Brussel,
14
juni
2019
|
10:39
Europe/Brussels

Overgang naar een nieuwe emissienorm: de nieuwe personenauto's van Mercedes-Benz voldoen minimaal aan de norm Euro 6d-TEMP

De dieselmotor is klaar voor de toekomst

Samenvatting

Stuttgart. Auto's die gecertificeerd zijn op basis van de norm Euro 6d-TEMP worden gekenmerkt door aanzienlijk lagere NOx-emissies. Alle personenauto's van Mercedes-Benz die als nieuwe auto kunnen worden besteld voldoen nu aan deze eis. Bovendien heeft Mercedes-Benz momenteel een hele reeks auto's op de markt die reeds aan de nog strengere Euro 6d-norm voldoen. Per 1 januari 2020 zal dit geleidelijk verplicht worden.

Het besluit dat aan het begin van het decennium werd genomen om een gloednieuwe generatie dieselmotoren te ontwikkelen werpt zijn vruchten af. De innovatieve technologieën die in het proces zijn opgenomen staan garant voor lage NOx-emissies. Met de omschakeling naar de nieuwe generatie motoren, voldoen alle nieuwe personenauto's van Mercedes-Benz die nu kunnen worden besteld aan de normen Euro 6d-TEMP of Euro 6d.

De grenswaarden voor NOx in emissietests – voor Euro 6d zijn die eveneens 80 milligram per kilometer tijdens RDE (Real Driving Emissions)-tests – zijn zogenaamde "niet te overschrijden" grenswaarden die tijdens elke geldige RDE-test in acht moeten worden genomen. Dit houdt in dat een auto de grenswaarde ook niet mag overschrijden onder de slechtst denkbare combinaties van RDE-omstandigheden, bijvoorbeeld bij zware belasting, in een heuvelachtige omgeving, met een ongunstige omgevingstemperatuur of in druk verkeer. De grenswaarde geldt niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor auto's met meer dan 100.000 kilometer op de teller. De resultaten van praktijktests op de weg blijven vaak aanzienlijk onder de grens van 80 milligram per kilometer, welke worden bevestigd door onafhankelijke metingen.

"De Mercedes C 300 d staat bovenaan onze lijst van schoonste auto's"

In het nieuwste nummer van het Duitse autoblad "Auto Motor und Sport"[1] staat dat uit emissiemetingen op twaalf testauto's van verschillende merken is gebleken dat de geteste Mercedes C 300 d Estate "bijna geen NOx" uitstoot. De op de Mercedes-Benz C 300 d Estate gemeten resultaten (gecombineerd brandstofverbruik 5,6-5,0 l/100 km, gecombineerde CO2-emissies 147-133 g/km)[2] worden in het nummer nauwkeuriger omschreven: "Met slechts 13 milligram NOx staat hij bovenaan onze lijst van schoonste auto's. Tot dusver leek het ondenkbaar dat dieselmotoren dergelijke resultaten konden behalen. […] Toch is de tweeliter dieselmotor met de naam OM 654 systematisch gemaakt voor een lage uitstoot. Het NOx-probleem in veel steden kan daarom worden opgelost naarmate er meer nieuwe auto's worden geregistreerd".[3]

De ADAC zegt over zijn eigen uitgebreide metingen in februari 2019[4]: "De NOx-emissies van de huidige auto's liggen ruim onder de grenswaarden op de testbank onder reële rijomstandigheden op de weg". De Mercedes-Benz C 220 d(gecombineerd brandstofverbruik 4,8 l/100 km, gecombineerde CO2-emissies126-117 g/km)2 presteerde buitengewoon goed; "de NOx-waarde was nauwelijks meetbaar tussen nul en één mg/km"[5].

Uit die individuele metingen blijkt dat het NOx-probleem technisch gezien ook kan worden opgelost voor auto's met een dieselmotor van de nieuwe generatie. De gemiddelde uitstoot van een auto over vele duizenden kilometers zegt in dat opzicht echter veel meer: personenauto's van Mercedes-Benz die gebruikmaken van de nieuwste dieseltechnologie behalen gemiddelde waarden van 20 tot 30 mg NOx per kilometer onder RDE-omstandigheden.

Met betrekking tot de uitstoot van stikstofoxiden van dieselauto's van verschillende fabrikanten, stelt de ADAC het volgende: "Euro-6d-TEMP-diesels stoten gemiddeld 76 procent minder NOx uit dan Euro-6b-diesels en 85 procent minder dan Euro-5-diesels. Uit willekeurige metingen op de weg is gebleken dat de emissiereductie van goede Euro-6d-TEMP-diesels vergeleken met middelmatige Euro 5-diesels zelfs 95 tot 99 procent bedraagt".[6]

De Euro 6d-norm stelt nog hogere eisen vanwege de kleinere toelaatbare meettoleranties. Deze norm wordt voor nieuwe modellen pas verplicht op 1 januari 2020, en een jaar later voor andere voertuigen. Mercedes-Benz is in 2016 een motoreninitiatief gestart, waartoe de gloednieuwe viercilinder dieselmotoren (OM 654 en OM 654q) en de zescilinder dieselmotoren (OM 656) behoren. Er is ongeveer drie miljard euro in het initietief geïnvesteerd en op basis hiervan voldoet een hele reeks dieselmotoren van Mercedes-Benz, van de A-Klasse tot de GLS, nu al aan de Euro 6d-norm (de huidige lijst plus achtergrondinformatie over de emissienormen is te vinden op de volgende bladzijden).

Achtergrondinformatie

1. Emissietests worden niet meer alleen in het lab uitgevoerd, maar ook op de weg.Zoals in de voetbalwereld vaak wordt gezegd: "Het gaat erom wat er op het veld gebeurt". Bij het meten van emissies geldt hetzelfde voor de prestaties op de weg. Om die reden worden de labresultaten volgens de WLTP in overeenstemming met de norm Euro 6d-TEMP en de nog verder gaande norm Euro 6d aangevuld met een zogenaamde RDE-test (Real Driving Emissions). Verontreinigende emissies (inclusief stikstofoxide en deeltjes) worden bij auto’s rechtstreeks op de weg gemeten en er wordt gecontroleerd of grenswaarden in overeenstemming zijn met conformiteitsfactoren.

In het onderstaande overzicht is te zien hoe ingewikkeld deze metingen zijn. Lees voor meer gedetailleerde informatie dit deel van het persdossier op de mediawebsite.

 

 

2. Mercedes-Benz voorkomt niet alleen de vorming van onbehandelde emissies, maar maakt tevens gebruik van een zeer complexe emissiecontroletechnologie.Neem bijvoorbeeld de OM 654q: dankzij de verder verbeterde emissiecontroletechnologie voldoet de krachtige viercilinder uit de moderne OM 654-motorenfamilie al aan de Stage 2 RDE (Real Driving Emissions)-norm die pas in 2020 van kracht wordt, en is de motorEuro 6d-gecertificeerd.

Doordat het emissiecontrolesysteem dicht bij de motor geplaatst is, blijft het warmteverlies beperkt en worden ideale bedrijfsomstandigheden verkregen. Verdere maatregelen omvatten:

  • gekoelde hogedruk- en lagedruk-EGR (uitlaatgasrecirculatie),
  • een dieseloxidatiekatalysator (DOC) die de emissies van koolstofmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) terugdringt,
  • een partikelfilter voor het opvangen van roetdeeltjes met gecombineerde SCR-katalysatorfunctie (sDPF),
  • een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die de uitstoot van stikstofoxiden beperkt. Hiertoe wordt ammoniak in de vorm van AdBlue® met de stroom uitlaatgassen gemengd en vervolgens bewerkt alvorens in de sDPF terecht te komen,
  • een extra ASC-katalysator (Ammonia Slip Catalyst) onder de vloer.

Emissiecontroletechnologie op basis van de dieselmotor OM 654q als voorbeeld

 

 

Dit zogenaamde NOx-emissiedemonstratiemodel van Mercedes-Benz Diesel Car Development is bedoeld om te laten zien hoe efficiënt de emissiecontroletechnologie werkt. De auto komt 100 procent overeen met de seriegeproduceerde configuratie voor wat betreft de motor en het emissiecontrolesysteem, alsook de software van de controle-eenheid. De bijkomende sensoren en weergavemogelijkheden zijn bedoeld om de gebruiker de emissieprestaties op de weg te laten ervaren in veel verschillende rijsituaties.

Ter illustratie volgen hier zes verschillende ritten in een Mercedes-Benz A 220 d (gecombineerd brandstofverbruik 4,5-4,3 l/100 km; gecombineerde CO2-emissies 118-114 g/km)[7]:

 

Voor elk voertuigmodel moet aan de hand van ingewikkelde certificeringsmetingen in het laboratorium en op de weg worden nagegaan of dit in overeenstemming is met de grenswaarden. Hiertoe zijn de auto's uitgerust met het PEMS (Portable Emission Measurement System). Hoe dit precies in zijn werk gaat, wordt hier beschreven en kan worden bekeken in een filmpje.

4. Veel auto's van Mercedes-Benz voldoen al aan de Euro 6d-norm:

Model

Gecombineerd brandstofverbruik

(l/100 km)[8]

Gecombineerde CO2-emmissies (g/km)1

A 200 d

4,3-4,0

113-107

A 220 d

4,5-4,3

118-114

B 200 d

4,5-4,2

119-112

B 220 d

4,5-4,4

119-116

CLA 200 d Coupé

4,4-4,1

115-109

CLA 220 d Coupé

4,4-4,2

117-110

CLA 200 d Shooting Brake

4,5-4,2

118-111

CLA 220 d Shooting Brake

4,5-4,4

119-115

GLC 200 d 4MATIC

5,4-5,2

144-137

GLC 220 d 4MATIC

5,4-5,2

144-137

GLC 300 d 4MATIC

5,9-5,7

157-151

GLC 200 d 4MATIC Coupé

5,5-5,2

145-137

GLC 220 d 4MATIC Coupé

5,5-5,2

145-137

GLC 300 d 4MATIC Coupé

6,0-5,8

159-152

GLE 350 d 4MATIC

7,5-7,0

198-184

GLE 400 d 4MATIC

7,5-6,9

199-184

GLS 350 d 4MATIC

7,9-7,6

208-200

GLS 400 d 4MATIC

7,9-7,6

208-201

 

[1] Nummer 13, 6 juni 2019

[2] De genoemde waarden zijn de "NEDC CO2-waarden die zijn gemeten in overeenstemming met punt 1 van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is berekend op basis van deze waarden. Er kan een hogere waarde worden toegepast als basis voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting.

[3] Auto, Motor und Sport, nummer 13, 6 juni 2019

[4] https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/rde-messungen-cf-faktor/?redirectId=quer.rde%20messung

[5] https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/adac-ecotest-euro-6-diesel-sauberer-als-vorgeschrieben/

[6] Publicatie van de ADAC van 23 april 2019; https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/euro-6d-temp/

[7] De genoemde waarden zijn de "NEDC CO2-waarden die zijn gemeten in overeenstemming met punt 1 van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is berekend op basis van deze waarden. Er kan een hogere waarde worden toegepast als basis voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting.

[8] De genoemde waarden zijn de "NEDC CO2-waarden die zijn gemeten in overeenstemming met punt 1 van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is berekend op basis van deze waarden. Er kan een hogere waarde worden toegepast als basis voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting.