Brussel,
17
december
2021
|
16:39
Europe/Brussels

Nieuwe mijlpaal in Future Sales: Mercedes-Benz en FEAC bereiken overeenstemming en leggen de basis voor een agentschapsmodel in Europa

Samenvatting
  • Strikte uitvoering van de strategie van Mercedes-Benz: intensivering van de klantenbinding door directe verkoop van Mercedes-Benz personen- en bestelwagens
  • Mercedes-Benz en FEAC, de European Mercedes-Benz Dealer Association, zijn het eens over de belangrijkste punten voor de introductie van het agentschapsmodel in Europa
  • In Zweden en Oostenrijk is het nieuwe model al met succes geïntroduceerd; de lancering in Duitsland en Groot-Brittannië wordt verwacht in 2023

Mercedes-Benz heeft overeenstemming bereikt met de European Mercedes-Benz Dealer Association (FEAC, Fédération Européenne des Amicales de Concessionnaires Mercedes-Benz) over belangrijke pijlers voor de introductie van het nieuwe agentschapsmodel in Europa. De Europese verkooporganisatie van Mercedes-Benz Cars en Vans zet hiermee samen met de dealers vaart achter de transformatie om aan de veranderde klantbehoeften te voldoen. In de toekomst worden in de Europese kernlanden nieuwe personenwagen en zowel privé als zakelijk gebruikte bestelwagens via een agentschapsmodel aangeboden. Het akkoord met FEAC biedt het kader voor de geleidelijke invoering van het nieuwe agentschapsmodel in Europa.

“We willen wereldwijd een nog sterkere klantenbinding met ons merk Mercedes-Benz bereiken. Daarom ben ik verheugd dat we samen met de European Dealer Association een belangrijke mijlpaal hebben bereikt voor ons en onze partners in Europa. Het uitgangspunt voor het veranderen van ons verkoopmodel is het veranderde gedrag van onze klanten in een digitale wereld”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Sales. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om met ons te communiceren, of dit nu digitaal of fysiek is. Het nieuwe agentschapsmodel ondersteunt ons bij het naadloos laten samenkomen van alle contactmomenten. We hebben ambitieuze doelen die we samen met onze dealers willen bereiken: tegen eind 2023 moet meer dan 50% van de nieuwe Mercedes-Benz modellen verkocht zijn via het nieuwe agentschapsmodel.”

Friedrich Lixl, voorzitter van de FEAC: “Met deze overeenkomst creëren we een duidelijk en voorspelbaar kader voor de Europese verkoop en gaan we samen met de fabrikant proactief om met gewijzigde marktomstandigheden. Hiermee blijven we de concurrentie voor en stellen we de investeringen en de bedrijfswaarde voor de agenten in de toekomst veilig.”

Het nieuwe agentschapsmodel van Mercedes-Benz is al geïntroduceerd in Zweden, Oostenrijk, Zuid-Afrika en India. De lancering ervan in Duitsland en Groot-Brittannië wordt verwacht in 2023. De focus van het nieuwe agentschapsmodel van Mercedes-Benz ligt op het naadloos laten samenkomen van alle contactmomenten. In de toekomst hebben klanten nog meer keuzevrijheid, of ze nu advies willen van productexperts in de showroom, online een koopcontract willen afsluiten of fysiek in contact willen komen met dealers. Agenten nemen daarbij een centrale rol in de Customer Experience en maken een naadloze Customer Journey mogelijk – van de oriëntatiefase via de aankoop tot het in ontvangst nemen van het voertuig. Bijkomende voordelen voor klanten zijn een grotere prijstransparantie en een nog bredere online selectie van beschikbare voertuigen. Het nieuwe agentschapsmodel biedt dealers de mogelijkheid om zich nog meer dan voorheen te concentreren op de klanten.