nieuwe generatie van de S-Klasse zal reeds beschikken over een aantal van deze nieuwe systemen, die zijn ontwikkeld om het rijden nog veiliger en comfortabeler te maken.

 

Al sinds het ontstaan van het model speelt het vlaggenschip van Mercedes-Benz een erg bijzondere rol, niet alleen voor de constructeur maar voor de autowereld als geheel.Omdat de S-Klasse de technologische lat altijd hoger is blijven leggen, is hij uitgegroeid tot een rolmodel met een bijna symbolische status.Tien jaar geleden lag PRE-SAFE® aan de basis van een nieuw tijdperk inzake veiligheid met de komst van technologieën die het risico op een ongeval op voorhand konden berekenen en die zowel de auto als de inzittenden konden voorbereiden op een mogelijke aanrijding.Voor het eerst werkten de actieve en passieve veiligheidstechnologieën allemaal samen in synergie.

 

De nieuwe S-Klasse, die volgend jaar in première gaat, zal ook nu weer een pioniersrol spelen, zoals tijdens de TecDay ‘Intelligent Drive’ zal blijken uit een voorsmaakje van zijn innovatieve veiligheids-, rijhulp- en verlichtingssystemen.

 

“De intelligente rijhulpsystemen van de toekomst zullen in staat zijn om complexe situaties te analyseren en mogelijke gevaren op de weg te herkennen met de hulp van verbeterde omgevingssensoren, die nog accurater zullen worden dan voorheen,” aldus Prof. Dr. Thomas Weber, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler verantwoordelijk voor onderzoek in de groep en hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.“Figuurlijk gesproken zal de nieuwe S-Klasse niet alleen vooraan ogen hebben, maar zal hij 360° in het rond kunnen kijken.”Cruciaal daarvoor is de netwerking van alle systemen of ‘sensorfusie’ zoals veiligheidsdeskundigen het noemen.Mercedes-Benz verbetert voortdurend de prestaties van zijn rijhulpmiddelen met als doel om een complete bescherming te verzekeren, niet alleen voor de inzittenden van een Mercedes-Benz maar ook voor andere weggebruikers.

 

De nieuwe systemen hebben een enorm potentieel om ongevallen te voorkomen of hun gevolgen te verlichten, verduidelijkt Prof. Weber:“Neem bijvoorbeeld het nieuwe BAS PLUS-rijhulpsysteem met Cross-Traffic Assist.De resultaten van onze ongevalstudies op basis van gegevens van het GIDAS (German In-Depth Accident Study) geven aan dat het systeem 27 procent van alle ongevallen op kruispunten met lichamelijke letsels zou kunnen vermijden of de gevolgen ervan zou kunnen verlichten.Dat komt overeen met zo’n 20.000 ongevallen per jaar in Duitsland alleen.”

 

Hieronder volgt een overzicht van de nieuwe rijhulpsystemen en degene met een sterk verbeterde werking:

DISTRONIC PLUS met Steering Assist helpt de bestuurder om de wagen op zijn rijstrook te houden en kan zelfs de voorligger automatisch volgen in langzaam rijdend verkeer.

• De remassistent BAS PLUS met Cross-Traffic Assist is voor het eerst in staat om dwarsrijdend verkeer en voetgangers te detecteren, en levert indien nodig extra remdruk wanneer de bestuurder afremt.

PRE-SAFE® Brake kan voetgangers detecteren en de wagen automatisch afremmen om aanrijdingen te voorkomen bij snelheden tot 50 km/u.

PRE-SAFE® PLUS kan een nakende aanrijding achteraan erkennen en het PRE-SAFE®-systeem opdracht geven om de beschermingssystemen te activeren.Bij aanrijdingen kan het ook de remmen van het stilstaande voertuig activeren om bijkomende ongevallen te voorkomen.

• Met PRE-SAFE® Impulse worden de bestuurder en voorpassagier in een vroege fase van de aanrijding van de impactrichting weggetrokken door hun gordel alvorens de daaruit volgende vertraging van de inzittenden begint toe te nemen.Dit kan het risico op en de ernst van letsels bij frontale aanrijdingen aanzienlijk reduceren.

Active Lane Keeping Assist kan tegenliggers detecteren. Wanneer de aanpalende rijstrook niet vrij is, voorkomt het systeem dat de wagen onbedoeld van zijn traject afwijkt door de auto aan een kant af te remmen.

Adaptive Highbeam Assist PLUS maakt het mogelijk om de grootlichten voortdurend te laten branden zonder tegenliggers te verblinden door te zorgen dat de lichtbundel niet op andere voertuigen schijnt.

Night View Assist PLUS kan de bestuurder waarschuwen voor potentiële gevaren veroorzaakt door voetgangers of dieren die op onverlichte plaatsen voor de auto lopen. Daartoe wordt het scherm van de snelheidsmeter automatisch vervangen door een kristalhelder nachtbeeld waarop de bron van het gevaar wordt gemarkeerd.Bovendien is er een spotfunctie om naar voetgangers te knipperen.

ATTENTION ASSIST kan de bestuurder bij een groter snelheidsbereik waarschuwen wanneer hij verstrooid is slaperig is. Het systeem informeert de bestuurder over zijn vermoeidheidstoestand en de rijtijd sinds de laatste pauze en omvat een verstelbare gevoeligheid.

 

De veiligheidsdeskundigen van Mercedes-Benz hebben de nieuwe veiligheidssystemen gedurende talloze tests verfijnd maar hebben ook hun doeltreffendheid en aanvaarding bewezen met testpersonen in de rijsimulator ‘Moving Base’ van de constructeur.Met zijn 360°-scherm, zijn snelle elektrische voeding en de twaalf meter lange rail voor dwarse of overlangse bewegingen is deze rijsimulator een van de krachtigste in zijn soort in de hele autosector.

 

Bovendien drijft Mercedes-Benz de bescherming voor achterpassagiers nog verder op met de actieve veiligheidsgordelgesp en de gordelairbag (beltbag).In tegenstelling tot veel andere constructeurs biedt Mercedes-Benz achterin reeds veiligheidsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers.

 

De nieuwe S-Klasse zal zijn reputatie van pionier alle eer aandoen met de verlichtingstechnologie.Hij is de eerste auto ter wereld die standaard zonder een enkele gloeilamp wordt geleverd.“Met de lange levensduur en een kleurtemperatuur die erg dicht aanleunt bij daglicht, heeft ledtechnologie altijd al heel wat troeven gehad,” merkt Prof. Weber op.“Nu zijn onze ingenieurs er echter ook in geslaagd om de energie-efficiëntie nog aanzienlijk te verhogen en het energieverbruik te reduceren tot een kwart van dat van klassieke koplampen.”Ook de werking in verscheidene niveaus is een primeur:uit respect voor achteropkomende weggebruikers wordt de intensiteit van de remlichten in het donker of aan verkeerslichten verminderd.