Brussel,
12
augustus
2021
|
18:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz transformeert de Odeonsplatz in München met een levendige, meeslepende kunstervaring

Onthulling van het kunstwerk ‘Earthtime 1.26 München’, gecreëerd door Janet Echelman

Samenvatting

Ter gelegenheid van de IAA MOBILITY 2021 tovert Mercedes-Benz de Odeonsplatz in München om tot een levendige kunstlocatie met een drijvende sculptuur die is gemaakt van recyclebare vezels. Het bijzonder grote kunstwerk ‘Earthtime 1.26 München’, in een formaat van 24 bij 21 meter, is gemaakt door de Amerikaanse kunstenares Janet Echelman en verandert voortdurend onder invloed van natuurkrachten. Het kunstwerk symboliseert zo de dynamiek van ons ecosysteem. Deze duurzame boodschap komt overeen met de kerngedachte van het nieuwe IAA-concept en de ondernemende houding van Mercedes-Benz. De veelkleurige sculptuur vormt de aftrap voor de deelname van Mercedes-Benz aan de beurs IAA MOBILITY, die voor het eerst in München wordt gehouden. Tijdens deze show, die van 7 tot en met 12 september 2021 plaatsvindt, zweeft de sculptuur in de lucht boven de tentoonstellings- en belevingsruimte van het luxe automerk op de Odeonsplatz, die volledig gewijd zal zijn aan duurzame oplossingen voor de toekomst van mobiliteit. Mercedes-Benz, kunstenares Janet Echelman, vertegenwoordigers van de afdeling cultuur van de stad München en het in München gevestigde Museum voor Stedelijke en Hedendaagse Kunst (MUCA) hebben de kunstinstallatie vandaag gezamenlijk onthuld. Het kunstwerk is tot begin oktober te zien.

“We willen met onze deelname aan de IAA een culturele en duurzame bijdrage leveren aan de stad München die zowel ten goede komt aan de inwoners als aan de bezoekers en gasten die de IAA bijwonen en die tegelijkertijd een sterk toekomstgericht imago van Mercedes-Benz en duurzame mobiliteit creëert”, aldus Katrin Adt, Vice President Mercedes-Benz Cars & Vans Own Retail Europe. “De kunstinstallatie belichaamt de huidige tijdgeest en vormt een locatie voor ontmoeting en interactie. Het kunstwerk symboliseert verandering in het samenspel met de natuur, vergelijkbaar met het transformatieproces in de auto-industrie. Mercedes-Benz is op weg naar CO2-neutrale mobiliteit. Als eigentijds automerk dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, willen wij bijdragen aan een duurzame levenskwaliteit in de stad.”

“Een stad als München, die wereldberoemd is om zijn musea en collecties, heeft ook behoefte aan zeer actuele, hedendaagse kunst. Zij heeft de energie nodig van vele creatieve mensen en kunstenaars en de uitstraling van artistieke evenementen die discussies op gang kunnen brengen over hoe we samen willen leven”, benadrukte dr. Michael Ott, hoofd van de sectie voor de bevordering van kunst en cultuur, afdeling Kunst en Cultuur, van de stad München. “Wij ondersteunen zeer uiteenlopende projecten, met name op het gebied van kunst in de openbare ruimte die in wisselwerking staat met de stedelijke omgeving. Het idee hierachter is dat kunstenaars uit verschillende disciplines gedeelde openbare ruimtes kunnen gebruiken als locaties voor experiment en design, en andere perspectieven op en in de stad mogelijk kunnen maken. We zijn dan ook blij dat het werk van Janet Echelman te zien is tijdens de IAA in München.”

“Openbare kunst is niet alleen een esthetische verrijking, maar ook een eigentijds organisme. Op een openbare locatie verweeft een kunstwerk zich met de maatschappij in al haar facetten”, aldus Stephanie Utz, medeoprichtster Museum of Urban and Contemporary Art (MUCA).

‘Earthtime 1.26 München’ gaat de interactie aan met de natuur en activeert stedelijke ruimte

De omvangrijke, maar toch lichte sculptuur ‘Earthtime 1.26 München’ verkent de onderling verbonden netwerken van onze culturele en fysieke werelden. Het werk is ongeveer 24 meter lang, 21 meter breed en 16 meter hoog. De vezels, die zijn geweven als een visnet, zijn gemaakt van recyclebare hightech vezels, waarvan sommige 15 keer sterker zijn dan staal, gemeten naar het gewicht. Wind, regen en licht transformeren het net dat voortdurend in beweging is, van vorm en kleur verandert, zich met de stedelijke ruimte verweeft en deze activeert en laat ademen. De driedimensionale vorm is geïnspireerd op het 3D-gegevensmodel van het oppervlak van de oceaan na een aardbeving die verstoringen veroorzaakte in de Stille Oceaan. Het getal 1,26 verwijst ook naar deze natuurlijke gebeurtenis, die leidde tot een versnelling van de rotatie van de aarde, waardoor de lengte van de dag met ongeveer 1,26 microseconden werd verkort. ‘Earthtime 1.26 München’ is voor het eerst in Duitsland te zien. Het maakt deel uit van de ‘Earthtime-serie’ van de kunstenaar, die de onderlinge verbondenheid van de mens en de natuur onderzoekt.

Kunstwerken van Janet Echelman stellen status quo in stedelijke ruimte ter discussie

Met haar netsculpturen op de schaal van gebouwen stelt kunstenaar Janet Echelman de status quo in de stedelijke ruimte ter discussie. De vloeiend bewegende vormen van de kunstwerken contrasteren met de starre oppervlakken van de stedelijke omgeving en vormen een zachte touch in een stad. ‘s Nachts veranderen ze door gekleurde ledlampen in zwevende, lichtgevende vormen. Het werk van Echelman laat zien hoe de creatieve kracht van het flexibele, het zachte en het transparante in steden kan worden ingezet. Haar ervaringsgerichte sculpturen zijn uitnodigende middelpunten geworden van het stadsleven over de hele wereld, waarbij ze oude ambachten combineren met nieuw design en interactieve technologie. Het resultaat is een collaboratieve stedelijke ervaring die tegelijk virtueel en fysiek is.

“Ik ben verheugd dat ‘Earthtime 1.26 München’ een plekje heeft gekregen op de historische Odeonsplatz, waar heden en verleden in elkaar overvloeien om een dynamisch stedelijk nu te creëren. Mijn kunstwerk weerspiegelt een onderlinge verbondenheid van tegenstellingen – flexibiliteit met kracht, aarde met hemel, dingen die we kunnen controleren met de krachten buiten ons. Ik nodig toeschouwers uit om even stil te staan onder mijn sculptuur, om na te denken over onze onderlinge verbondenheid met elkaar en onze planeet, en om zich bewust te worden van onze eigen zintuiglijke ervaring”, aldus Janet Echelman.

Studio Odeonsplatz by Mercedes-Benz en MUCA bieden samen stadsrondleidingen aan over stedelijke kunst

De sculptuur ‘Earthtime 1.26 München’ verrijkt de Odeonsplatz tot begin oktober. Het kunstwerk bevindt zich recht tegenover Studio Odeonsplatz by Mercedes-Benz, waar een procesmodel van een andere sculptuur van Janet Echelman te zien is. Het werk, dat de naam ‘Skies Painted With Unnumbered Sparks’ draagt, belichaamt de samensmelting van kunst en technologie. De EXOS-app die ter plekke kan worden gebruikt, vult de analoge expositieruimte – ook tijdens IAA MOBILITY 2021 – aan met digitale content en verandert Studio Odeonsplatz in een social-mediaruimte die bezoekers een interactief podium en daarmee een holistische ervaring biedt. Zij krijgen toegang tot de nieuwste informatie uit de Studio en kunnen hun ervaringen ter plaatse digitaal verrijken en delen, becommentariëren en liken. Naast de tentoonstelling van de twee sculpturen van de Amerikaanse kunstenaar nodigt Studio Odeonsplatz by Mercedes-Benz, samen met het Museum voor Stedelijke en Hedendaagse Kunst (MUCA), mensen die geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur uit om in de loop van de maand september deel te nemen aan rondleidingen die zijn gericht op hedendaagse kunst in München.

De bevordering van kunst maakt deel uit van een breed cultureel engagement van Daimler AG en dus ook van Mercedes-Benz. Het is een uiting van het streven van de onderneming om op verantwoorde wijze in te spelen op maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen. Met haar engagement voor kunst en cultuur wil Mercedes-Benz een brug slaan en de inwoners en bezoekers van de stad München toegang tot en kennis over kunst bieden. In deze geest zal het kunstwerk ‘Earthtime 1.26 München’ een integraal onderdeel vormen van de aanwezigheid van het merk Mercedes-Benz op de beurs IAA MOBILITY. Op de Odeonsplatz zal het merk met de ster zijn volledige huidige en toekomstige portfolio van elektrische modellen tonen, naast een tentoonstelling over de kernelementen van zijn duurzame bedrijfsstrategie, zoals CO2-neutraliteit, behoud van hulpbronnen, hergebruik en recycling.