Brussel,
26
april
2018
|
13:43
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Vans introduceert nieuwe Sprinter

Samenvatting
  • Efficiënter dan ooit door de toepassing van Mercedes PRO connect

  • Met ruim 1.700 uitvoeringen is de Sprinter geschikt voor iedere opdracht

  • Naast achterwiel- en vierwielaandrijving nu ook met voorwielaandrijving

  • 9G-TRONIC of 7G-TRONIC PLUS automaat standaard

  • Qua veiligheid staat de Sprinter wederom bovenaan in zijn segment

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter staat aan de top van zijn marktsegment. Hij combineert een modern design met vooruitstrevende veiligheidssystemen, een groot aantal individualiseringsmogelijkheden en met Mercedes PRO een connectiviteitspakket dat infotainment en telematica naar een hoger niveau tilt. De derde generatie Sprinter kan per direct worden besteld en staat vanaf 8 juni bij de Mercedes-Benz Van ProCenters.

Mercedes-Benz biedt met de nieuwe Sprinter volledig nieuwe mogelijkheden op het gebied van vloot- en voertuigmanagement. Door innovatieve connectiviteitsoplossingen kan de Sprinter niet alleen veel effectiever en efficiënter worden ingezet, maar wordt ook de vlootadministratie een stuk eenvoudiger. Alle optionele connectiviteitsservices zijn gegroepeerd onder de noemer Mercedes PRO connect. Deze webdienst stelt de vlootmanager in verbinding met alle voertuigen en chauffeurs. Hij of zij kan bijvoorbeeld online ritten toewijzen en voertuiginformatie opvragen, zoals de locatie, het brandstofniveau en de onderhoudsinterval. De Vehicle Management Tool is snel, overzichtelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Voor Mercedes PRO connect zijn acht betaalde pakketten leverbaar (in België tot 1 januari 2019 gratis beschikbaar): Optimized Assistance, Efficient Fleet Management, Improved Navigation, Efficient Driving Style Analysis, Simplified Fleet Communication, Digital Driver's Log, Remote Control en Data Interfaces Mercedes-Benz Vans.

Optimized AssistanceHiermee kunnen onder meer onderhoudsbeurten optimaal worden gepland. Als gevolg daarvan is de Sprinter maximaal inzetbaar. Is er onderweg ondersteuning nodig, dan wordt de klant vanuit Mercedes PRO connect zo snel mogelijk geholpen.

Efficient Fleet ManagementVia Mercedes PRO connect hebben vlootmanagers altijd een goed overzicht en kunnen ze ritten snel en flexibel inplannen. Met deze service is de status en de locatie van iedere Sprinter altijd zichtbaar (denk in dit kader ook aan diefstalpreventie).

Improved NavigationHet navigatiesysteem van de Sprinter wordt in real time geüpdatet met verkeersinformatie, waardoor ritten niet alleen een stuk prettiger worden, maar ook beter kunnen worden gepland.

Efficient Driving Style AnalysisDit pakket geeft bestuurders informatie over hun rijstijl, die ook wordt gedeeld met vlootmanagers. Chauffeurs kunnen op basis van die informatie hun rijstijl aanpassen voor een lager brandstofverbruik en minder slijtage aan het voertuig.

Simplified Fleet CommunicationDeze rechtstreekse verbinding tussen bestuurders en vlootmanagers maakt communicatie efficiënter, interactiever, sneller en duidelijker. De vlootmanager kan berichten naar de Mercedes PRO connect-app sturen via de Vehicle Management Tool en ook ritten aan chauffeurs toewijzen. Dit pakket maakt het ook mogelijk om in de Sprinter een wifi-hotspot te creëren.

Digital Driver’s LogHiermee is informatie over de gehele Sprinter-vloot gemakkelijk te bekijken. In het geheugen is bijvoorbeeld data beschikbaar over alle afgeronde ritten. Die kan te allen tijde door bestuurders en vlootmanagers worden ingezien. Deze functie van Mercedes PRO connect helpt onder meer bij het registreren van zakelijke en privéritten.

Remote ControlBepaalde functies van de Sprinter kunnen op afstand worden bediend, zelfs als de auto ver weg is. Zo is het mogelijk om te controleren of de deuren wel op slot zijn en of de ramen zijn gesloten.

Data Interfaces Mercedes-Benz VansMet deze data interfaces (API) kunnen Sprinters worden geïntegreerd in bestaande vlootmanagementsystemen van klanten. Zo kan er overzicht over de vloot worden gehouden, zelfs als die voertuigen van verschillende merken bevat.

Mercedes PRO connect is modulair en flexibel. Vlootmanagers kunnen precies die functies kiezen die hun werk en dat van hun chauffeurs gemakkelijker maken. Kleine en middelgrote bedrijven profiteren via Mercedes PRO connect van evaluaties en analyses die voorheen alleen beschikbaar waren voor grote bedrijven die daarvoor opzichzelfstaande programma’s moesten aanschaffen.

MBUX

Geavanceerde connectiviteitssystemen moeten gemakkelijk te bedienen zijn. Daarom heeft de derde generatie Sprinter het MBUX-multimediasysteem uit de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse meegekregen. Het heeft een 7 of 10,25 inch helder scherm en is te bedienen via knoppen op het stuurwiel, het touchscreen zelf of gesproken commando’s. Die laatste vorm van interactie is te activeren met bepaalde trefwoorden en herkent spreektaal. Als de bestuurder bijvoorbeeld zegt: ‘De tank is leeg’, dan laat het systeem zien waar de dichtstbijzijnde benzinestations zijn.

Het centrale display van het MBUX-systeem is het centrum waar alle Mercedes PRO connect-services samenkomen. Afhankelijk van met welke services de Sprinter is uitgerust, laat het life traffic navigatiesysteem bijvoorbeeld informatie zien over de lokale brandstofprijzen en het weer. Nieuw is de integratie van kunstmatige intelligentie. Die leert de gebruiker kennen door te kijken naar zijn of haar gedragingen en kan voorstellen doen op het gebied van ritbestemmingen, contacten en radiozenders. Daarbij werkt de navigatie met een volledig nieuw adressysteem dat ‘what3words’ heet. Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die het gebruikt. ‘What3words’ wijst drie woorden toe aan iedere locatie op aarde. Hiermee kan eenvoudiger en preciezer worden genavigeerd. Dit geldt bijvoorbeeld ook op een groot terrein met diverse laaddocks.

Verder is er natuurlijk een Bluetooth-interface met handsfreefunctie en zijn er meerdere USB Type C-aansluitingen beschikbaar voor het opladen van tablets en mobiele telefoons (die laatste kunnen ook draadloos worden opgeladen). De bekende 12 volt-aansluiting is aangevuld met een 115 / 230 volt-contact, die kan worden gebruikt voor onder meer een laptop.

Flexibiliteit ten top

In vergelijking met het vorige model zijn er van de nieuwe Sprinter veel meer verschillende versies leverbaar. In totaal zijn het er ruim 1.700. Hij is er als gesloten bestelwagen, Tourer (tot wel 20 inzittenden), chassiscabine (enkele of dubbele cabine) en tractor head met de keuze uit diverse lengtes, gewichtsklassen en laadhoogtes. Hierdoor is de Sprinter optimaal aan te passen aan de voorkeuren van klanten en de vereisten van de marktsectoren.

Voor het eerst is de Sprinter naast achterwiel- en vierwielaandrijving ook met voorwielaandrijving leverbaar. In vergelijking tot de achterwielaangedreven varianten van de Sprinter mogen de voorwielaandrijvers 50 kilogram meer aan lading meenemen, hebben ze een 80 millimeter lagere til- en instapdrempel en een 80 millimeter hogere laadopening achter. Het model is er in drie gewichtsklassen tussen 3,0 en 4,1 ton en met een wielbasis van 3.259 of 3.924 millimeter.

De achterwielaangedreven Sprinter wordt geleverd in gewichtsklassen van 3,0 tot en met 5,5 ton. Qua wielbasis zijn er vijf opties, die lopen van 3.250 tot en met 4.325 millimeter, met carrosserielengtes variërend van 5.267 tot en met 7.367 millimeter. Als 3,5 ton bestelwagen is de Sprinter tussen de 2.360 en 2.831 millimeter hoog en in de passagiersuitvoering kan hij tot wel twintig personen vervoeren.

Sterkste diesel in zijn segment

Mercedes-Benz heeft verregaande verbeteringen aangebracht aan de aandrijflijnen van de derde generatie Sprinter. Technische hoogtepunten zijn de twee nieuw ontwikkelde transmissies voor de voorwielaangedreven versies van de Sprinter. Zo is er niet alleen een handgeschakelde zesbak, maar ook een 9G-TRONIC automaat met koppelomvormer. Die laatste is de eerste in het segment van de grote bestelwagens en zorgt voor een laag brandstofverbruik, veel comfort en een stillere cabine. Bestuurders kunnen zelf de schakelmomenten van de transmissie bepalen via Drive Select en schakelpaddles aan het stuur. De bekende 7G-TRONIC PLUS-automaat – die beschikbaar is voor alle achterwiel- en vierwielaangedreven Sprinters – biedt die mogelijkheid ook.

Bij Sprinters die over vierwielaandrijving beschikken, gaan de aandrijfkrachten normaal gesproken alleen naar de achterwielen. Pas als de bestuurder de vierwielaandrijving inschakelt, wordt de verdeling aangepast. Vijfendertig procent van het koppel gaat dan naar de vooras en vijfenzestig procent naar de achteras. Standaard hebben vierwielaangedreven Sprinters een grotere aan- en afloophoek.

De Mercedes-Benz Sprinter is als enige bestelwagen in zijn segment leverbaar met een zescilindermotor. Deze 3,0-liter turbodiesel levert 140 kW/190 pk en 440 Nm koppel. Daaronder staat een 2,1 liter viercilinder diesel in drie vermogensvarianten: 84 kW/114 pk, 105 kW/143 pk en 120 kW/163 pk.

Het verbruik van de Sprinter is afhankelijk van onder meer de uitvoering, wielbasis, dakhoogte, aandrijflijn en het motortype, maar ligt gemiddeld tussen de 6,8 en 9,7 liter per 100 km/u gecombineerd (voorlopige cijfers). De CO2-uitstoot (gecombineerd) komt daarmee uit op 178 tot 253 g/km (voorlopige cijfers). Alle motoren van de Sprinter voldoen aan de Euro 6/VI-standaard.

Volgend jaar introduceert Mercedes-Benz Vans de eSprinter. Deze volgt op de eVito, die sinds november 2017 in Duitsland te bestellen is, en wordt later aangevuld met de eCitan. De eSprinter komt op de markt als bestelwagen met verhoogd dak. Hij is 5.932 millimeter lang, heeft een wielbasis van 3.924 millimeter, een toelaatbaar gewicht van 3.500 kilogram en een laadcapaciteit van 10,5 kubieke meter. Zijn batterij – die binnen acht uur weer is opgeladen – heeft een capaciteit van 55 kWh, waarmee de eSprinter een actieradius van zo’n 150 kilometer haalt en goed is voor een maximum laadgewicht van 900. Voor gebruik in de stad is er een 41 kWh-variant, die op een volgeladen batterij (laadtijd is ongeveer zes uur) zo’n 115 kilometer ver komt en een 140 kilogram hoger laadgewicht heeft. Met een DC snellader kunnen beide configuraties in 45 minuten tot 80% worden opgeladen.

Net als de instapdiesel van de gewone Sprinter is de eSprinter 84 kW en 300 Nm sterk. Klanten kunnen kiezen welke topsnelheid ze nodig hebben: 80 km/u is genoeg voor gebruik in stedelijke gebieden en optimaliseert de actieradius, maar topsnelheden tot wel 120 km/u zijn ook mogelijk.

Pionier op het gebied van veiligheid

De veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers heeft natuurlijk topprioriteit in de nieuwe Sprinter. Mercedes-Benz Vans is altijd een pionier geweest op dat gebied en introduceert ook nu weer een aantal geavanceerde veiligheidssystemen op zijn grote bestelwagen. Systemen die tot nog toe alleen verkrijgbaar waren op personenauto’s.

Bedrijfswagens worden zo goed als dagelijks gebruikt, rijden lange afstanden en moeten in alle situaties controleerbaar blijven, ondanks hun forse afmetingen en vaak hoge wagengewicht. Uit onderzoek blijkt dat bestelwagens zeven keer gemiddeld vaker betrokken zijn bij ongevallen in de stad dan personenwagens. De standaard-uitvoering van de Sprinter is daarom al voorzien van vele veiligheidsvoorzieningen waaronder: ATTENTION ASSIST, licht- en regensensor met Wet Wiper System, pech- en noodoproepsysteem, bandenspanningscontrolesysteem, dodehoekassistent met Rear Cross Traffic Assistant & Exit Warning en zijwindassistent. Optioneel is de Sprinter uit te rusten met DISTRONIC, actieve remassistent, actieve spoorassistent. Een 360 graden-camera maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om zijn bestelbus te parkeren.

ATTENTION ASSIST

Dit veiligheidssysteem kijkt in de eerste vijftien tot twintig minuten van een rit wat het normale gedrag van de bestuurder is. Op basis daarvan stelt het een profiel samen, waarmee het vervolgens constant de gedragingen van diezelfde bestuurder vergelijkt. De Vermoeidheidsassistent kijkt daarbij naar meer dan zeventig verschillende aspecten. Als het systeem ziet dat de chauffeur zijn concentratie verliest of moe wordt, dan stelt het voor om te pauzeren. De Vermoeidheidsassistent werkt vanaf 60 km/u en kan worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren, of helemaal worden uitgeschakeld.

Wet Wiper-systeem

Eveneens nieuw op de Sprinter is het Wet Wiper-systeem. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder altijd optimaal zicht heeft, ook als de ruitenwissers geactiveerd zijn. Via de wisserarmen wordt ruitenvloeistof iets voor de wisserbladen op het raam gespoten en daarna meteen weggeveegd. Dit zorgt voor een flinke verbetering van het zicht, vooral als het buiten donker is of schemert. De optionele LED High Performance-koplampen dragen daar ook aan bij.

Actieve afstandsassistent DISTRONIC

Dit systeem is voor de eerste keer te bestellen op de Sprinter. De bestuurder kan simpelweg een snelheid instellen van 20 km/u of hoger en dan houdt DISTRONIC automatisch een veilige afstand tot een voorganger. Het werkt met een radarsensor die in de voorbumper is verborgen. Die zorgt ervoor dat het systeem remacties en rijbaanwisselingen van andere weggebruikers kan herkennen, waarop het dan meteen reageert. Als de afstand tot een voorligger bijvoorbeeld terugloopt, remt DISTRONIC zelf, met tot wel vijftig procent van de maximale stopkracht van de Sprinter. Als het nodig is brengt het systeem de auto zelfs helemaal tot stilstand. Als de Sprinter vervolgens na minder dan drie seconden weer kan wegrijden, doet de bestelwagen dat uit zichzelf. Moet de auto langer dan drie seconden stilstaan, dan is het aan de bestuurder om kort het gaspedaal in te drukken of met een knop op het stuur DISTRONIC weer te activeren. Als het systeem ziet dat er meer remkracht nodig is dan vijftig procent van het maximum, dan alarmeert het de chauffeur met visuele en audiosignalen. Dreigt er een ongeluk, dan grijpt de actieve remassistent in.

Actieve spoorassistent

Voor de nieuwe Sprinter heeft Mercedes-Benz Vans zijn Actieve spoorassistent doorontwikkeld. Het systeem vermindert het risico op een ongeluk als gevolg van vermoeidheid bij of onoplettendheid van de bestuurder. Met radarsensoren houdt het andere weggebruikers om de Sprinter heen in de gaten, terwijl een camera kijkt of de witte lijn tussen twee weghelften wordt overschreden. Als het duidelijk niet de bedoeling is dat de Sprinter zijn baan verlaat, wordt de chauffeur gewaarschuwd door middel van trillingen in het stuur. Reageert hij of zij daarop niet, dan leidt de Actieve rijbaanassistent de bestelwagen door middel van remingreep aan één kant van de auto weer terug naar de juiste baan.

Parking-pakket

Er zijn twee nieuwe parkeerpakketten leverbaar op de Sprinter. In het eerste Parking-pakket zitten parkeersensoren, een achteruitrijcamera en Wegrijassistent. Die laatste functie helpt de bestuurder bij het voorkomen van botsingen bij het wegrijden.

Het tweede Parking-pakket voegt een 360 graden-camera toe, die eigenlijk bestaat uit vier camera’s. Eén zit in de grille, één achterop het dak en twee zijn gehuisvest in de buitenspiegels. Ze geven de chauffeur een overzichtsbeeld van boven en maken het daarmee gemakkelijker om te parkeren.

Luchtvering voor nog meer comfort

Als bedrijfswagen moeten het onderstel en de banden van de Sprinter optimaal kunnen presteren in zeer uiteenlopende situaties. Daarom beschikt het model over een modulaire wielophanging. Er zijn diverse specifieke pakketten die perfect zijn toegesneden op de behoeften van klanten en zorgen voor een zo wendbaar mogelijk weggedrag, een zo maximaal mogelijk comfort en een zo groot mogelijke veiligheid.

Voor wie comfort de hoogste prioriteit heeft, is luchtvering achter de beste keuze. Die optie is leverbaar op de 3,5 en 5,0 ton-modellen met achterwiel- of vierwielaandrijving en zorgt ervoor dat de Sprinter aan de achterkant te verlagen is, zodat in- en uitladen een stuk gemakkelijker wordt.

Standaard heeft de Mercedes-Benz stalen veren op de achteras, maar die kunnen worden vervangen door bladveren van met glasvezel versterkte kunststof. Die zijn beschikbaar op alle voorwiel- en achterwielaangedreven modellen en verlagen het wagengewicht, waardoor het maximale laadgewicht met tot wel 12 kilogram toeneemt. De bladveren corroderen niet en staan garant voor een hoog comfortniveau, ongeacht de belading.

De zomerbanden die Mercedes-Benz Vans standaard op de nieuwe Sprinter levert, hebben een lagere rolweerstand en dragen zo bij aan een beter verbruik. Voor het eerst zijn er op de 5,0 ton-varianten enkele achterwielen leverbaar. Die nemen minder ruimte in beslag, waardoor er bredere ladingen meegenomen kunnen worden.

Hoger laadgewicht door gewichtsbesparingen

Klanten kunnen kiezen uit drie wielbases, drie voertuighoogtes en verschillende carrosserievarianten. In de langste bestelwagenversie met de maximale dakhoogte is de laadcapaciteit ongeveer 17 kubieke meter. Het maximale laadgewicht van de 5,5 ton-variant is 3.150 kilogram.

Mercedes-Benz heeft op diverse manieren gewichtsbesparingen doorgevoerd op de Sprinter. In vergelijking met de achterwielaangedreven Sprinter (3,5 ton) mag de voorwielaangedreven variant 50 kilogram meer lading meenemen. En bij de keuze van een lichtgewicht kunstofvloer, een kleinere tankinhoud en lichtgewicht glasvezelveren kan ook nog meer dan 40 kg bespaard worden aan voertuiggewicht.

Alle bestelwagens worden standaard geleverd met een scheidingswand over de volle breedte van de laadruimte. Vracht kan worden vastgezet met robuuste sjorogen, maar er zijn ook rails in de laadbodem, op de wanden en onder het dak beschikbaar.

Verlichting van de laadruimte is uiteraard standaard, maar optioneel kan die worden opgewaardeerd naar twee LED-strips. Die staan garant voor optimaal licht en beperken schaduwen. De LED’s gaan automatisch aan en uit als de deuren worden geopend of gesloten. Ze kunnen ook worden ingeschakeld met een knop op het dashboard.

Total Cost of Ownership

De Total Cost of Ownership van een bedrijfswagen is onder meer opgebouwd uit de aanschafprijs, de brandstofkosten, de onderhouds- en reparatiekosten en de restwaarde-inschatting. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de voertuig- en vlootadministratie, de ergonomie van de cabine en andere efficiencyverhogende aspecten. De Sprinter blinkt uit op alle gebieden. Zijn motor en transmissie zorgen voor een superieur brandstofverbruik, zijn banden voor weinig rolweerstand en zijn modulaire constructie voor lage reparatiekosten.

Op het gebied van restwaarde scoort de Sprinter optimaal. Hij is immers de opvolger van twee hooggewaardeerde generaties, die hun waarde meer dan uitstekend vasthouden. Net als zijn voorgangers gaat het nieuwe model buitengewoon lang mee. Zijn onderzijde en zijwanden zijn gegalvaniseerd om corrosie tegen te gaan en als optie zijn er extra onderpanelen te krijgen, die de carrosserie beschermen tegen steenslag.

Slim is ook de Hibernation Mode. Als de Sprinter lange tijd niet gebruikt wordt, kan hij in ‘winterslaap’ worden gebracht, waardoor hij nauwelijks elektriciteit verbruikt. Als de Hibernation Mode weer wordt uitgeschakeld, start de bestelwagen zelfs na een langere periode zonder problemen.

Voor de achterwielaangedreven Sprinters gelden onderhoudsintervallen van tot wel 60.000 kilometer of twee jaar. De nieuwe voorwielaangedreven variant moet iedere 40.000 kilometer (kleinere carterinhoud) of twee jaar naar de dealer voor onderhoud. De optionele connectiviteitssystemen kunnen alvast informatie over de staat van het voertuig naar de vlootmanager sturen, zodat preventief onderhoud kan worden gepland om lange inzetonderbrekingen te voorkomen. De software van het MBUX-multimediasysteem kan online worden geüpdatet. Daarvoor hoeft geen bezoek te worden gebracht aan de werkplaats.

De cabine van de Sprinter is niet alleen comfortabel, maar ook ergonomisch geperfectioneerd. Dat maakt van het interieur een werkomgeving waarin de bestuurder zijn of haar werkzaamheden efficiënt kan uitvoeren. Voor het starten van de Sprinter is bijvoorbeeld geen sleutel nodig, want de bestelwagen is uitgerust met Keyless Start. Zijn stoelen, AGR gecertificeerd, ondersteunen de rug optimaal en zijn precies op de voorkeuren van de bestuurder af te stellen. Optioneel is elektrische bedienbare stoelverstelling. De achterste stoelen zijn dankzij een Easy Mounting-systeem eenvoudiger te installeren en te verwijderen.

De nieuwe, derde-generatie Mercedes-Benz Sprinter is inmiddels te bestellen en staat vanaf 8 juni bij de Mercedes-Benz Van ProCenters. Prijzen van de nieuwe Sprinter beginnen bij 20.990 euro.