Brussel,
13
december
2017
|
00:05
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse

Exclusief interieur: moderne interpretatie van de G-Klasse

Samenvatting

De G-Klasse is een ware legende onder de offroaders en de ultieme referentie voor talloze fans van het betere terreinwerk. Sinds 1979 werden meer dan 300.000 exemplaren geproduceerd, die hun eigenaars lieten genieten van avonturen die met geen enkele andere auto mogelijk waren geweest. Aan de buitenkant is de ‘G’ weinig veranderd. Toch heeft deze heel bijzondere terreinwagen zichzelf voortdurend opnieuw uitgevonden. Met zijn volledig gemoderniseerde interieur en talloze nieuwe voorzieningen onderging de nieuwe G-Klasse echter de meest ingrijpende transformatie uit zijn veertigjarige carrière, zowel op technisch als stilistisch vlak. Toch is hij erin geslaagd trouw te blijven aan zichzelf.

Net als in het verleden dienen bepaalde iconische elementen heel specifieke doeleinden en dragen ze bij tot zijn unieke uitstraling. De nieuwe G-Klasse vertoont heel wat gelijkenissen met zijn voorganger: de opvallende deurgrepen en het typische sluitgeluid, de robuuste koetswerkbeschermstrips, het naakte reservewiel op de achterklep en de prominente richtingaanwijzers. Die buitengewone details gaan hand in hand met de hoekige lijnen van de offroader om zijn bijzondere look kracht bij te zetten.

Interieur: even luxueus als authentiek

Dat het om een eigentijdse interpretatie van een legende gaat, blijkt duidelijk uit de scherpe geometrische lijnen: zodra men plaatsneemt in de G-Klasse merkt men dat diverse stijlelementen van het exterieur werden overgezet naar het interieur. Zo wordt de vorm van de ronde koplampen weerspiegeld in de verluchtingsroosters aan beide zijden. Het design van de iconische richtingaanwijzers komt dan weer terug in de vormgeving van de luidsprekers.

Andere opvallende kenmerken van de G-Klasse zijn de handgreep voor de voorpassagier en de chroomaccenten op de binnen handbereik gepositioneerde schakelaars voor de differentiëlen. Beide knoppen werden minutieus geoptimaliseerd en behouden al hun kenmerkende eigenschappen.

Bestuurders van de G-Klasse kunnen het complete infotainmentsysteem voortaan bedienen zonder hun handen van het stuur te halen. De aanraakgevoelige ‘Touch Control’-knoppen op het stuur reageren net als het scherm van een smartphone op veegbewegingen. Dankzij de haptische impulsen en bijkomende feedback via de luidsprekers kan de bestuurder het touchpad gebruiken zonder zijn blik af te wenden van de weg. De invoermogelijkheden worden vervolledigd met sneltoetsen voor de ‘Controller’, die rechtstreeks toegang geven tot vaak gebruikte functies, en met de optionele bedieningsfuncties voor rijhulpsystemen boven de verlichte draaiknop. De bestuurder zit dicht bij de voorruit en geniet dus een uitstekend zicht rondom.

Het erg heldere en volledig hertekende instrumentenbord beschikt standaard over tijdloze, kokervormige analoge wijzerplaten. Fans van klassieke, ronde instrumenten worden in de nieuwe G-Klasse dus op hun wenken bediend. Net als in de nieuwe E- en S-Klasse kan hij als optie ook worden uitgerust met een alternatief instrumentenbord in de vorm van een groot scherm, waarop virtuele instrumenten rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder worden weergegeven. Eveneens als optie verkrijgbaar is een centraal scherm boven de middenconsole. Dankzij hun gemeenschappelijke glasafdekking lijken de twee 12,3”-schermen samen te smelten tot een groot breedbeeldscherm. Bestuurders krijgen bovendien de keuze tussen drie verschillende weergavestijlen – ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’ – en kunnen relevante gegevens configureren volgens hun individuele behoeften.

Hoogwaardige materialen en meer comfort

Met zijn onmiskenbare karakter en kwalitatieve uitrusting is de G-Klasse er altijd al in geslaagd om zijn uitmuntende terreincapaciteiten op harmonieuze wijze te verenigen met luxe. Zelfs in zijn standaarduitvoering geeft de tijdloze en authentieke houtafwerking met open poriën hem een zekere klassieke elegantie. Stijlvolle accenten zijn onder meer het doorgedreven gebruik van hoogwaardige metaal- en koolstofvezelelementen, evenals zijn lederen zetels.

"Elke G-Klasse moet worden onderworpen aan de test op de Schöckl." Dat was het motto dat helemaal bovenaan de lijst met vereiste specificaties kwam te staan bij de hertekening van deze klassieker onder de offroaders. Schöckl verwijst naar de lokale berg bij de fabriek van Graz, die Mercedes-Benz gebruikt voor zijn harde – volgens sommigen zelfs genadeloze – tests en die elke offroader moet kunnen overwinnen. Dat is ook de reden waarom elke G-Klasse is getooid met een certificatielogo in de vorm van een ‘Schöckl’-badge onderaan zijn B-stijl.

De deuren zijn erg solide, een duidelijk bewijs van die typische ‘G’-functionaliteit. Het opbergconcept werd ingrijpend vernieuwd, met tal van nieuwe opbergruimtes, die aan alle voorwerpen een plaats bieden. Zo bevindt zich onder de armsteun een verlicht opbergvak voor kleine voorwerpen zoals kauwgum, zakdoekjes of een zonnebril. Tegen meerprijs kan hier ook een draadloos laadpunt worden geïnstalleerd. Voor het touchpad in de middenconsole bevinden zich twee verwijderbare bekerhouders en een lade voor kleine voorwerper. De achterdeuren bieden elk plaats aan een fles van 1 liter. De achterbank heeft een vrijstaande rugleuning om een maximale moduleerbaarheid en een beter zicht door de zijruiten te verzekeren.

Het standaard autosysteem beschikt over zeven luidsprekers. Het surroundsysteem van Burmester®, goed voor zestien luidsprekers en een vermogen van 590 watt met ‘Digital Sound Processing’, is als optie verkrijgbaar.

De herwerkte afmetingen van de voortaan grotere G-Klasse komen niet alleen de bestuurder maar ook de passagiers op de tweede zetelrij ten goede.

De voornaamste gegevens in een oogopslag:

Omschrijving

Verschil

Beenruimte – voorin

+ 38 mm

Beenruimte – achterin

+ 150 mm

Spoorbreedte – voorin

+ 38 mm

Spoorbreedte – achterin

+ 27 mm

Elleboogruimte – voorin

+ 68 mm

Elleboogruimte – achterin

+ 56 mm

De achterbank kan 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. De zetels in de G-Klasse beschikken standaard over tal van gebruiksvriendelijke functies zoals de geheugenfunctie voor de bestuurderszetel, een zetelverwarming voorin en achterin en luxehoofdsteunen voorin. Toch kan het rijcomfort desgewenst nog worden verhoogd met het ‘Active Multicontour Seat’-pakket. Dat omvat niet alleen de speciale multicontourzetels maar ook voorzieningen zoals een massagefunctie, zetels met airconditioning en een snelle zetelverwarming. Deze versie biedt bovendien een elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder en voorpassagier. De zijdelingse delen van de zittingen en rugleuningen van de actieve multicontourzetels omvatten geïntegreerde luchtkamers die continu gevuld en weer afgelaten worden volgens de rijeigenschappen om zo een betere ondersteuning voor de bestuurder en voorpassagier te verzekeren. Zo genieten ze een betere zijdelingse ondersteuning in de bochten. De voorzetels van het pakket Multicontourzetels worden aanbevolen door de Duitse organisatie van rugexperts ‘Aktion Gesunder Rücken e.V.’.

Extra’s voor de G-Klasse: twee exclusieve uitrustingspakketten

Er zijn zoveel varianten voor de nieuwe G-Klasse dat men zelden twee identieke exemplaren zal tegenkomen. Die uitgebreide personaliseringsmogelijkheden worden mogelijk gemaakt door het feit dat bepaalde voorzieningen uit het designo-gamma reeds deel uitmaken van de standaardversies.

Zo zit men standaard op lederen zetels in de kleur zwart, nut brown of macchiato beige. Daarnaast krijgen klanten de keuze tussen twee hoogstaande uitrustingspakketten: Exclusive Interior en Exclusive Interior Plus. Het pakket Exclusive Interior is verkrijgbaar in zeven kleuren. Drie daarvan zijn elegante combinaties van zwart nappaleder en een van de designo-kleuren platinum white, yacht blue of classic red. Het pakket omvat ook een zwarte designo-hemelbekleding in DINAMICA-microvezel, evenals ventilatieroosters in Silver Shadow. Het Exclusive Interior Plus breidt het nappaleder bovendien uit naar elementen zoals de deurbekleding, de zijdelingse delen van de middenconsole, het instrumentenbord en alle bekledingen. Een bijzonder detail is het zeteldesign met dynamisch, ruitvormig quiltmotief. Dit pakket geeft klanten de keuze tussen de designo-kleuren zwart, espresso brown en classic red. Voor het eerst kunnen ze ook een volledig licht interieur – in macchiato beige – bestellen, waarbij alles van de vloerbekleding tot de hemelbekleding in deze kleur is uitgevoerd.

De sportieve AMG Line-variant is leverbaar met de drie versies. In dat geval worden zwarte zetels gecombineerd met contrasterende rode stiknaden voor de zetels, het instrumentenbord, de deuren en de middenconsole, en dat in combinatie met rode veiligheidsgordels. Die look gaat perfect samen met het erg sportieve stuurwiel met afgeplatte onderkant, dat nu ook voor het eerst verkrijgbaar is in de G-Klasse.

Terreinlegende sinds 1979

De G-Klasse is de absolute top onder de luxueuze terreinwagens. Hij is niet alleen de personenwagen met de langste productieperiode uit de geschiedenis van Mercedes-Benz maar ook de voorvader van alle SUV’s met de driepuntige ster. Dat is ook de reden waarom alle terreinmodellen van Mercedes een hoofdletter ‘G’ in hun naam hebben.

Wat in 1972 begon als een samenwerkingsproject tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Punch in de Oostenrijke stad Graz, is uitgegroeid tot een verhaal van superlatieven en cruciale mijlpalen. Net als in de beginjaren wordt de G-Klasse nog steeds grotendeels met de hand gebouwd in Graz.

Reeds vanaf de eerste ontwerpen was de G-Klasse allerminst een gewone terreinwagen. Productplanners, ontwerpers en ingenieurs tekenden een wagen met een meeslepende mix van betrouwbaarheid, robuuste bouwkwaliteit en uitmuntende terreincapaciteiten, die bij klanten echter voornamelijk in de smaak viel als een volwaardige, comfortabele en bovenal veilige, exclusieve auto voor recreatieve doeleinden.

Bij zijn marktlancering in de lente van 1979 was hij verkrijgbaar met vier motorversies, goed voor vermogens van 53 kW/72 pk tot 115 kW/156 pk. Klanten konden bovendien opteren voor een Cabriolet met korte wielbasis of een Station Wagon met korte of lange wielbasis. In 1989 gaven de modellen uit het 463-gamma het startsein voor een evolutionair proces voor de offroader, die zich niet tevreden stelde met het volgen van de technische vooruitgang. Het was een evolutie die ook een gestaag groeiende schare fans aantrok en die zijn karakter als een exclusieve wagen voor elke gelegenheid benadrukte. Sinds 1993 heeft hij ook een officiële naam: de G-Klasse.

De 25e verjaardag van de G-Klasse werd in de verf gezet met de lancering van een heel bijzonder model, geoptimaliseerd door Mercedes-AMG: de G55 AMG Kompressor. Zijn achtcilinderblok, goed voor 350 kW/476 pk en 700 Nm koppel, gaf de robuuste offroader een ongekend prestatieniveau en demonstreerde het enorme potentieel van de G-Klasse.

De dertigste verjaardag van het model in 2009 werd gevierd met een reeks nieuwe voorzieningen, die voornamelijk het comfort en het exclusieve karakter van het interieur versterkten. De ergonomisch geoptimaliseerde voorzetels boden meer steun terwijl nieuwe designs en zetels met airconditioning de veteraan nog luxueuzer maakten. De verkoop van de G-Klasse is nadien ononderbroken blijven stijgen. Dankzij die sterke groei behaalde de voorvader van de SUV in 2016 nog een verkooprecord van bijna 20.000 exemplaren in een jaar tijd.

Nieuwe AMG-motoren, een sterk uitgebreide uitrusting, een nog kwalitatiever interieur, uitgekiende koetswerkwijzigingen en nieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals DISTRONIC Plus en de parkeerhulp PARKTRONIC tilden de terreinwagen in 2012 naar een nog hoger niveau. Een jaar later breidde Mercedes-Benz het productgamma uit met de G 63 AMG 6x6, een drieassige terreinwagen die het beste van drie werelden in zich verenigde. Hij omvatte namelijk alle ontwikkelingen van de nieuwe G-Klasse, de robuustheid van zwarte terreinvoertuigen en de superieure motortechnologie van Mercedes-AMG.

De G 500 4x4² uit 2015 voegde daar niet alleen een nog luxueuzer interieur aan toe maar ook een bodemvrijheid van 45 centimeter en nog indrukwekkendere terreinprestaties. Sinds 2015 kunnen klanten hun ‘G’ ook personaliseren met de exclusieve uitrustingsversies van de designo manufaktur. De buitengewone G 650 Landaulet (gemiddeld verbruik: 17,0 l/100 km; CO2-emissies gemengde cyclus: 397 g/km) drukte zijn unieke stempel op 2017. Hij was de eerste G-Klasse die verscheen onder de naam Mercedes-Maybach en er werden slechts 99 exemplaren van gebouwd. Met zijn superieure V12-motor, zijn portaalassen, zijn elektrisch bediende stoffen kap en zijn exclusieve uitrusting in het achtercompartiment richtte deze versie van de ‘G’-Klasse zich tot klanten die zich op een even exclusieve als stijlvolle manier willen verplaatsen in open lucht.

In de zomer van 2017 rolde de 300.000e G-Klasse van de band in Graz, een Mercedes-Benz G 500 in de designo-metaalkleur Mauritius Blue met zwarte lederen zetels en contrasterende witte stiknaden (gemiddeld verbruik: 12,3 l/100 km; CO2-emissies gemengde cyclus: 289 g/km). Het verjaardagsexemplaar was uitgerust met diverse terreinvoorzieningen zoals terreinbanden op zwarte 16”-velgen en een robuust dakimperiaal en vertrok deze zomer voor een nieuw avontuur. Op de officiële Facebook-pagina van de G-Klasse stemden G-Klasse-fans uit de hele wereld voor hun favoriete uitrusting en aankleding. De toekomstige roadtrips van de 300.000e G-Klasse zijn ook te volgen op sociale netwerken.

De nieuwe G-Klasse beleeft zijn première op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon 2018 in Detroit.