Brussel,
07
december
2021
|
16:40
Europe/Brussels

Nieuwe Mercedes-Benz eVito Gesloten Bestelwagen met grotere accu

Samenvatting

Nu voor last-mile én verder:

  • Bereik van 280 km (WLTP, gecombineerd)1,2 tot 330 km (WLTP in de stad)1,2 en snellaadfunctie
  • Accucapaciteit 70 procent hoger dan die van voorgaand model
  • Leverbaar in twee lengtevarianten met tot 6.6m3 laadvolume
  • Efficiënt en comfortabel rijden dankzij automatische recuperatie met DAUTO
  • Leverbaar vanaf € 45.095

In navolging op de Mercedes-Benz eVito Tourer krijgt ook de eVito Gesloten Bestelwagen een uitgebreide update van de elektrische aandrijflijn en een nieuwe accu van 66 kWh, met een bruikbare capaciteit van 60 kWh. De lokaal emissievrije rijdende bestelwagen vervangt het model dat in 2018 met succes werd geïntroduceerd en is met zijn aanzienlijk grotere actieradius van 280 kilometer (WLTP, gecombineerd)1,2 in te zetten voor een breder scala aan transportbehoeften.

"We zijn verheugd dat we met de nieuwe Mercedes-Benz eVito Gesloten Bestelwagen elektrische mobiliteit voor nog meer toepassingen bereikbaar maken. Dankzij de grotere actieradius bieden we nu ook een oplossing voor emissievrij transport in voorstedelijke en landelijke gebieden", zegt Klaus Rehkugler , Vice-President Sales & Marketing van Mercedes-Benz Vans. "Als we kijken naar de uitrusting, de aantrekkelijke leasetarieven en beschikbare overheidssubsidies, dan is de eVito op het gebied van TCO in veel gevallen nu al gelijkwaardig met een conventioneel aangedreven Vito. Elektrische mobiliteit is dan ook meer dan ooit een realistische optie voor de dagelijkse praktijk."

Sneller opladen - groter bereik
De nieuwe Mercedes-Benz eVito verschilt in veel opzichten van zijn voorganger, terwijl de beproefde eigenschappen van de vorige versie zijn behouden. Hij beschikt over bekende elektrische aandrijflijn die de voorwielen aandrijft en heeft een piekvermogen van 85 kW. De Mercedes-Benz eVito Gesloten Bestelwagen heeft een watergekoelde AC-boordlader met een laadcapaciteit van maximaal 11kW. Dat betekent dat hij voorbereid is op het laden met wisselstroom (AC), bijvoorbeeld op bedrijfsterreinen, bij depots of bij openbare laadpalen. Het nieuwe model kan worden opgeladen via de CCS-laadaansluiting die zich links in de voorbumper bevindt. Dankzij het standaard laadvermogen van maximaal 80 kW3, kan de accu van de eVito bij een DC-snellaadstation in ongeveer 35 minuten worden opgeladen van 10 tot 80%. De accu heeft een bruikbare capaciteit van 60 kWh en maakt een bereik van 280 kilometer (WLTP, gecombineerd)1,2 mogelijk. In de stad kan dit oplopen tot 330 km (WLTP)1,2.

De nieuw eVito Gesloten Bestelwagen biedt nu ook verschillende recuperatieniveaus om de batterij tijdens het rijden op te laden. De bestuurder kan de sterkte van de recuperatie naar wens aanpassen via de schakelpaddles achter het stuur. De functie DAUTO zorgt voor een zeer efficiënte en comfortabele rijstijl. Deze functie volgt het adagium "vooruitziend rijden en energie besparen", door gebruik te maken van de informatie van de veiligheidsassistenten en vervolgens de sterkte van de recuperatie realtime aan te passen aan de situatie. Het systeem biedt bovendien de keuze uit drie rijprogramma’s waarbij tijdens het rijden met een druk op de knop kan worden gekozen tussen maximaal comfort en maximale actieradius. De accu is in de ondervloer geplaatst, voor een volledig bruikbare laadruimte met een volume tot 6,6 m³. De lokaal emissievrij rijdende bestelwagen is te bestellen in twee verschillende lengtes: 5.140 millimeter, of een extra lange versie van 5.370 millimeter.

Vergelijkbare TCO en verhoogde LEZ-premie

De al vaak vergelijkbare gebruikskosten (TCO) van elektrische bestelwagens ten opzichte van conventionele versies zijn verder te verlagen met een aantrekkelijke subsidie. Om de geleidelijke vergroening van het wagenpark te stimuleren, heeft de Brusselse regering recentelijk de LEZ-premie verhoogd. Zo wordt bijvoorbeeld het interventieplafond voor micro- en kleine ondernemingen verhoogd van 3.000 tot liefst 15.000 euro om beter rekening te houden met de extra aankoopkosten van elektrische bestelwagens. Het interventiepercentage kan hierbij oplopen tot 40% van het totale bedrag.

Elektrische bedrijfswagens zijn doorgaans extra rijk uitgerust en dit geldt ook voor de nieuwe eVito Gesloten Bestelwagen die, net als de de eVito Tourer, standaard is voorzien van aantrekkelijke features zoals 17-inch wielen, stoelverwarming voor de bestuurder, het multifunctionele stuurwiel, een boordcomputer en een DC-snellaadfunctie van maximaal 80 kW. Eveneens standaard is een arsenaal aan veiligheids- en assistentiesystemen zoals Active Brake Assist, ATTENTION ASSIST en Headlight Assist.

Technische gegevens

CO2-emissies

0 g/km

Elektrisch verbruik (gecombineerd WLTP) 4,5

23,5 kWh/100 km

Elektrisch bereik (gecombineerd WLTP)1,2

280 km

Minimale laadtijd bij wallbox of publieke laadpaal (AC-laden, maximaal 11 kW)

< 6.5 uur (0-100 %)

Minimale laadtijd bij snellaadstation3

DC-snelladen, maximaal 80 kW

Ongeveer 35 minuten (10-80 %)4

Aandrijflijn

Voorwielaandrijving

Vermogen (piek)

85 kW (116 pk)

Vermogen (regulier)

70 kW (95 pk)

Maximaal koppel

360 Nm

High-voltage accu

Lithium-ion

Accucapaciteit (bruikbaar)

60 kWh

Accucapaciteit (geïnstalleerd)

66 kWh

Lengtes

5.140 mm, 5.370 mm

Laadcapaciteit

Lang: 6.0 m³, Extra Lang: 6.6 m³

Maximaal laadvermogen

Lang: +- 890 kg, Extra Lang +- 860 kg

Topsnelheden

100 km/u (standaard), 80 of 120 km/u (optie)

GVW

3.200 kilogram

Nu te bestellen vanaf € 45.095

De nieuwe eVito Gesloten Bestelwagen is per vandaag te bestellen, met een vanafprijs van 45.095 euro. De eerste exemplaren worden midden maart in België en Luxemburg verwacht.

De genoemde prijzen zijn consumentenadviesprijzen.
Alle vermelde optieprijzen zijn exclusief BTW.

1 Het bereik is bepaald op basis van Richtlijn 2017/1151/EU.
2 De werkelijke actieradius is ook afhankelijk van de individuele rijstijl, de weg- en verkeersomstandigheden, de buitentemperatuur en het gebruik van airconditioning/verwarming, en kan daarom verschillen.
3 Maximaal oplaadvermogen bij een DC-laadstation met 400 volt, 300 A stroom; het maximale oplaadvermogen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omgevings- en accutemperatuur en de laadtoestand van de accu wanneer het laden wordt gestart.
4 Het elektriciteitsverbruik is bepaald op basis van Richtlijn 2017/1151/EU.
5 Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-emissies voor nieuwe personenauto’s is te vinden in de publicatie "Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen" ["Richtlijnen betreffende het brandstofverbruik, CO2-emissies en elektriciteitsverbruik van nieuwe personenauto's"], gratis verkrijgbaar bij de Deutsche Automobil Treuhand GmbH (www.dat.de).

Contactinformatie:

Sandra Vanmarcke, +32 724 13 39, sandra.vanmarcke@daimler.com

P2021-11