20
augustus
2001
|
02:00
Europe/Brussels

Night Vision

DaimlerChrysler heeft het in Ulm ontwikkelde actieve Night Vision-systeem verbeterd en intussen voor het eerst op een Jeep Grand Cherokee gemonteerd. Het systeem is een stuk compacter geworden, het scherm voor de bestuurder is groter dan vroeger (20 x 10 centimeter of ongeveer 8 x 4 duim) en details worden nog duidelijker weergegeven dan met de versie die eerder in een Setra-bus werd uitgetest.

Een lichtgevoelige camera en een scherm met hoge resolutie staan borg voor een duidelijker beeld met ontzettend weinig interferentie. In de nieuwe versie is de hoogste lichtbehoefte van de koplampen gehalveerd tot drie watt aan elke kant. DaimlerChrysler komt met deze vooruitgang weer een stuk dichter bij de installatie van het Night Vision-systeem in commercieel geproduceerde personenwagens.

In tegenstelling tot passieve systemen, die doorgaans alleen warmtestraling detecteren, is Night Vision een actief systeem met een eigen lichtbron en registreert het alle voorwerpen binnen het gezichtsveld. Bochten, obstakels en donker geklede voetgangers of fietsers worden zichtbaar tot een afstand van 150 meter. De rand van de weg en de wegmarkeringen worden ook op een andere manier weergegeven. Night Vision heeft een veel groter bereik, zelfs in de regen, de mist en het verblindende licht van tegenliggers. Het systeem draagt op die manier sterk bij tot de verkeersveiligheid. Met conventionele dimlichten bedraagt het zicht ’s nachts niet meer dan 40 meter, wat een van de redenen is waarom het aantal zware ongevallen in die periode hoger ligt dan het gemiddelde. Als het zicht beter is, raakt de bestuurder ook minder snel vermoeid.

Night Vision is een van de toekomstige rijhulpsystemen waarmee DaimlerChrysler voortbouwt aan zijn wens van “ongevalvrij verkeer”. Verwacht wordt dat dit soort systemen het aantal ongevallen en gewonden de volgende 15 à 20 jaar drastisch zal helpen verminderen.