Brussel,
10
maart
2022
|
10:11
Europe/Brussels

Nieuwe Official FIA Safety Car en Medical Car van Mercedes-AMG voor Formula 1

Mercedes-AMG GT Black Series en GT 63 S 4MATIC+ nieuwe officiële auto’s voor het F1-seizoen 2022

Samenvatting

Wanneer het seizoen op 18-20 maart van start gaat met de FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX 2022, draagt Mercedes-AMG bij aan het hoge veiligheidsniveau van het FIA ​​Formula 1 World Championship™ met twee uitzonderlijke performance-modellen die hun kwaliteiten op het circuit al ruimschoots hebben bewezen. De Mercedes-AMG GT Black Series (brandstofverbruik gecombineerd: 12,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 292 g/km)[1] wordt voor het eerst ingezet als Official F1 Safety Car, terwijl de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 13,5-13,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 308‑295 g/km)[2] zijn debuut maakt als Official F1 Medical Car. Deze AMG-modellen waren nog nooit zo krachtig als in het seizoen 2022.


 


 

[1] De vermelde waarden werden bepaald volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-waarden zoals gedefinieerd in Art. 2 nr. 1 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De waarden voor het brandstofverbruik werden berekend op basis van deze waarden.

[2] De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘WLTP CO2-cijfers’ in overeenstemming met artikel 2 nr. 3 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik werden berekend op basis van deze cijfers.

“De afgelopen jaren heeft Mercedes-AMG talloze grote successen geboekt in het FIA ​​Formula 1 World Championship™. Acht constructeurstitels en zeven coureurstitels in de afgelopen acht jaar spreken voor zich. Daarbij komt nog de omvangrijke technologie- en imago-overdracht tussen deze hoogste autosportklasse en onze productiemodellen. De autosport betekent heel veel voor ons, net als een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau. Het stond dan ook buiten kijf dat we na meer dan 25 jaar onze betrokkenheid als aanbieder van de Safety Car en Medical Car zouden verlengen – met twee uitstekende modellen uit ons portfolio”, aldus Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

“Sinds 1996 – oftewel elk jaar gedurende meer dan een kwart eeuw – levert Mercedes-AMG de voertuigen die de Formule 1 in noodgevallen nodig heeft. In hun rol als Official F1 Safety Car hebben onze performance-modellen het Formule 1-veld veilig over het circuit geleid wanneer er een beroep op werd gedaan bij slecht weer of in het geval van een incident. Als het nodig is, is onze Official F1 Medical Car zo snel mogelijk ter plaatse. Om dit te garanderen, hebben we de lat voor het seizoen 2022 nog hoger gelegd met onze krachtigste modellen ooit: de AMG GT Black Series en de AMG GT 63 S. Bovendien zijn hun prestaties op het circuit dichter bij die van een volbloed racewagen dan al hun voorgangers. Zoals altijd hoop ik natuurlijk dat er zo min mogelijk een beroep op beide auto’s wordt gedaan”, aldus Christoph Sagemüller, Hoofd Motorsport van Mercedes-AMG GmbH.

Bernd Mayländer, die sinds 2000 de Official Safety Car van de Formule 1 bestuurt: “Ik ben erg blij dat ik ook in het seizoen 2022 weer achter het stuur van de Formula 1 Safety Car zal zitten. En ik ben vooral blij dat het dit jaar een Mercedes-AMG GT Black Series is. Ik heb deze geweldige auto al vele malen mogen testen en ik sta er gewoon versteld van hoe dicht hij bij een volbloed racewagen komt. Het is echt een grote stap vergeleken met de GT R van vorig jaar – die al op een extreem hoog niveau stond. Het is echt geweldig om een werkplek als deze te hebben en tegelijkertijd bij te dragen aan een hoger veiligheidsniveau.”

Safety Car lichtunits voor het eerst naadloos geïntegreerd in de auto

Vanuit technisch oogpunt zijn beide auto’s bijna volledig standaard. Toch zijn er uitgebreide maatregelen doorgevoerd die specifiek zijn gericht op hun taak op het circuit. Het meest opvallende kenmerk van de Official F1 Safety Car is de afwezigheid van de gebruikelijke lichtbalk op het dak. Deze zou de geavanceerde aerobalans van de AMG GT Black Series hebben verstoord. In plaats daarvan hebben de ontwikkelaars in Affalterbach iets compleet nieuws bedacht. Aan de voorzijde is de verplichte lichtunit in het bovenste deel van de voorruit geïntegreerd. Aan de achterzijde zijn de lichtunits op elegante wijze in de achtervleugel zijn geïntegreerd. Snel reagerende en zuinige leds nemen alle signaalfuncties over.

Frontmodule ter hoogte van de zonnekleppen

Aan de voorzijde zijn drie kleine oranje lichtmodules en één grote groene module aan weerszijden van het AMG-logo geplaatst, ter hoogte van de zonnekleppen. In het bovenste hoofdblad van de achtervleugel bevinden zich dertien oranje lampen – drie aan de linkerkant en drie aan de rechterkant met een permanent licht. Daar komen zeven flashlights in het midden bij die knipperen wanneer dat nodig is. Verder zijn er nog vier bredere, groene led-lichtmodules. Twee kleine videocamera’s zijn in de rechter vleugelvoet gemonteerd, waarvan de beelden in de auto worden getoond. Eén camera dient als elektronische achteruitkijkspiegel voor de passagier (kleine monitor in de interieurhemel rechts van de conventionele achteruitkijkspiegel), terwijl de andere een tv-livebeeld uitzendt. Als service voor de toeschouwers op de tribunes is er ook een lichtmodule in elk van de achterzijruiten die ‘SC’ (voor Safety Car) in oranje weergeeft wanneer de auto wordt ingezet.

Overzicht van de functies van de veiligheidslichten:

·        Oranje: zodra de Safety Car wordt ingezet, gaan de oranje leds aan. Het oranje knipperlicht in het middengedeelte aan de achterzijde en een permanent licht aan de uiteinden van het front, betekenen ‘absoluut niet inhalen’.

·        Groen: als de AMG GT Black Series aan het begin van een Safety Car-fase in het midden van het veld de baan oprijdt, worden de groene modules voor en achter geactiveerd. Dit geeft de coureurs het signaal dat ze de Safety Car kunnen inhalen.

·        Alle modules kunnen traploos worden gedimd, zodat de intensiteit van het licht kan worden aangepast aan de omstandigheden: bijvoorbeeld tijdens nachtraces onder schijnwerpers of overdag bij zeer sterk zonlicht.

De kentekenplaat achter wordt eveneens verlicht in oranje of groen, synchroon met de veiligheidslichten. De koplampen en achterlichten hebben ook een belangrijke signaalfunctie. Immers, wanneer de Safety Car op de baan is, trekt het snelle knipperen ervan extra aandacht.

Standaard interieur met AMG TRACK PACKAGE

Het interieur van de Official F1® Safety Car is hetzelfde als dat van de standaard AMG GT Black Series met het optionele AMG TRACK PACKAGE inclusief bescherming bij het over de kop slaan. De lichtgewicht rolkooi van geschroefde titanium buizen bestaat uit een hoofdframe, een gordelbeugel, twee beugels aan de achterzijde en een diagonaal kruis aan de achterzijde. Het systeem verhoogt de toch al uitstekende voertuigstijfheid nog verder en heeft daardoor een positieve invloed op de rijdynamiek van de auto. Het verhoogt ook de passieve veiligheid.

Extra monitoren om de baan te bekijken

De enige speciale features zijn de door de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) voorgeschreven zespuntsgordels en twee tablets in de middenconsole en het combi-instrument vóór de passagiersstoel. Hiermee kan copiloot Richard Darker het Formule 1-veld in de gaten houden. Op het linker tablet in de middenconsole wordt het internationale tv-beeld weergegeven. En op het rechter tablet kan worden geschakeld tussen de animated weergave van de actuele positie van de racewagens op het circuit of de actuele rondetijden. Het databeheer voor de visuele communicatiemiddelen wordt verzorgd door een InCar Hotspot met WLAN. Terwijl Bernd Mayländer zich op het circuit concentreert en tegelijkertijd via de achteruitkijkspiegel een oogje in het zeil houdt, onderhoudt Richard Darker radiocontact met de wedstrijdleiding. In de middenconsole zitten twee rode toetsen voor de bediening van alle radiocommando’s plus twee draaiknoppen voor het regelen van het volume. Mayländer en Darker spreken ook met elkaar via de radio-intercom. De cockpit is uitgerust met een tweede radiosysteem als back-upoplossing voor noodgevallen.

De lichtgewicht racekuipstoelen maken deel uit van het AMG TRACK PACKAGE dat ook door klanten kan worden besteld. In de Official F1® Safety Car is echter een kleine bekerhouder in de zijwangen aangebracht, voor een flesje water. De lichtsignalering wordt bediend via een paneel in het voorste gedeelte van de interieurhemel met ronde knoppen die kleurgecodeerd zijn om ze nauwkeurig te kunnen bedienen, zelfs met racehandschoenen.

FIA-specifieke systemen die identiek zijn aan die van Formule 1-racewagens

Er zijn nog meer FIA-specifieke systemen geïnstalleerd die identiek zijn aan die in elke Formule 1-racewagen. Daartoe behoren het transpondersysteem voor de tijdwaarneming, het GPS-systeem met hoge resolutie en de telemetrie. Eveneens geïntegreerd is het ‘Marshalling System’, dat met behulp van drie gekleurde leds in het combi-instrument en in het gedeelte voor de copiloot de vlagsignalen voor de betreffende sectie van het circuit aangeeft. Daarnaast is er het ‘Medical Warning Light’. Bij een ongeval op de baan waarbij een kritische G-krachtdrempel wordt overschreden, knipperen de leds meerdere keren. Dit geeft Mayländer en Darker een extra waarschuwing om zich voor te bereiden op hun inzet.

Speciaal ontwikkeld voor veeleisend circuitgebruik

Hoge bochtensnelheden, dynamische sprints en snelle rondetijden – de FIA stelt strenge eisen aan de Safety Car. Het komt erop neer dat hij in staat moet zijn om de racewagens uit de topklasse van de autosport in extreme situaties veilig over het circuit te leiden. Daarbij mag de Safety Car niet te langzaam rijden, want dat zou ertoe kunnen leiden dat de banden en remmen van de Formule 1-wagens te veel afkoelen en de motoren oververhit zouden kunnen raken.

De AMG GT Black Series biedt de ideale voorwaarden voor het zware werk in de top van de autosport. De frontmiddenmotor met transaxle, de V8-biturbomotor met dry sump-smering, de transmissie met dubbele koppeling en het hoogontwikkelde onderstel met dubbele aluminium dubbele dwarsdragers leveren de basis voor snelle ronden op het circuit. De intelligente mix van materialen en lichtgewicht constructie garandeert niet alleen een laag voertuiggewicht, maar ook een laag zwaartepunt en een gunstige gewichtsverdeling.

Geen enkel huidig ​​AMG-model met weggoedkeuring staat dichter bij de autosport

Het topmodel van de tweedeurs AMG GT-serie werd uitgerust met een vermogen van 537 kW (730 pk), een versterkte carrosserie en het nieuwe, meervoudig verstelbare onderstel. Intelligente lichtgewicht constructiemaatregelen en actieve aerodynamica zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op het circuit. Geen enkel ander AMG-model met weggoedkeuring staat momenteel dichter bij de autosport dan deze auto. Dat geldt voor alles, van de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling en de dubbele uitlaat van dunwandig rvs met titanium einddemper tot het onderstel, dat handmatig in hoogte kan worden versteld en is uitgerust met drietraps adaptief verstelbare dempers. Het camber kan voor en achter individueel worden aangepast, net als de instellingen van de stabilisatorstangen. Extra lagers op de achterste draagarmen, carbon stuwkrachtvelden en speciaal afgestemde, elektronisch geregelde motor- en transmissiesteunen dragen ook bij aan de verhoogde rijdynamiek.

Onderstel, remmen en aerodynamica zijn afgestemd op de zwaarste eisen

Voor de Official F1® Safety Car hebben de onderstelspecialisten van Affalterbach in combinatie met de Pirelli P Zero-banden een set-up ontwikkeld die voor alle circuits en weersomstandigheden de best mogelijke oplossing biedt. Het standaard gemonteerde high-performance keramisch AMG-composietremsysteem is exact gelijk aan dat van de reguliere AMG GT Black Series. Hetzelfde geldt voor de nauwgezet afgestemde aerodynamica met een grote voorskirt, extra flaps, een grotere frontsplitter en de verticale spoilerranden aan de achterskirt. Samen met de dubbele achtervleugel met extra, elektronisch bediende flap zorgt de aerodynamica in de AMG GT Black Series voor een optimale downforce en balans.

De rijprestaties zijn hiervoor ruim voldoende: de productieversie van de Mercedes-AMG GT Black Series voltooit de sprint van nul tot 100 km/h in 3,2 seconden en haalt een topsnelheid van 325 km/h.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ is de nieuwe Official F1 Medical Car

De Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ maakt zijn debuut in de Formule 1 als tweede Official Car. Hij neemt de plaats in van zijn voorganger, de C 63 S AMG Estate (brandstofverbruik gecombineerd: 10,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 246 g/km). De nieuwe Official F1 Medical Car staat klaar om snel in te grijpen in noodgevallen en wordt bemand door maximaal drie artsen, onder wie de Medical Rescue Coordinator van de FIA, dr. Ian Roberts. Op de achterbank zitten één of twee lokale artsen – ze komen uit een gespecialiseerde kliniek in de buurt van het betreffende circuit.

De Medical Car volgt het Formule 1-veld in de startronde, omdat de racewagens in deze kritieke fase van de race bijzonder dicht op elkaar rijden. In geval van een incident kunnen de artsen zo snel mogelijk bij het ongeval zijn en onmiddellijk beginnen met het verlenen van eerste hulp. Tijdens de race staat de Official F1 Medical Car stand-by in de pitstraat naast de Safety Car.

De snelste en krachtigste Medical Car in de geschiedenis van Formule 1

Om in geval van nood geen tijd te verliezen, beschikt de Official F1 Medical Car over een maximaal prestatieniveau. De 4,0 liter V8-biturbomotor levert een maximumvermogen van 470 kW (639 pk) en daarmee accelereert de vierdeurs coupé met standaarduitvoering in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 315 km/h. Net als bij de Safety Car zijn de V8-motor, de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie, de dynamische motorsteunen en het elektronische sperdifferentieel op de achteras identiek aan die van de reguliere straatversie. Een ander voordeel ten opzichte van de C 63 S met achterwielaandrijving is de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, die ook bij slecht weer en in de stromende regen een optimale tractie en de hoogste rijveiligheid garandeert.

Het standaard AMG RIDE CONTROL+-onderstel van de Medical Car biedt de perfecte set-up voor een snelle inzet op het circuit met drie tot vier personen en een nooduitrusting aan boord. De remvertraging wordt verzorgd door een high-performance keramisch AMG-composietremsysteem.

Aerodynamisch geoptimaliseerde carbon luchtinlaat op het dak

Qua uiterlijk verschilt de Medical Car van de productieauto met name door de opvallende FIA- en F1-logo’s en de lichtbalk op het dak. Deze is gemonteerd op een luchtinlaat van carbon die is ontworpen om de laagst mogelijke luchtweerstand te bieden. Tegelijkertijd optimaliseert hij de luchtstroom naar de vaste achtervleugel. De lay-out en het ontwerp van de carbon luchtinlaat en de lichtbalk waren het resultaat van uitgebreide windtunneltests. Het blad van de achtervleugel is onder de steilst mogelijke hoek geplaatst om maximale downforce te genereren. Het optionele aerodynamicapakket is identiek aan dat van de straatversie en is ook leverbaar voor klanten.

Andere verschillen met de productiemodellen zijn de koplampen en achterlichten met signaalfunctie, evenals de verlichte kentekenplaat met het opschrift ‘Medical Car’. In de ruime bagageruimte bevindt zich de volledige uitrusting voor noodgevallen, inclusief defibrillator, ademhalingsapparaat, hydraulische schaar en twee handbrandblussers. Wanneer de achterklep is geopend, waarschuwen extra zwaailichten de passerende racewagens.

Interieur met speciale circuituitrusting: tablets, WLAN en racekuipstoelen

De eerstehulpverleners worden zelfs bij hoge snelheden stevig op hun plaats gehouden door vier afzonderlijke racekuipstoelen, inclusief zespuntsgordels op de voorstoelen en vierpuntsgordels achterin. Voor maximale veiligheid zijn de stoelconsoles aan de voertuigbodem gelast. De FIA-schakelaar is dezelfde als die in de Safety Car, maar bevindt zich in dit geval in de middenconsole. Een radioset vergemakkelijkt de communicatie met het raceteam.

Om in het oog te kunnen houden wat er op het circuit gebeurd, zijn er drie tablets en een extra monitor voor de elektronische achteruitkijkspiegel geïnstalleerd in het dashboard aan de passagierszijde. Net als de Safety Car heeft ook de Medical Car een InCar Hotspot en WLAN.

Alle Formule 1-coureurs dragen speciale handschoenen met sensoren in de pink om hun vitale functies te bewaken. In noodgevallen kunnen de artsen in de Medical Car op een van de schermen in real time informatie ontvangen over de huidige hartslag of het zuurstofgehalte in het bloed van het slachtoffer. Dit stelt hen in staat doeltreffende en doelgerichte EHBO-maatregelen te coördineren.

Onderscheidende rode lak met zwarte contrastelementen en witte stickers

Net als vorig jaar gaan de Mercedes-AMG Official F1 Safety Car en de Official F1 Medical Car het seizoen 2022 in met de opvallende rode lak. De krachtige kleur past niet alleen bij Mercedes-AMG, maar ook bij CrowdStrike, dat hun sponsoring van de Official F1 Safety Car voortzet met dezelfde grote witte belettering en logo’s die in het seizoen 2021 zijn gebruikt. CrowdStrike werkt sinds 2019 samen met het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. CrowdStrike heeft beveiliging geherdefinieerd met het meest geavanceerde cloud-native platform ter wereld dat mensen, processen en technologieën beschermt die moderne ondernemingen aansturen. CrowdStrike beveiligt de meest kritieke gebieden van bedrijfsrisico’s om ervoor te zorgen dat klanten cyberdreigingen voorblijven. De kleur rood staat voor CrowdStrike’s belofte om onrechtmatigheden te stoppen. De samenwerking met een van de wereldmarktleiders op het gebied van cybersecurity wordt uitgebreid met de markante look van de Safety Car.

De Medical Car is daarentegen voorzien van de emblemen van het FIA Formula 1 World Championship™ en het AMG-logo, dat in het onderste deel van de portieren is verwerkt. Bij beide auto’s zijn de aerodynamische exterieurelementen in zwart uitgevoerd, net als het onderste voertuiggedeelte. Het totaalbeeld wordt afgerond door zwarte lichtmetalen AMG-velgen met een rode velgrand.

Gedurende het hele raceweekend garanderen de auto’s maximale veiligheid. Niet alleen tijdens de Formule 1-races zelf, maar ook tijdens alle andere races die het volledige programma omvatten. Drie hooggekwalificeerde AMG-technici zorgen gedurende het hele seizoen voor het vakkundige onderhoud aan de auto’s.

Net als vorig jaar deelt Mercedes-AMG de veeleisende veiligheidstaken van de Safety Car en Medical Car met de Britse sportwagenfabrikant Aston Martin. Beide merken hebben een verregaande technische samenwerking, waarbij Mercedes-AMG onder meer zijn achtcilinder biturbomotoren aan de Britten levert.

De Official Safety Cars van Mercedes-AMG voor het FIA Formula 1 World Championship™

1996C 36 AMG (W 202)
1997-1999CLK 55 AMG (C 208)
2000CL 55 AMG (C 215)
2001-2002SL 55 AMG (R 230)
2003CLK 55 AMG (C 209)
2004-2005SLK 55 AMG (R 171)
2006-2007CLK 63 AMG Black Series (C 209)
2008-2009SL 63 AMG (R 230)
2010-2012SLS AMG (C 197)
2012 (GP van Duitsland)-2014SLS AMG GT (C 197)
2015-2018Mercedes-AMG GT S (C 190)
2019-2021Mercedes-AMG GT R (C 190)
2022Mercedes-AMG GT Black Series (C 190)

De Official Medical Cars van Mercedes-AMG voor het FIA Formula 1 World Championship™

1996C 36 AMG (W 202)
1997C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
1998-2000C 55 AMG Estate (S 202)
2001-2003C 32 AMG Estate (S 203)
2004-2007C 55 AMG Estate (S 203)
2008-2014C 63 AMG Estate (S 204)
2015-2021Mercedes-AMG C 63 S Estate (S 205)
2022Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (X 290)