Brussels,
05
juli
2023
|
17:00
Europe/Brussels

Shaped by desire: de nieuwe Mercedes-Benz CLE

Samenvatting

Shaped by desire: Mercedes-Benz zet zijn lange traditie van sportief-elegante droomauto’s voort met een nieuwe, op zichzelf staande modelserie. De nieuwe CLE Coupé is gebaseerd op de conceptuele en technische innovaties van de C-Klasse en E-Klasse. Met zijn expressieve design, exclusieve comfortuitrustingen voor maximale individualiteit en ongekend sportieve prestaties gaat het nieuwe tweedeurs model echter zijn eigen weg. De CLE Coupé wordt in november in Europa op de markt gebracht. De CLE Cabriolet volgt volgend jaar, voor de liefhebbers van open rijden. Met de nieuwe modelserie droomauto’s komt Mercedes-Benz tegemoet aan de wensen van veel klanten in het segment van de C- en E-Klasse.

Shaped by desire: Mercedes-Benz zet zijn lange traditie van sportief-elegante droomauto’s voort met een nieuwe, op zichzelf staande modelserie. De nieuwe CLE Coupé is gebaseerd op de conceptuele en technische innovaties van de C-Klasse en E-Klasse. Met zijn expressieve design, exclusieve comfortuitrustingen voor maximale individualiteit en ongekend sportieve prestaties gaat het nieuwe tweedeurs model echter zijn eigen weg. De CLE Coupé wordt in november in Europa op de markt gebracht. De CLE Cabriolet volgt volgend jaar, voor de liefhebbers van open rijden. Met de nieuwe modelserie droomauto’s komt Mercedes-Benz tegemoet aan de wensen van veel klanten in het segment van de C- en E-Klasse.

Iconisch design: een lange wielbasis, een ver naar voren geplaatste en sterk hellende A-stijl, een korte overhang voor, een iets langere overhang achter, een geprononceerde schouderpartij en grote velgen – deze sportief-elegante proporties hebben altijd al een grote aantrekkingskracht gehad en ze zijn onlosmakelijk verbonden met het merk Mercedes-Benz. De nieuwe CLE Coupé combineert ze met de moderne designtaal van Mercedes-Benz. In lijn met de Mercedes-Benz designfilosofie van sensuele puurheid is het resultaat een sculptuur vol kracht en dynamiek die vanuit elk perspectief een emotioneel statement belichaamt.

Atletisch uiterlijk: het progressief naar voren hellende front (‘shark nose’) met een ver naar beneden doorgetrokken motorkap, smalle led-koplampen met een uniek design en de nieuw ontworpen driedimensionale grille zorgen voor een atletische en toch uiterst elegante uitstraling. De sterk gecontoureerde powerdomes op de lange motorkap verwijzen naar de krachtige motoren met maximaal zes cilinders. En profil structureert een markante karakterlijn het krachtige volume. Deze karakterlijn loopt van de koplamp tot de buitenspiegel en van het achterlicht naar de portiergreep. De gespierde achterzijde wordt gekenmerkt door vloeiende oppervlakken, naadloze overgangen en tweedelige led-achterlichten met driedimensionale lichtunits.

Veel ruimte: met een lengte van 4.850 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.428 mm is het nieuwe tweedeurs model de grootste coupé in het middenklassesegment. Met zijn maatconcept – in het bijzonder de 25 mm langere wielbasis – biedt de CLE Coupé beduidend meer ruimte dan de C-Klasse Coupé. Met name de achterpassagiers profiteren van 10 mm meer hoofdruimte, 19 mm meer schouder- en elleboogruimte en 72 mm meer knieruimte. De bagageruimte biedt 60 liter meer inhoud en er passen met gemak drie golftassen in.

Sportieve luxe: blikvangers in het interieur zijn het vrijstaande, volledig digitale 12,3” combi-instrument, het op de bestuurder gerichte 11,9” centrale display in gebruiksvriendelijk staand formaat en de dynamische sfeerverlichting met 64 kleuren. Deze kan desgewenst vanaf de middenconsole doorlopen tot onder de buitenste luchtuitstroomopeningen. In elk van de portieren loopt een lichtstrook langs de contouren van de armleuning en de bovenkant van de portieren naar achteren toe. Een andere highlight zijn de exclusief voor de CLE ontwikkelde voorstoelen in integraaldesign. In combinatie met het optionele Burmester® 3D-surround sound system beschikken ze elk over twee luidsprekers ter hoogte van de hoofdsteunen en creëren zo een bijzonder individuele en intense muziekbeleving met Dolby Atmos en Spatial Audio dicht bij de oren.

Specifieke EASY ENTRY-functie: voor het eerst bij Mercedes-Benz worden de voorstoelen niet ontgrendeld met een hendel, maar met een elegante lus van nappaleder. Deze bevindt zich goed bereikbaar aan de bovenrand van de rugleuning.

De nieuwste generatie MBUX: de CLE Coupé neemt tal van digitale innovaties over van de nieuwe E-Klasse. Met de nieuwe elektronica-architectuur en de derde generatie van het MBUX infotainmentsysteem is het de intelligentste coupé van het merk. Het model biedt een uitzonderlijk interactieve entertainmentervaring met apps van derden en een nieuw niveau van personalisering met geautomatiseerde comfortfuncties (routines).

Geëlektrificeerde rijervaring: de nieuwe CLE Coupé creëert maatstaven op het gebied van efficiëntie dankzij consequente elektrificatie en intelligente downsizing. Alle motoren zijn mild hybrids met een geïntegreerde startdynamo en een 48V-boordnet. Er is keuze uit viercilinders en – als topmotor – een 3,0 liter zes-in-lijn benzinemotor (voorlopige waarden Mercedes-Benz CLE 450 4MATIC: brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 8,6-7,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 196-176 g/km)[1].

Sportief-comfortabel rijplezier: het onderstel is standaard 15 mm verlaagd. Het optionele DYNAMIC BODY CONTROL met continu verstelbare demping op de voor- en achteras in combinatie met achterasbesturing, beide onderdeel van het techniekpakket, zorgt voor bijzonder soepel en tegelijkertijd comfortabel rijplezier. De stuurhoek is maximaal 2,5°. Dit verkleint de draaicirkel met 50 cm. Ondanks zijn grotere afmetingen heeft de CLE Coupé met achterwielaandrijving een kleinere draaicirkel dan de C-Klasse Coupé (10,7 in plaats van 11,2 meter).

Uitgebreide veiligheidsmaatregelen: tal van rijassistentiesystemen, waarvan sommige zijn doorontwikkeld, bieden een situatiespecifieke ondersteuning en zorgen daarmee voor meer veiligheid. De standaarduitrusting omvat ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, de snelheidslimietassistent en het parkeerpakket met achteruitrijcamera. In West-Europa behoort de actieve afstandsassistent DISTRONIC ook tot de standaarduitrusting.


 

Klassiek coupédesign voor een sportief-elegante uitstraling

De nieuwe CLE Coupé: het exterieurdesign

·      Atletische coupéproporties met dynamische karakterlijn op de flanken

·      Aerodynamisch front met uitgesproken ‘shark nose’ en nieuw koplamp- en grilledesign

·      Krachtige achterzijde in seamless-design en markante achterlichten met esthetisch verbindingselement

De nieuwe CLE Coupé belichaamt een emotioneel statement vanuit elk perspectief. Het sportief-elegante tweedeurs model verenigt de proporties die kenmerkend zijn voor een coupé met de moderne designtaal van Mercedes-Benz, waarvan de esthetische kern wordt gevormd door de designfilosofie van sensuele puurheid. Dit geeft de CLE Coupé een sculpturale uitstraling, die wordt gekenmerkt door vloeiende oppervlakken met naadloze overgangen. De progressieve dynamiek en elegantie komen het meest tot hun recht in het zijaanzicht: dankzij de combinatie van een laag silhouet (1.428 mm) met een lange wielbasis (2.865 mm), korte overhangen (888 mm voor/1.097 mm achter) en een bijzonder gespierde schouderpartij ligt het tweedeurs model laag op de weg. Andere typische coupékenmerken zijn de lange motorkap met twee krachtige powerdomes, de sterk hellende voorruit en het lange, naar achteren toe aflopende dak. Het ver naar achteren geplaatste passagierscompartiment leidt via de eveneens vlak geplaatste achterruit naar de sportieve, korte achterzijde.

Een markante karakterlijn structureert het krachtige volume aan de zijkanten. Deze karakterlijn loopt van de koplamp tot de buitenspiegel en van het achterlicht tot de portiergreep en benadrukt de sportieve proporties en krachtige wielkasten. Bovendien onderstreept deze karakterlijn, samen met de chromen ruitframes, de balans tussen elegantie en dynamiek. Het basismodel AVANTGARDE Line staat standaard op 18” lichtmetalen velgen. Bij de AMG Line zijn 19” velgen standaard. Een groot aanbod van andere lichtmetalen velgen in 18 tot 20” en tien verschillende lakkleuren maken een hoge mate van individualisering mogelijk.

Expressief front: nieuw ontworpen driedimensionale grille

Het progressief naar voren hellende front (‘shark nose‘) met een ver naar beneden doorgetrokken motorkap, smalle led-koplampen met uniek design en de markante grille zorgen voor een uitgesproken atletisch en toch uiterst elegant uiterlijk. De sterk gecontoureerde powerdomes op de lange motorkap verwijzen naar de krachtige motoren met maximaal zes cilinders. Zoals kenmerkend is voor de coupés van het merk, heeft de grille één enkele lamel in glanzend zwart met chroomaccenten en geïntegreerde ster. De grille heeft een nieuw ontworpen, driedimensionale chroomlook met een Mercedes-Benz pattern. Het zich naar beneden toe openende silhouet van de grille (A-shape design) benadrukt ook de sterke voorwaartsdrang van de CLE Coupé. Samen met de chroomrand rond de glanzend zwarte centrale luchtinlaat in de voorskirt zorgt dit ervoor dat het tweedeurs model lager op de weg lijkt te liggen.

De CLE Coupé heeft standaard high-performance led-koplampen met een nieuw ontworpen multifunctionele ‘torch‘ voor de dagrijverlichting, positielichten en richtingaanwijzers. DIGITAL LIGHT-koplampen met en zonder projectiefunctie zijn optioneel leverbaar. Ze zijn voorzien van twee dagrijlichtellipsen en een blauwe verlichting van de koplampbasis voor een unieke look die het dynamische uiterlijk verder versterkt.

Krachtige achterzijde: markante led-achterlichten met driedimensionale lichtunits
De krachtige achterzijde wordt gekenmerkt door vloeiende oppervlakken en naadloze overgangen. Een andere highlight zijn de tweedelige led-achterlichten met nieuwe contouren en driedimensionale lichtunits. Optioneel is er een lichtshow om de passagiers te begroeten en afscheid te nemen. De achterlichten zijn verbonden met een donkerrood designelement. Net als de klassieke chroomsierlijst op de bumper benadrukt dit de breedte van de achterzijde. Bij de AVANTGARDE Line omsluiten C-vormige sierdelen de chroomsierlijst als een stijlvolle gesp.

Het maatconcept: de grootste coupé in zijn segment
Met zijn maatconcept is de CLE Coupé een klasse apart. Met een lengte van 4.850 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.428 mm is het nieuwe tweedeurs model beduidend groter dan de C-Klasse Coupé, en tegelijkertijd 2 mm lager en 15 mm langer dan de E-Klasse Coupé.

  CLE CoupéVerschil met 
C-Klasse Coupé
Verschil met 
E-Klasse Coupé
Lengte

mm

4.850

+164

+15

Breedte

mm

1.860

+50

0

Hoogte

mm

1.428

+23

-2

Wielbasis

mm

2.865

+25

-8

Overhang voor

mm

888

+98

+38

Overhang achter

mm

1.097

+41

-15

Spoorbreedte voor/achter

mm

1.605/1.616

+38/+68

0/+7


 

Sportieve luxe met een royaal ruimtegevoel

De nieuwe CLE Coupé: het interieurdesign

·      AVANTGARDE Line, 12,3” combi-instrument en 11,9” centraal display, KEYLESS GO en multicontourstoelen met memoryfunctie behoren allemaal tot de standaarduitrusting

·      Exclusieve stoelen in integraalsportdesign, optioneel met geïntegreerde luidsprekers

·      Hoogwaardige uitrusting met plantaardig gelooid leder

Sportieve luxe van een geheel nieuw niveau, volledig gericht op de bestuurder: dat is het concept voor het interieurdesign van de nieuwe CLE Coupé. Blikvangers in het interieur zijn het 12,3” (21,3 cm) vrijstaande, volledig digitale combi-instrument en het 11,9” (30,2 cm) centrale display in een gebruiksvriendelijk staand formaat. Het sluit naadloos aan op het voorste, in glanzend diepzwart uitgevoerde gedeelte van de middenconsole en helt 6° over naar de bestuurdersstoel. Samen met het staande formaat zorgt dit voor een visuele dynamiek en lichtheid die het sportieve karakter en de uitgesproken focus op de bestuurder van de CLE Coupé onderstrepen.

Voor extra sportiviteit zorgt de dynamische sfeerverlichting in 64 kleuren. Sfeerverlichting met indirect licht op de sierlijst van het combi-instrument, de bekerhouders op de middenconsole, de dakconsole, de portiergrepen, de stoelverstelling en de beenruimte voor behoort tot de standaarduitrusting. Bij de optionele sfeerverlichting plus loopt er aan beide kanten een lichtband van de middenconsole langs de onderkant van het dashboard tot onder de buitenste luchtuitstroomopeningen. In elk portier loopt een lichtband langs de armleuning en de bovenkant van het portier naar de achterste zitrij, wat het royale ruimtegevoel nog eens versterkt.

Individuele muziekbeleving met in de voorstoelen geïntegreerde luidsprekers
Andere highlights zijn het standaard multifunctionele sportstuur in leder en de exclusief voor de CLE ontwikkelde voorstoelen. Ze hebben een avantgardistisch sportstoeldesign met geïntegreerde hoofdsteunen. In combinatie met het optionele Burmester® 3D-surround sound system zijn ze elk voorzien van twee luidsprekers ter hoogte van de hoofdsteunen, wat zorgt voor een bijzonder individuele en intense muziekbeleving met Dolby Atmos dicht bij de oren. Het premium sound system omvat in totaal zeventien luidsprekers.

De sportieve integraallook van de nieuwe multicontourstoelen draagt bij aan het gereduceerde design met driedimensionale, naadloze vormen op het dashboard en in de portieren – wat het interieur tegelijkertijd nog meer visuele lichtheid geeft. De voorstoelen hebben standaard stoelverwarming en een elektropneumatisch viervoudig verstelbare lendensteun. stoelventilatie-/verwarming en een zeven-zone-massagefunctie zijn leverbaar in combinatie met het optionele ENERGIZING-pakket plus. De zithoogte, rugleuning, zittinghoek en zittingdiepte kunnen traploos elektrisch worden versteld. Met de memoryfunctie kunnen individuele instellingen van de bestuurdersstoel voor maximaal drie personen worden opgeslagen, net als de stand van het stuurwiel, het optionele head-up display en de buitenspiegels. Als er een andere bestuurder plaatsneemt in het voertuig, kan de optimale rijpositie gemakkelijk met één druk op de knop worden ingesteld.

User interface: een optimale bedieningsarchitectuur
De grafische weergave en de indeling zijn overgenomen van de C-Klasse. De stijlen ‘Klassiek‘, ‘Sport’ en ‘Ambiente’ kunnen daarom ook in de CLE Coupé worden geselecteerd en optioneel aangevuld met een schermvullende kaart in het combi-instrument. Alle relevante instellingen voor media, voertuig, telefoon, comfort etc. kunnen direct en intuïtief op het centrale display worden afgelezen. De nieuwe hoofdpictogrammen in het centrale display zijn duidelijk gemoderniseerd. Ze werden onlangs geïntroduceerd in de nieuwe E-Klasse.

EASY ENTRY met elegante lederen lus
Een nieuwe, specifieke EASY ENTRY-functie zorgt voor een gemakkelijke toegang tot de achterbank. De voorstoelen worden niet ontgrendeld met een hendel, maar met een elegante lus van nappaleder. Deze bevindt zich goed bereikbaar aan de bovenrand van de rugleuning. Wie zijn veiligheidsgordel niet meteen na het instappen heeft omgedaan, kan de gordelaanreiker weer activeren via een toets op het centrale display of gewoon door het portier weer te openen en te sluiten. Daarnaast is de CLE Coupé een van de eerste modellen van Mercedes-Benz met een geoptimaliseerde waarschuwing als de veiligheidsgordel niet is omgedaan. Het systeem reageert alleen op stoelen waar iemand op zit die de gordel niet heeft omgedaan.

Voor nog meer gebruiksgemak is het KEYLESS GO-comfortpakket leverbaar. Naast het starten van de motor met een druk op de knop, kunnen alle portieren worden geopend en vergrendeld door simpelweg de betreffende portiergreep aan te raken. De potiergreepuitsparingen zijn verlicht voor een betere oriëntatie in het donker. Met HANDS-FREE ACCESS kan ook de achterklep contactloos en volledig automatisch worden geopend en gesloten – met een simpele voetbeweging in het sensorgebied van de achterbumper.

Exclusieve materialen en kleuren
Een van de meest klantvriendelijke kenmerken van de nieuwe CLE Coupé is het brede scala aan individualiseringssmogelijkheden. Dit omvat het exclusieve aanbod kleuren en hoogwaardige materialen. In de standaarduitvoering AVANTGARDE Line zijn de stoelen bekleed met lederlook ARTICO zwart. De AMG Line wordt standaard geleverd met ARTICO/MICROCUT zwart, dat voor 65 procent uit gerecycled materiaal bestaat in het zitgedeelte en voor 85 procent in de binnenbekleding. Als alternatief zijn de kleuren macchiatobeige/zwart en tonkabruin/zwart verkrijgbaar. Stoelen in leder met gedetailleerde biezen in lengterichting en stoelen in nappaleder met doorgestikte, geperforeerde ruitpatronen zijn optioneel leverbaar. De kleurkeuze varieert van zwart tot macchiatobeige/zwart, tonkabruin/zwart en powerrood/zwart tot wit/zwart. De lederen bekleding is geproduceerd met behulp van een duurzaam verwerkingsproces, waarbij plantaardige looistoffen zijn toegepast.

In de AMG Line zijn het dashboard en de bovenkant van de portieren standaard bekleed met lederlook ARTICO in nappalederlook zwart (optie bij de AVANTGARDE Line). Een breed scala aan sierdelen met innovatieve, technoïde of natuurlijke oppervlakken draagt bij aan de zintuiglijke ervaring tussen traditionele en digitale luxe. Highlight is een nieuw sierdeel met een zilverkleurige metaal/stof-mix. Dankzij de hoogglans afwerking ziet het er erg futuristisch uit. Al even innovatief oogt het openporige zwarte houtfineer, met een verfijnde inleg van echt aluminium. Andere sierdelen zijn openporig wortenotenhout bruin, openporig lindehout linestructure antraciet en AMG-carbon. In het basismodel heeft de CLE Coupé sierdelen in ruitlook zilvergrijs (AVANTGARDE Line) of metaalstructuur (AMG Line).

Royale ruimte
Dankzij het maatconcept – in het bijzonder de 25 mm langere wielbasis – biedt de CLE Coupé beduidend meer ruimte dan de C-Klasse Coupé. Vooral de achterpassagiers profiteren van 10 mm meer hoofdruimte, 19 mm meer schouder- en elleboogruimte en 72 mm meer knieruimte. De bagageruimte biedt 60 liter meer volume en er passen met gemak drie golftassen in.

  CLE CoupéVerschil met 
C-Klasse Coupé
Verschil met 
E-Klasse Coupé
Effectieve beenruimte voor

mm

1.070

+2

+7

Effectieve beenruimte achter

mm

869

+56

-43

Knieruimte achter

mm

33

+72

-7

Maximale hoofdruimte voor

mm

1.024

+1

-15

Maximale hoofdruimte achter

mm

915

+10

-10

Schouderruimte voor

mm

1.414

+22

-10

Schouderruimte achter

mm

1.331

+19

+54

Elleboogruimte voor

mm

1.489

+17

-5

Elleboogruimte achter

mm

1.377

+19

+36

Inhoud bagageruimte

liter

420

+60

-5


 

Intelligent en interactief als geen andere coupé van Mercedes-Benz

De nieuwe CLE Coupé: de infotainment- en comfortbeleving

·      De nieuwste generatie MBUX infotainment

·      Nieuwe elektronica-architectuur met snelle 5G-gegevensoverdracht

·      Individueel entertainment met apps van derden

·      Geautomatiseerde personalisering met behulp van kunstmatige intelligentie

·      ENERGIZING COMFORT met nieuwe functies

De CLE Coupé neemt tal van digitale innovaties over van de nieuwe E-Klasse. Na de business-limousine is dit de tweede model met de nieuwe elektronica-architectuur en de derde generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem. Daarmee is het sportieve tweedeurs model de intelligentste coupé van het merk. Het model biedt een nieuw niveau qua personalisering en interactie. Het MBUX infotainmentsysteem, de MBUX spraakassistent, het combi-instrument, het centrale display en het optionele head-up display maken allemaal gebruik van dezelfde, zeer krachtige centrale voertuigcomputer. Dit netwerk zorgt voor optimale prestaties. Gegevensstromen kunnen sneller worden verzonden. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule met 5G gebruikt als overdrachtstechnologie. Met de 5G-standaard voor mobiele communicatie zijn aanzienlijk hogere datasnelheden mogelijk dan met LTE/UMTS[2] .

Het entertainmentprogramma in de CLE Coupé is buitengewoon interactief – voor een individuele digitale ervaring. Een nieuwe Android-compatibiliteitslaag maakt de installatie van apps van derden mogelijk[3]. Bij de introductie zijn de volgende apps beschikbaar[4]: het entertainmentplatform ‘TikTok’, het podcastplatform ‘Pocket Casts’, het audio- en videostreamingplatform ‘Audials’, de game ‘Angry Birds’, de cloudgebaseerde samenwerkingsapp ‘Webex’, het videoconferentiesysteem ‘Zoom’ en de internetbrowser ‘Vivaldi’. Het entertainmentportal ZYNC[5] als optie leverbaar. Dit portal biedt videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws en nog veel meer. Er zijn al meer dan dertig streamingdiensten van gerenommeerde wereldwijde, regionale en lokale partners beschikbaar. Andere partners en kanalen worden voortdurend toegevoegd. De Mercedes me Store heeft een nieuwe App Store. Het aanbod wordt geleidelijk aan uitgebreid. Zo is de droomauto altijd up-to-date en kan hij verregaand worden gepersonaliseerd.

Online Music: muziekstreaming met keuze uit miljoenen nummers
Het MBUX entertainmentpakket is optioneel leverbaar via de Mercedes me Store. Het omvat internetradio, muziekstreaming en een datapakket van een geselecteerde externe provider. Met de service ‘Online Music’[6] heeft Mercedes-Benz de grootste aanbieders van muziekstreaming – Tidal, Spotify, Amazon Music en Apple Music – volledig geïntegreerd in het MBUX infotainmentsysteem. MBUX biedt toegang tot het persoonlijke gebruikersprofiel van de gekoppelde muziekaanbieders. Zo krijgen klanten toegang tot hun favoriete nummers en playlists en kunnen miljoenen nummers en samengestelde afspeellijsten worden beluisterd.

“Hey Mercedes“: krachtige en lerende spraakassistent
Door de activering van online diensten in de Mercedes me App is de “Hey Mercedes“ spraakassistent uitstekend in staat om de dialoog aan te gaan en te leren. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbesturing nu ook worden geactiveerd zonder het sleutelwoord “Hey Mercedes“. De klant hoeft hiervoor slechts in de voertuig zitten. Wanneer de functie geactiveerd is, verschijnt er een rood microfoonsymbool op het display. Dan is de CLE Coupé klaar voor het uitvoeren van gesproken commando’s.

“Hey Mercedes“ geeft ook uitleg over de voertuigfuncties en helpt de klant bijvoorbeeld bij het aansluiten van smartphones via Bluetooth. Als er compatibele huistechniek en huishoudelijke apparaten beschikbaar zijn, kunnen deze dankzij de Smart Home-functie[7] met de CLE Coupé in een netwerk worden opgenomen en vanuit het voertuig met de stem worden bediend. De spraakassistent kan de inzittenden ook akoestisch herkennen. Nadat de individuele stemkenmerken zijn aangeleerd, kunnen deze worden gebruikt om via profielactivering toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens en functies.

Personalisering: eenvoudig en comfortabel
Klanten kunnen hun persoonlijke profiel direct in de CLE Coupé aanmaken en met bestaande profielgegevens synchroniseren in het Mercedes me-account. Door een QR-code te scannen met de Mercedes me-app wordt het voertuig automatisch verbonden met het Mercedes me-accounte. Er zijn maximaal zeven verschillende profielen met in totaal ongeveer 800 parameters mogelijk in het voertuig. De sfeerverlichting kan bijvoorbeeld vanuit huis worden ingesteld via remote configuratie. Persoonlijke voorkeuren zoals de favoriete radiozender en standaardinstellingen kunnen via het eigen Mercedes me-profiel in het voertuig worden overgenomen.

Aangezien de profielen in de cloud worden opgeslagen als onderdeel van Mercedes me, kunnen ze ook worden gebruikt in andere modellen van Mercedes-Benz met overeenkomstige generatie MBUX. Naast de klassieke invoer van een pincode zorgt een speciale verificatieprocedure voor een hoog veiligheidsniveau. Vingerafdruk- en stemherkenning worden gecombineerd. Op die manier kunnen individuele instellingen worden opgeroepen en digitale betalingsprocessen vanuit het voertuig worden beveiligd. De vingerafdrukscanner is ergonomisch geplaatst in de menubalk onder het centrale display.

Een nieuw niveau van personalisering: routines automatiseren comfortfuncties naar behoefte
Mercedes-Benz werkt aan het automatiseren van comfortfuncties met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Het voertuig dient daarvoor te leren welke comfortsystemen de bestuurder herhaaldelijk gebruikt op bepaalde momenten en onder bepaalde omstandigheden, en kan dit vervolgens automatisch uitvoeren. De apps voor navigatie, radio en telefoon stellen al concrete acties voor. Bijvoorbeeld een telefoonnummer of een navigatiebestemming die regelmatig op een bepaald tijdstip wordt gekozen. Daarnaast worden met behulp van AI automatisch meer dan twintig andere functies aangeboden – van ENERGIZING COMFORT tot verjaardagsherinneringen en suggesties voor een to-do-list – als ze relevant zijn voor de bestuurder. Mercedes-Benz noemt deze functies ‘Magic Module’. Ze worden weergegeven op de zogenoemde zero-layer interface van MBUX.

De CLE Coupé gaat nog een stap verder op het gebied van automatische aanpassing aan persoonlijke gewoontes. Het sportieve tweedeurs model neemt de innovatieve routines over die[8] de fabrikant introduceerde met de nieuwe E-Klasse. Vanaf de introductie kunnen klanten gebruikmaken van templates van standaardroutines. Ze hebben ook de mogeljikheid om hun eigen routines te creëren. Daarbij kunnen verschillende functies en voorwaarden aan elkaar worden gekoppeld.

1.    Templates: met behulp van deze templates kunnen klanten experimenteren met de verschillende soorten ondersteuning die mogelijk zijn met behulp van routines. Voorbeelden hiervan zijn ‘Koude dagen’ (het inschakelen van de stoelverwarming bij een bepaalde buitentemperatuur, de sfeerverlichting verandert in warm oranje) of ‘Date night’ (romantische muziek wordt afgespeeld via Bluetooth audio, de sfeerverlichting wordt roze van kleur). De templates worden meestal opgeslagen in de backend. Sommige worden lokaal in het voertuig opgeslagen, zodat ze ook kunnen worden gebruikt als er toevallig geen verbinding is. De templates worden bediend via het centrale display van het voertuig en staan in carrouselstijl op het scherm.

2.    Zelfgemaakte routines: er kunnen voorwaarden worden gekoppeld aan acties op het centrale display. Bijvoorbeeld ‘Als de binnentemperatuur lager is dan 12 °C, schakel dan de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje’. De bestuurder kan ook een naam toekennen aan dergelijke zelfgemaakte routines, zoals ‘Warm me up’. Onder deze zelfgekozen naam verschijnt de routine dan op het scherm onder het menu-item ‘Mijn routines’. De routine wordt ook eenmalig geactiveerd, zodat het voertuig hem automatisch kan starten. Deze routinecategorie is te herkennen aan het blauwe tabblad in de menubalk. Routines kunnen worden aangemaakt en bewerkt in het voertuig, op het centrale displaye.

3.    AI-gegenereerde routines: in de toekomst is het de bedoeling dat de CLE Coupé terugkerende routinetaken desgewenst volledig automatiseert. Kunstmatige intelligentie (AI) zal dit mogelijk maken. Het vermogen van het voertuig om samen met de klant te leren en te evolueren gaat een nieuw niveau van intelligentie bieden. In de eerste uitbreidingsfase wil Mercedes-Benz de door AI gegenereerde routines Massage, Stoelverwarming en Stoelventilatie voor de bestuurdersstoel aanbieden. In de toekomst worden meer interieursystemen geïntegreerd en nieuwe routines mogelijk gemaakt.

ENERGIZING COMFORT: nieuwe functies en presentaties die gemakkelijker te ervaren zijn
Met de gevarieerde ENERGIZING COMFORT-programma’s beschikt Mercedes-Benz al jaren over een uitgebreid wellnessaanbod dat bijdraagt aan meer welzijn en veiligheid. In het programma ‘Vitality‘ is de ENERGIZING stoelkinetica nu de hele tijd actief. Het ondersteunt de spieren met kleine bewegingen in de hoek van de zitting en rugleuning. In de ENERGIZING NATURE-programma’s wordt ook een massage geactiveerd. De muziek van de ENERGIZING COMFORT-programma’s is eveneens vernieuwd. Afhankelijk van het uitrustingsniveau maakt het systeem in de CLE Coupé nu ook gebruik van Dolby® Surround 7.1.

Het ENERGIZING COMFORT-aanbod in de CLE Coupé omvat:

·      de programma’s Freshness, Warmth, Vitality, Joy en Comfort,

·      de ENERGIZING NATURE-programma’s Forest Glade, Sound of the Sea en Summer Rain,

·      Training- en ENERGIZING-tips.

ENERGIZING COACH: voor elke stemming het juiste programma 
De ENERGIZING COACH is gebaseerd op een intelligent algoritme. Afhankelijk van de situatie en de persoon wordt een van de programma’s Freshness, Warmth, Vitality, Joy of aanbevolen. Als de Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch, de Mercedes-Benz Venu® smartwatch of een andere geschikte Garmin® wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals hartslag, stressniveau of slaapkwaliteit de nauwkeurigheid van de aanbevelingen. De Mercedes me ENERGIZING-app[9] stuurt de vitale gegevens van de drager via de smartwatch naar de ENERGIZING COACH. Het aanbevolen comfortprogramma kan direct worden gestart via een melding (‘Notification’) op het centrale display van MBUX. Het doel is om u ook tijdens veeleisende of juist monotone ritten goed te voelen en ontspannen aan te komen. Bovendien wordt de hartslag doorgestuurd van de geïntegreerde Garmin® wearable naar het centrale display.

Het ENERGIZING-pakket plus is optioneel leverbaar voor de CLE Coupé. Het biedt een uitgebreide ervaring met ENERGIZING COMFORT, ENERGIZING COACH, AIR BALANCE-pakket voor het parfumeren, ioniseren en reinigen van de lucht, stoelventilatie-/verwarming voor de voorstoelen en sfeerverlichting met programmaspecifieke lichtsferen. Het feelgoodpakket kan ook later als on-demand functie worden aangeschaft.


 

Intense geluidservaring met een ongeëvenaarde helderheid

De nieuwe CLE Coupé: de sound systems

·      Multidimensionaal geluid met Dolby Atmos en Spatial Audio van Apple Music

·      Near-ear luidsprekers in de voorstoelen, in combinatie met het optionele Burmester® 3D-surround sound system

·      Geluidskwaliteit speciaal afgestemd op Mercedes-Benz personenwagens

De nieuwe CLE Coupé biedt keuze uit drie sound systems met als topuitrusting het optionele Burmester® 3D-surround sound system dat een intense audio-ervaring naar een nieuw niveau tilt met native integratie van ruimtelijke audio met Dolby Atmos. De audio omringt de bestuurder en passagiers met een ongeëvenaarde multidimensionale ruimtelijkheid en helderheid die hen virtueel meeneemt naar een opnamestudio of live podium. Met Dolby Atmos kunnen individuele instrumenten of stemmen rond het luistergebied worden geplaatst. Dit maakt een nieuw soort geluidsanimatie mogelijk. Terwijl conventionele stereosystemen meestal een links-rechts dynamiek hebben, kan Dolby Atmos het volledige bereik gebruiken en een 360°-ervaring creëren. Het Burmester® 3D-surround sound system omvat in totaal zeventien luidsprekers, waaronder twee dicht bij elk oor die in de voorstoelen zijn geplaatst.

Mercedes-Benz klanten die over een Apple Music-abonnement[10] beschikken, krijgen in hun nieuwe CLE Coupé toegang tot een steeds groter wordende selectie nummers en albums die beschikbaar zijn als ruimtelijke audio via Dolby Atmos. Universal Music Group (UMG) is het eerste muzieklabel dat artiesten proactief aanmoedigt om muziek te produceren volgens de Dolby Atmos-standaard. Met deze nieuwe audiostandaard stelt het grootste muzieklabel ter wereld hen in staat om hun goedkeuringsprocessen voor nummers te baseren op hoe de uiteindelijke mix klinkt in een Mercedes-Benz. Hiervoor heeft UMG het nieuwe keurmerk ‘Approved in a Mercedes-Benz’ geïntroduceerd als de ‘gouden standaard’ voor de implementatie van Dolby Atmos in voertuigen.

De verschillende sound systems in de CLE Coupé:

 VersterkerAantal luidsprekers[11]
Standaard sound system5 kanalen, 125 watt

5:

·        Frontbass in de beenruimte van de voorpassagier

·        Eén middentonenluidspreker in elk portier

·        Eén middentonenluidspreker in de achterzijwanden

Geavanceerd sound system7 kanalen, 225 watt

9:

·        Twee basluidsprekers in de voorste beenruimtes

·        Eén middentonenluidspreker in elk portier en in de achterzijwanden

·        Eén tweeter in elk portier

·        Een centerfill luidspreker in het midden van het dashboard

Burmester® 3D- surround sound system16 kanalen, 710 watt

17 totaal:

·        Twee basluidsprekers in de voorste beenruimtes

·        Eén middentonenluidspreker in elk portier en in de achterzijwanden

·        Eén tweeter in elk portier en in de achterzijwanden

·        Twee surroundluidsprekers op de hoedenplank

·        Een centerfill luidspreker in het midden van het dashboard

·        Twee near-ear luidsprekers in elke voorstoel


 

Geëlektrificeerde motoren voor dynamische prestaties

De nieuwe CLE Coupé: de aandrijving

·      Krachtige zescilinder benzinemotor als topmotor

·      Mild hybrid met boostvermogen van 17 kW in plaats van 15

De nieuwe CLE Coupé creëert dankzij consequente elektrificatie en intelligente downsizing nieuwe maatstaven op het gebied van efficiëntie. Het motorenaanbod omvat viercilindermotoren en een zescilindermotor uit de huidige modulaire Mercedes-Benz motorenfamilie FAME (Family of Modular Engines). Zowel de diesel- als de benzinemotoren zijn mild hybrids. Naast een turbocompressor zijn ze voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie. Deze biedt ondersteuning in het lage toerengebied en zorgt voor een perfecte vermogensafgifte.

Tot de ISG behoort het 48V-boordnet. Het zorgt voor functies als uitrollen (‘zeilen’), boost of recuperatie en maakt zo aanzienlijke verbruiksbesparingen mogelijk. Een ander voordeel: de motoren starten zeer snel en gemakkelijk. Daardoor is de start-stopfunctie bijna onmerkbaar, net als de overgang van uitrollen met uitgeschakelde motor naar een krachtige aandrijving waarbij een groot deel van het motorvermogen wordt aangesproken. Bij stationair draaien zorgt de intelligente interactie van de ISG met de verbrandingsmotor voor maximale souplesse. Dankzij een nieuwe accu kon het vermogen van de elektromotor in vergelijking met andere modelseries worden verhoogd van 15 naar 17 kW. Het boostkoppel bedraagt 200 Nm.

Plug-in hybrid in ontwikkeling

Mercedes-Benz gaat de CLE Coupé later ook als plug-in hybrid aanbieden. In de volledig elektrische rijmodus biedt het voertuig een bruikbare actieradius. Het rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest zinvolle trajecten. Elektrisch rijden krijgt bijvoorbeeld voorrang op routes in stedelijke gebieden.

Benzine: innovatieve vier- en zescilindermotoren

De krachtigste motor is de 3,0 liter zes-in-lijn benzinemotor (M 256 M). De combinatie van een twin-scroll turbocompressor en ISG zorgt voor een uitstekende vermogensafgifte zonder turbogat. De uitlaatkanalen van elk drie cilinders zijn gecombineerd in het dual-flow uitlaatspruitstuk en komen pas vlak voor het turbinewiel weer samen. Dit leidt tot een spontane opbouw van de laaddruk en het koppel en tot een snelle respons en toerenregeling bij lage toerentallen. De CLE 450 4MATIC (voorlopige waarden: brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 8,6-7,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 196-176 g/km)[12] levert een vermogen van 280 kW (381 pk) en een koppel van 500 Nm, waarmee sportieve rijprestaties gegarandeerd zijn.

De viercilinder benzinemotor (M 254) is bij de introductie leverbaar in twee vermogensniveaus: met 150 kW als de CLE 200 (WLTP: brandstofverbruik gecombineerd: 7,1-6,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 162-145 g/km)[13] en CLE 200 4MATIC (voorlopige waarden: brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 7,5-6,7 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 171-153 g/km)12 en met 190 kW als de CLE 300 4MATIC (WLTP: brandstofverbruik gecombineerd: 7,6-7,0 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 173-159 g/km)13. De cilinderinhoud start bij 2,0 liter. In deze motor heeft Mercedes-Benz alle innovaties van de modulaire motorenfamilie FAME gecombineerd in één unit. Daartoe behoren de NANOSLIDE® cilindercoating, de CONICSHAPE® cilinderhonen (trompethonen), de segmentturbocompressor met variabele stroomaansluiting en de uitlaatgasnabehandeling die rechtstreeks op de motor is geplaatst. De M 254-motor met 150 kW werkt volgens het Miller-verbrandingsproces om de efficiëntie verder te verhogen. De inlaatklep sluit al tijdens de inlaatslag. Dit verlaagt de gastemperatuur na compressie. Dit leidt tot een hoger thermisch rendement en dus tot een efficiënter gebruik van de brandstof. Bovendien worden er minder verontreinigende stoffen geproduceerd. Met name het aandeel stikstofoxiden is lager. De vermogensvariant met 190 kW beschikt ook over CAMTRONIC met tweetraps klepliftschakeling.

Diesel: viercilindermotor met variabele turbinegeometrie
Onder de motorkap van de CLE 220 d Coupé (WLTP: brandstofverbruik gecombineerd: 5,2-4,7 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 137-123 g/km)[14] ligt de viercilinder OM 654 M dieselmotor. Deze motor beschikt over een enkeltraps uitlaatgasturbo met variabele turbinegeometrie en wrijvingsgeoptimaliseerde rollagers. De turbocompressor is zo afgesteld dat de motor snel reageert op gaspedaalbewegingen en zijn vermogen op een harmonieuze wijze afgeeft. De elektrificatie omvat ook het gebruik van een elektrische koelmiddelcompressor voor de airconditioning. Tot de uitlaatgasnabehandeling behoren een NOx-opslagkatalysator, een dieselpartikelfilter met een speciale coating (DPF), een SCR-katalysator en een extra SCR-katalysator in de voertuigbodem.

Het modelaanbod bij de introductie in Europa:

  

CLE 220 d

CLE 200

CLE 200 4MATIC

CLE 300 4MATIC

CLE 450 4MATIC

Cilinderinhoud

cm3

1.993

1.999

1.999

1.999

2.999

Max. vermogen

kW/pk

145/200

150/204

150/204

190/258

280/381

bij

t/min

3.600-3.600

5.800-5.800

6.100-6.100

5.800-5.800

5.800-6.100

Extra vermogen EQ-boost

kW/pk

17/23

17/23

17/23

17/23

17/23

Max.koppel

Nm

440

320

320

400

500

bij

t/min

1.800-2.800

1.600-4.000

2.000-4.000

2.000-3.200

1.800-5.000

Extra koppel EQ-boost

Nm

200

200

200

200

200

Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)

l/100 km

5,2-4,714

7,1-6,414

7,5-6,7[15]

7,6-7,014

8,6-7,815

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)

g/km

137-12314

162-14514

171-15315

173-15914

196-17615

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

7,5

7,4

7,5[16]

6,2

4,416

Topsnelheid

km/h

238

240

23616

250

25016

Transmissie: geavanceerde negentraps automaat

De 9G-TRONIC transmissie werd doorontwikkeld voor de toepassing van de ISG en wordt gemonteerd in alle CLE-modellen. De elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissiekoeler zijn in of op de transmissie geplaatst. De leidingen die voorheen nodig waren, konden achterwege blijven, wat voordelen biedt op het gebied van installatieruimte en gewicht. Bovendien is de efficiëntie van de transmissie verhoogd. De geoptimaliseerde interactie met de ondersteunende elektrische oliepomp heeft het onder andere mogelijk gemaakt om het toevoervolume van de mechanische pomp met 30 procent te verminderen in vergelijking met zijn voorganger, wat goed is voor de efficiëntie. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van een volledig geïntegreerde transmissiebesturing van een nieuwe generatie met een multi-core processor en nieuwe assemblage- en verbindingstechnologie. Naast de toegenomen rekenkracht is het aantal elektrische interfaces drastisch verminderd en is het gewicht van de transmissiebesturing met 30 procent verlaagd ten opzichte van zijn voorganger.

Ook de 4MATIC vierwielaandrijving is doorontwikkeld. Met de voorasaandrijving kunnen hogere koppels worden overgebracht en kan een rijdynamisch ideale aslastverdeling worden gerealiseerd. Bovendien is er een aanzienlijk gewichtsvoordeel behaald ten opzichte van het overeenkomstige onderdeel van de vorige modelserie. Een lager gewicht draagt weer bij aan verlaging van de CO2-emissie.


 

Sportief-comfortabele wegligging en optimale handling

De nieuwe CLE Coupé: het onderstel

·      Standaard 15 mm verlaagd

·      Comfortonderstel en sportonderstel met selectief dempingssysteem

·      Techniekpakket combineert DYNAMIC BODY CONTROL en de achterasbesturing.

Het onderstel van de nieuwe CLE Coupé zorgt voor dyamisch rijplezier op bochtige wegen. Tegelijkertijd biedt het uitzonderlijk rijcomfort tijdens langeafstandsritten. De nauwkeurige geleiding van de voorwielen met vier draagarmen per wiel levert een belangrijke bijdrage aan het dynamische rijgedrag. Op de achteras zorgt een multilink-constructie met vijf draagarmen per wiel voor goede wielcontrolekwaliteiten en een even overtuigende rechtuitstabiliteit. Er is keuze uit drie onderstelvarianten. Ten opzichte van de limousines zijn ze standaard 15 mm verlaagd, voor een dynamische uitstraling.

Tot de standaarduitrusting behoort het verlaagde comfortonderstel. Deze combineert een onovertroffen rijcomfort met sportieve directe besturing. Het afrolgedrag, de demping en de stabilisatie worden continu en automatisch aangepast aan de ondergrond. Als optie is een sportonderstel met een amplitudeselectief dempingssysteem verkrijgbaar. Het biedt een straffere afstelling van vering en demping en Sport Direct Steering voor een directere handling en meer wendbaarheid. Bij snel bochtenwerk of snelle uitwijkmanoeuvres zorgt deze sportieve onderstelafstemming ervoor dat de carrosserie minder overhelt.

DYNAMIC BODY CONTROL met traploos verstelbare demping voor elk wiel afzonderlijk
De CLE Coupé is optioneel leverbaar met een techniekpakket. Het omvat het DYNAMIC BODY CONTROL-onderstel met continu verstelbare demping op de voor- en achteras en achterasbesturing. Het actieve onderstel regelt de dempingskarakteristieken in combinatie met de motor, transmissie en stuureigenschappen voor elk wiel afzonderlijk – passend bij de rijsituatie, de rijsnelheid en het wegdek. De bestuurder kan met de DYNAMIC SELECT-schakelaar kiezen tussen een comfortabele of sportief-straffe instelling. In combinatie met DYNAMIC BODY CONTROL is de CLE Coupé uitgerust met Sport Direct Steering. Deze combineert een variabele overbrengingsverhouding die afhankelijk is van de stuurhoek voor precieze en wendbare reacties met een snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurbekrachtiging voor een aangename, soepele handling.

Achterasbesturing voor nog meer wendbaarheid
Met de achterasbesturing en de bijbehorende directere stuuroverbrenging op de vooras is de CLE Coupé bijzonder wendbaar en stabiel tegelijk. De stuurhoek op de achteras is maximaal 2,5°. Dit verkleint de draaicirkel met 50 cm. Bij de modellen met 4MATIC is dat 11,2 in plaats van 11,7 meter. Bij de versies met achterwielaandrijving wordt de draaicirkel verkleind van 11,2 naar 10,7 meter. Ondanks zijn grotere afmetingen heeft de CLE Coupé met achterwielaandrijving een kleinere draaicirkel dan de C-Klasse Coupé (11,2 meter). Bovendien hoeft de bestuurder dankzij de directere stuuroverbrenging minder aan het stuur te draaien om het van uiterst links naar uiterst rechts te bewegen.

Bij snelheden onder de 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. De wielbasis wordt dus virtueel verkort afhankelijk van de situatie, waardoor het voertuig wendbaarder en soepeler rijdt. Vanaf een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De hieruit resulterende virtueel langere wielbasis biedt merkbare voordelen: meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden, snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres. Bovendien hoeven er aanzienlijk minder stuurhoeken te worden toegepast tijdens dynamische manoeuvres. De CLE Coupé reageert sportiever op stuurcommando’s. Dit wordt ondersteund door de geïntegreerde rijdynamiekregeling van het ESP®.


 

Situatiespecifieke ondersteuning voor meer veiligheid

De nieuwe CLE Coupé: de rijassistentiesystemen

·      Omvangrijke standaarduitrusting

·      Tal van doorontwikkelde rijassistentiesystemen

·      Hoge mate van betrokkenheid dankzij het assistentiedisplay in het combi-instrument

De standaarduitrusting van de CLE Coupé omvat ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, de snelheidslimietassistent en het parkeerpakket met achteruitrijcamera. In West-Europese landen maakt de actieve afstandsassistent DISTRONIC ook deel uit van de standaarduitrusting. Dit systeem helpt de bestuurder door de snelheid aan te passen aan langzamer rijdende voorliggers. De gewenste volgafstand kan in verschillende stappen worden ingesteld. De status en activiteit van alle rijassistentiesystemen [17] worden schermvullend weergegeven op het assistentiedisplay van het bestuurdersdisplay.

Andere rijassistentiesystemen maken deel uit van uitrustingspakketten. Zo omvat het Advanced Plus-pakket ook de dodehoekassistent en de verkeersbordenassistent. Het premium pakket omvat het parkeerpakket met 360°-camera en DIGITAL LIGHT.

Het rijassistentiepakket plus met uitgebreide functionaliteit
Het rijassistentiepakket plus is als optie leverbaar. Het omvat meer dan tien assistentie- en veiligheidssystemen van de nieuwste generatie.

·      De actieve afstandsassistent DISTRONIC biedt meer functies dan het standaardsysteem. Deze omvatten reacties op stilstaande voertuigen, automatisch optrekken en automatisch hervatten van de snelheid tot 210 km/h.

·      De kruisingsfunctie kan extra veiligheid bieden bij het naderen van kruispunten met kruisend verkeer. Het systeem geeft met intuïtieve pijlen op het display van het combi-instrument aan uit welke richting het kruisende verkeer nadert. Als de bestuurder desondanks toch wil optrekken, wordt een audiovisuele botsingswaarschuwing geactiveerd. Het wegrijden wordt voorkomen door automatisch het remsysteem in te schakelen. De bestuurder kan dit te allen tijde overrulen door het gaspedaal volledig in te trappen.

·      De actieve stuurassistent biedt ondersteuning bij het volgen van de rijstrook. De CLE Coupé kan automatisch weer optrekken nadat hij tot stilstand is gekomen op snelwegen, provinciale wegen en in stadsverkeer. Dit is mogelijk in een tijdsbestek van 30 seconden wanneer de bestuurder de handen aan het stuur houdt. Een andere nieuwe functie: als de actieve stuurassistent niet langer beschikbaar is omdat de rijstrookmarkeringen niet duidelijk geïdentificeerd kunnen worden, wordt dit aan de bestuurder doorgegeven door middel van een vibrerend stuurwiel. Net als voorheen verandert, als de stuurassistent niet beschikbaar is, ook het stuurwiel-symbool in het display van het combi-instrument van groen naar grijs. Andere kenmerken van deze assistent zijn rijstrookherkenning bij lage snelheden met een extra 360°-camera, een hoge mate van beschikbaarheid en goede prestaties in bochten op provinciale wegen en rijstrookcentrering op snelwegen. Afhankelijk van de situatie kan het voertuig uit het midden van de rijbaan gaan rijden: bijvoorbeeld voor de vorming van een noodrijbaan of oriëntatie aan de rand van de weg op provinciale wegen zonder middenstreep.

·      De actieve rijstrookwisselassistent ondersteunt de bestuurder op coöperatieve wijze bij het wisselen van rijstrook. Een rijstrookverandering naar rechts of links wordt alleen ondersteund als de sensoren detecteren dat de aangrenzende rijstrook van de huidige rijstrook is gescheiden door onderbroken rijstrookmarkeringen en er geen andere voertuigen in de relevante gevarenzone worden waargenomen[18].

·       

·      De actieve noodstopasssistent remt het voertuig op zijn eigen rijstrook af tot stilstand als het systeem herkent dat de bestuurder langere tijd niet meer op de verkeerssituatie reageert. Als de CLE Coupé met een snelheid van minder dan 60 km/h rijdt, schakelt de assistent de alarmknipperlichten in om het achteropkomende verkeer te waarschuwen. Bovendien worden de portieren ontgrendeld wanneer het voertuig stilstaat en schakelt de assistent de hulpdiensten in via de Mercedes-Benz noodoproepsysteem.

·      De actieve remassistent met kruisingsfunctie kan met behulp van de sensoren aan boord registreren of er een aanrijding dreigt met een voorligger of kruisend of tegemoetkomend verkeer. Mocht dit het geval zijn, dan kan het systeem de bestuurder zicht- en hoorbaar waarschuwen. Als de bestuurder niet hard genoeg remt, is het ook mogelijk om ondersteuning te bieden door het remkoppel al naargelang de situatie te verhogen en een noodstop in te zetten als de bestuurder niet reageert.

·      De uitwijk-stuurassistent kan de bestuurder ondersteunen wanneer hij of zij in een gevaarlijke situatie een andere, door het systeem gedetecteerde weggebruiker wil ontwijken. Naast stilstaande en overstekende voetgangers kan de CLE Coupé ook rekening houden met mensen en voertuigen die zich naast het voertuig bevinden en tevens met fietsers. Het systeem werkt bij snelheden tot 110 km/h.

·      Bij snelheden boven de 60 km/h maakt de actieve spoorassistent gebruik van een camera om te detecteren wanneer wegmarkeringen of bermen worden overschreden, zodat wordt voorkomen dat het voertuig onbedoeld de rijbaan verlaat. Als er een aanrijding met gedetecteerde weggebruikers in de aangrenzende rijstrook dreigt, bijvoorbeeld met inhalende of tegemoetkomende voertuigen, kan het systeem ook reageren met een stuuringreep en waarschuwingen.

·      De actieve dodehoekassistent kan een zichtbare waarschuwing geven – en als de richtingaanwijzers worden bediend, ook een hoorbare waarschuwing – voor mogelijke botsingen van opzij bij snelheden van meer dan ongeveer 10 km/h. Als de bestuurder de waarschuwingen negeert en toch probeert van rijstrook te veranderen, kan het systeem in laatste instantie corrigerend optreden door eenzijdig af te remmen bij snelheden van meer dan 30 km/h. Wanneer het voertuig stilstaat, kan de uitstapwaarschuwingsfunctie waarschuwen tegen uitstappen omdat een voertuig (of zelfs een fiets) binnen het kritieke gebied passeert.

·      PRE-SAFE® PLUS kan in actie komen bij een dreigende kop-staartbotsing. Het systeem waarschuwt de bestuurder in het achteropkomende voertuig door de alarmknipperlichten achter met een verhoogde frequentie te activeren. Daarnaast worden de preventieve PRE-SAFE® beschermingsmaatregelen voor inzittenden, waaronder de reversibele gordelspanners, geactiveerd. Als het voertuig stilstaat, blokkeert PRE-SAFE® PLUS de remmen. Het verminderen van de voorwaartse beweging kan de belasting van de inzittenden, inclusief het risico op whiplash, aanzienlijk verminderen.

·      Bij een botsing van opzij is slechts een beperkte kreukelzone beschikbaar. PRE-SAFE® Impulse Side kan de betreffende voorste inzittende nog vóór de botsing wegleiden van het gevaar naar het midden van het voertuig, zodra het systeem detecteert dat een botsing van opzij dreigt. Daartoe blazen luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen van de voorstoelen zich in fracties van een seconde op.

De parkeersystemen: sneller in- en uitparkeren
De actieve parkeerassistent PARKTRONIC is in verschillende opzichten verbeterd: het startproces kan nu intuïtief worden uitgevoerd via het centrale display. Daarnaast verloopt het automatisch in- en uitparkeren veel sneller dan voorheen. Tegelijkertijd zijn de waarschuwingssignalen tijdens het inparkeren komen te vervallen. De actieve parkeerassistent maakt deel uit van het optionele parkeerpakket met 360°-camera.

Ook de memory parkeerassistent (SAE-level 2) is leverbaar voor de CLE Coupé. Deze kan parkeerprocedures onthouden, zoals het in- en uitrijden van de garage thuis. De bestuurder zit achter het stuur en voert eenmalig de parkeerprocedure uit. Wanneer het voertuig de aangeleerde startpositie nadert, kan het parkeerproces eenvoudig worden gestart via het centrale display. De bestuurder bewaakt het parkeerproces. Als er obstakels worden gedetecteerd, stopt het voertuig totdat deze zijn verwijderd. De memory parkeerassistent kan individuele parkeerprocessen op maximaal vijf verschillende locaties onthouden. Het systeem kan leren in en uit te parkeren op elke locatie, in beide gevallen tot een afstand van maximaal 100 meter. De memory parkeerassistent is leverbaar in combinatie met het rijassistentiepakket plus of het parkeerpakket met 360°-camera.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.


 


[1] Informatie over het brandstofverbruik, de CO₂-emissie, het energieverbruik en de actieradius is voorlopig en werd intern bepaald in overeenstemming met de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Op dit moment zijn noch bevestigde waarden van een officieel erkende testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring, noch een certificaat van overeenstemming met officiële waarden beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

[2] De snelheid en beschikbaarheid van de gegevensverbinding zijn onder andere afhankelijk van de netwerkdekking op de locatie van het voertuig.

[3] Een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services zijn vereist om de services te kunnen gebruiken. Bovendien moet het voertuig gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt. Voor het gebruik van het entertainmentpakket is ook het eigen datavolume van de klant nodig. Het gebruik van bepaalde apps via de Mercedes me connect-services vereist een apart klantspecifiek contract met een app-aanbieder.

[4] App-aanbod gepland bij de introductie. De apps kunnen variëren gedurende de looptijd van de CLE Coupé.

[5] Voor het gebruik van ZYNC zijn een actief Mercedes me-account en het MBUX entertainmentpakket plus vereist. Dit is momenteel een jaar lang beschikbaar vanaf de oorspronkelijke boeking, en kan daarna tegen betaling worden verlengd in het Mercedes me-portal (landspecifieke afwijkingen mogelijk). Voor het gebruik van het entertainmentpakket is ook het eigen datavolume van de klant nodig.

[6] Om gebruik te kunnen maken van de online muziekdienst heeft de klant een apart contract nodig met een geselecteerde streamingprovider. Daarnaast is een eigen datavolume van de klant vereist.

[7] Smart Home is een functie van de Mercedes me connect-service ‘MBUX spraakassistent’.

[8] De beschreven functies zijn visies voor de toekomst, waarvan sommige nog niet beschikbaar zijn bij de introductie van de CLE Coupé en zullen afhangen van het betreffende voertuigmodel, de individuele configuratie en het betreffende land.

[9] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect services is een persoonlijke Mercedes me ID nodig en dient akkoord te worden gegaan met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect services. Het voertuig dient bovendien gekoppeld te zijn aan de bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende voertuig worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst plaatsvindt.

[10] Om gebruik te kunnen maken van de online muziekdienst ‘Apple Music’ hebben klanten een afzonderlijk persoonlijk contract met een geselecteerde streamingaanbieder nodig. Bovendien is een bepaald datavolume noodzakelijk.

[11] Voor de signalen en de Mercedes-Benz noodoproep bevindt zich telkens één luidspreker op het dashboard.

[12] Informatie over het brandstofverbruik, de CO₂-emissie, het stroomverbruik en de actieradius is voorlopig en werd intern bepaald in overeenstemming met de WLTP-testprocedure. Op dit moment zijn noch bevestigde waarden van een officieel erkende testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring, noch een certificaat van overeenstemming met officiële waarden beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

[13] De getoonde cijfers zijn de WLTP CO₂-cijfers gemeten volgens Art. 2 Nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend op basis van deze cijfers.

[14] De getoonde cijfers zijn de WLTP CO₂-cijfers gemeten volgens Art. 2 Nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend op basis van deze cijfers.

[15] Informatie over het brandstofverbruik, de CO₂-emissie, het energieverbruik en de actieradius is voorlopig en werd intern bepaald in overeenstemming met de WLTP-testprocedure. Op dit moment zijn noch bevestigde waarden van een officieel erkende testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring, noch een certificaat van overeenstemming met officiële waarden beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

[16] Voorlopige waarde.

[17] De rijhulp- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontnemen de bestuurder niet zijn/haar verantwoordelijkheid. Houd rekening met de informatie in de gebruikershandleiding en de systeemgrenzen die daarin worden beschreven.

[18] In de VS en Canada biedt de automatische rijstrookwisselfunctie extra gemak op bepaalde snelwegen: als er een langzamer rijdend voertuig vooruit rijdt, kan de Mercedes automatisch van rijstrook wisselen en inhalen.