22
september
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Pack Sprinter BlueEFFICIENCY

Met de start van productiemaand 09/2011 werd de inhoud van het BlueEFFICIENCY pack gewijzigd voor alle 4-cilinder dieselmotoren en de V6 motorisaties. Dankzij deze wijzigingen kan het verbruik en de CO2-uitstoot verder worden teruggedrongen – 0.5l ten opzichte van het bestaande pakket maatregelen.

De inhoud van het pakket is afhankelijk van de motor en versnellingsbak configuratie. Voor alle voertuigen met registratie als personenwagen maakt het BlueEFFICIENCY pack deel uit van de standaarduitrusting. Voor alle voertuigen met registratie als bedrijfsvoertuig is het BlueEFFICIENCY pakket een optie.

Volgende wijzigingen behoren tot het BlueEFFICIENCY-pakket in combinatie met de motoren OM651 en OM642:

· BlueEFFICIENCY logo’s

· NIEUW type ECO stuurbekrachtiging

· NIEUW type alternator management

· NIEUW type elektronisch gecontroleerde brandstofpomp

· Rolweerstand geoptimaliseerde banden

· Eco Start – Stop (enkel in combinatie met manuele versnellingsbak)

 

De nieuwe onderdelen van het BlueEFFICIENCY pack zorgen voor een extra besparing van 0,5l ten opzichte van het huidige pakket maatregelen.


Toelichting BlueEFFICIENCY pack


Eco stuurbekrachtiging
De eco stuurbekrachtiging is een klassieke hydraulische pomp die de hydraulische druk maakt voor de stuurbekrachtiging. Deze pomp is nu voorzien van een electro hydraulisch bypass ventiel dat door de ESP stuurdoos gecontroleerd en aangestuurd zal worden. Indien er geen stuurbekrachtiging nodig is, zal dit ventiel aangestuurd worden, waardoor er zich geen drukopbouw voordoet en de mechanische belasting op de pomp drastisch verlaagd zal worden. Hierdoor is het benodigde vermogen van de motor voor deze pomp aandrijving lager wat zal resulteren in een lager verbruik.


Alternator management
De alternator opbrengst zal geregeld worden volgens de rijsituatie die zich voordoet. Tijdens acceleratie zal de alternator sturing minimaal zijn om alle krachtontwikkeling van de motor te gebruiken voor het versnellen van het voertuig. Tijdens het vertragen of afremmen van het voertuig zal de alternator sturing maximaal zijn, op deze manier zal de vrijgekomen remenergie gebruikt worden om de batterij met een hogere spanning te laden. Door deze hogere laadspanning zal de batterij optimaal geladen worden. Door deze sturing van de alternator verlaagt de weerstand op de motor, hierdoor het verbruik verder verlagen.


Elektronisch gecontroleerde brandstofpomp
De brandstofpomp sturing is aangepast aan het benodigde brandstofvolume dat de motor nodig heeft voor een optimale werking. Door een efficiëntere sturing van deze pomp kan het verbruik verder gereduceerd worden.


Banden met geoptimaliseerde rolweerstand
Deze banden zijn enkel beschikbaar als zomerbanden en in de maat 235/65R16C. Door de continu ontwikkelingen van de rubber samenstelling, de vorming van het karkas van de band en de tekening van het loopvlak geeft een band met gelijkwaardige eigenschappen op het vlak van tractie en rem en stuureigenschappen met een duidelijk lagere rolweerstand. Deze verlaging van de rolweerstand heeft een directe invloed op het verbruik. Een correcte bandenspanning is hierbij natuurlijk primordiaal!



Eco Start – stop
Deze al gekende functie zal het standdraaien van de motor beperken in de tijd. Wanneer het voertuig stilstaat in neutraal en het koppelingspedaal niet bediend is, dan zal de motor gestopt worden. Bij het intrappen van de koppeling zal de motor dan weer automatisch gestart worden. Deze functie zal het verbruik vooral doen dalen bij stop amp; go verkeer evenals file verkeer. De functie is uitschakelbaar via een knop op het dashboard. Het stilleggen van de motor zal pas gedaan worden als aan alle voorwaarden voldaan is, zoals onder andere motortemperatuur, buitentemperatuur, laadtoestand batterij, binnentemperatuur, toestand airco, etc.