22
mei
2023
|
15:35
Europe/Brussels

Strategie-update: Mercedes-Benz Vans versterkt positie als toonaangevende fabrikant van premium lichte bedrijfswagens

Bekijk mercedes-benz-van-electric-architecture_english
mercedes-benz-van-electric-architecture_english
Bekijk mercedes-benz-van-electric-architecture_deutsch
mercedes-benz-van-electric-architecture_deutsch
Bekijk mbvans_su_jawor_animation_en
mbvans_su_jawor_animation_en
Bekijk mbvans_su_jawor_animation
mbvans_su_jawor_animation
  • De business unit heeft een groot concurrentievoordeel dankzij een divers portfolio, een veerkrachtig bedrijfsmodel en een premium strategie
  • Focus op Top-End modellen en de meest winstgevende toepassingen in de verschillende lichte bedrijfswagensegmenten
  • De uitrol van nieuwe Vans Electric Architecture (VAN.EA) vergroot de voorsprong van Mercedes-Benz Vans op het gebied van elektrische aandrijvingen en digitale experience in het segment van lichte bedrijfswagen
  • Mercedes-Benz Vans streeft naar een BEV-aandeel tot 20% in 2026 en meer dan 50% in 2030
  • Financiële ambities: rendement (gecorrigeerd) met dubbele cijfers voor Mercedes-Benz Vans tot het einde van het decennium; verlaging van de vaste kosten met ongeveer 20% tegen het midden van het decennium

Mercedes-Benz Vans heeft een gerichte strategie uiteengezet om een winstgevende groei in het segment van particuliere en commerciële bestelwagens te realiseren. De belangrijkste doelstellingen van de strategie zijn onder meer het verder versterken van de positie van het merk in de hogere marktsegmenten, het verlagen van de kosten, het vergroten van het concurrentievermogen en marktleider zijn op het gebied van elektrische aandrijftechnologie en digitale experience. Als zeer succesvolle en volledig geïntegreerde business unit binnen Mercedes-Benz AG is Mercedes-Benz Vans de grondlegger en innovator van het segment van lichte bedrijfsvoertuigen. Het merk creëerde zo'n 30 jaar geleden het "Sprinter"-segment, en nog steeds is de Sprinter het vlaggenschip van het portfolio. Mercedes-Benz Vans was ook een voorloper op het gebied van elektrische bestelwagens: in 2010 introduceerde de divisie haar eerste in serie geproduceerde elektrische bestelwagen, de Vito E CELL. In 2023 biedt Mercedes-Benz Vans volledig elektrische varianten aan in elk segment, van kleine tot middelgrote en grote bestelwagens. Met in totaal al meer dan 40.000 verkochte eVans, mikt Mercedes-Benz Vans op een sterke groei en een EV-aandeel van tot 20% in 2026 en meer dan 50% in 2030.

“Ons strategische plan voor Mercedes-Benz is duidelijk: gebruikmaken van technologie en de kracht van ons merk om onze marktpositie en winstgevendheid te verbeteren. Dit geldt niet alleen voor de business op het gebied van luxe auto's, maar ook voor onze strategie voor bedrijfswagens. Mercedes-Benz Vans is een succesvolle, volledig geïntegreerde bedrijfsdivisie binnen Mercedes-Benz met de vrijheid om alle beslissingen te nemen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van haar klanten. De divisie heeft tegelijkertijd volledige toegang tot de innovatieve technologie van onze personenautodivisie. Mercedes-Benz Vans heeft een unieke premium marktpositie waardoor het een sterk rendement kan behalen dat een aanvulling vormt op onze personenauto-activiteiten.”
Ola Källenius, Chairman of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG

“Als leider in het premium bestelwagensegment is het ons doel om onze klanten de meest gewilde bestelwagens en diensten aan te bieden. Tegenwoordig bieden we uitzonderlijke technologie, uitstekende betrouwbaarheid en op maat gemaakte oplossingen voor klanten in winstgevende markten en industrieën. En met VAN.EA, onze nieuwe speciaal gebouwde elektrische architectuur, zetten we de koers uit om de lichte bedrijfswagenindustrie te leiden met een elektrische aandrijving en digitale experience.”
Mathias Geisen, Head of Mercedes‑Benz Vans

De strategie van Mercedes-Benz Vans is gebaseerd op vier pijlers:

FOCUS op premium segmenten en focus op winstgevende groei

Mercedes-Benz Vans gaat zich verder richten op premium segmenten en focust zich op winstgevende groei. De divisie concentreert zich hierbij op de groei van regio's, kanalen, producten en industrieën met een hoge marge. Mercedes-Benz Vans bedient zowel particuliere als zakelijke klanten en streeft naar een gedifferentieerde benadering van elk segment. Op het gebied van personenvervoer vertaalt zich dit in de aanpassing van de overkoepelende luxestrategie van Mercedes-Benz om deze een integraal onderdeel te maken van alle producten, diensten, klantinteracties en digitale ervaringen. Mercedes-Benz Vans gaat dan ook het topsegment van zijn productportfolio verder uitbreiden. De divisie volgt tegelijkertijd een premiumstrategie voor het segment van bedrijfswagens, dat ongeveer 80% van het verkoopaandeel van de divisie vertegenwoordigt en verschillende industrieën bedient.

Vandaag de dag is Europa de sterkste markt van de divisie – met een aandeel van 60% in de totale verkoop wereldwijd. In de VS verdubbelde Mercedes-Benz Vans zijn marktaandeel van 8% in 2018 naar 16% in 2022, waarmee het ook een sterke marktpositie heeft verkregen.

De divisie voorziet een aanzienlijk groeipotentieel in de VS voor grote, premium commerciële bestelwagens en in China voor luxe personenvervoer. Mercedes-Benz Vans wil in de VS tegen 2030 de verkoop en winstgevendheid substantieel hebben verhoogd door het portfolio uit te breiden met op VAN.EA gebaseerde bedrijfswagens. Zowel in de VS als in China is Mercedes-Benz Vans van plan om op VAN.EA gebaseerde, ongeëvenaarde luxe personenvervoerders aan te bieden die tegemoet komen aan de verwachtingen van veeleisende klanten. In de VS gaat Mercedes-Benz Vans voor het eerst een middelgrote luxe bestelwagen aanbieden voor de particuliere markt.

Mercedes-Benz Vans bedient een particuliere en negen commerciële sectoren. En hoewel elke sector zijn eigen specifieke vereisten en eisen heeft, zijn ze allemaal belangrijk om de wereld soepel te laten draaien. Het assortiment strekt zich uit van standaard Courier, Express en Parcel (CEP)-voertuigen tot het zeer winstgevende campersegment.

De wereldwijde CEP-markt groeit jaarlijks zo’n 6 tot 8% en is een sterke drijfveer voor een volledig elektrische mobiliteit in de stad en daarbuiten. Mercedes-Benz Vans richt zich op de hogere prijsklassen van de CEP-industrie, en is van plan om een op VAN.EA gebaseerde CEP-versie af fabriek aan te bieden.

Mercedes-Benz Vans breidt ook het portfolio van af-fabriek campers uit met een nieuwe modellijn van volledig elektrische middelgrote en grote campers, gebaseerd op VAN.EA. De divisie heeft tot doel de nieuwe wereldwijde industriestandaard te definiëren met haar internationale zakenpartners voor campers.

“Door de positionering in het premiumsegment voor bedrijfswagens en de luxepositionering voor personenvervoerders kunnen we onze focus op regio's, kanalen, producten en industrieën met een hoge marge verder versterken. Het brede scala aan segmenten dat we bedienen, maakt ons bedrijf veerkrachtig – wat een sterk concurrentievoordeel is.”
Mathias Geisen, Head of Mercedes‑Benz Vans

OMARM klanten en verhoog de inkomsten gedurende de levensduur

Mercedes-Benz Vans zet zich in voor sterke en langdurige relaties met zijn klanten, zowel particuliere als zakelijke.  Het percentage van herhaalaankopen door Europese Sprinter-klanten bedroeg in 2021 dan ook 74%. De commerciële klantenservice van de divisie, die vandaag de dag de ruggengraat vormt van haar activiteiten, gaat in de toekomst een nog grotere onderscheidende factor worden. Mercedes-Benz Vans blijft het aanbod van diensten uitbreiden, zoals de mobiele reparatieservice ter plaatse bij de klant, met snel beschikbare experts voor complexe reparatiegevallen.

Mercedes-Benz Vans stapt daarnaast over op directe verkoop om zowel de verkoopprocessen te stroomlijnen als de kosten te verlagen. Dit stelt de divisie in staat om kortingen te beheren en intra-brand concurrentie uit te schakelen om eerlijke deals voor haar klanten te garanderen en tegelijkertijd de verkoopkosten te verlagen. De divisie wil tegen 2026 meer dan 20% van haar voertuigen online verkopen en het aandeel van de directe verkoop in Europa verhogen tot meer dan 75% door middel van een omnichannel-verkoopervaring. Mercedes-Benz Vans richt zich hierbij op het creëren van aanvullende inkomsten door een breed scala aan digitale extra's en een toonaangevende klantenservice aan te bieden om de inzetbaarheid van voertuigen te maximaliseren.

LEID op het gebied van elektrisch rijden en digitale beleving

Met de lancering van de Vito E-CELL in 2010 was Mercedes-Benz Vans een pionier op het gebied van elektrische bedrijfswagens. In 2023 biedt Mercedes-Benz Vans volledig elektrische varianten in elk segment, van kleine en middelgrote tot grote bestelwagens – met als doel een EV-aandeel van meer dan 50% in 2030 te bereiken in zowel het particuliere als het commerciële modelportfolio. Alle nieuw ontwikkelde bestelwagens worden gebaseerd op een innovatieve, modulaire en schaalbare elektrische architectuur: VAN.EA, die de basis vormt voor de claim van Mercedes-Benz om toonaangevend te zijn op het gebied van elektrische aandrijvingen. Alle toekomstige middelgrote en grote bestelwagens worden op dit platform gebouwd, of het nu gaat om commercieel gebruik als veelzijdige premium allrounders of als luxe personenvervoerders. Op VAN.EA gebaseerde voertuigen zijn gericht op het bieden van toegevoegde waarde voor klanten en hun individuele behoeften. VAN.EA is geheel opnieuw ontwikkeld als een platform voor purpose battery electric vehicles (BEV) met een focus op efficiency en prestaties.  De introductie van VAN.EA in 2026 is een belangrijke mijlpaal op weg naar het behalen van de Ambition 2039-doelstellingen van de divisie: een netto CO2-neutraal nieuw wagenpark.

 De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter is momenteel de meest veelzijdige en efficiënte Mercedes-Benz eVan. In oktober 2022 demonstreerde Mercedes-Benz Vans zijn efficiency met een testrit onder realistische omstandigheden. De route leidde van Stuttgart naar München en terug op slechts één acculading. De nieuwe eSprinter onderging ook in de VS een speciale test. Een pre-productievoertuig van de nieuwe eSprinter, uitgerust met de 113 kWh-batterij, reed de zware route van Las Vegas, NV naar het Mercedes-Benz Tech Center in Long Beach, CA. Dit komt overeen met 275 mijl (443 kilometer) en de eSprinter voltooide de rit zonder tussentijds op te laden.

 Ook de klanten van Mercedes-Benz Vans krijgen volledige toegang tot het geheel nieuwe Mercedes-Benz High Power Charging-netwerk en het bestaande en groeiende IONITY-netwerk. Het is de bedoeling om het netwerk tegen het einde van het decennium wereldwijd uit te breiden tot 10.000 krachtige opladers. Mercedes-Benz Vans gaat bovendien de digitale service Mercedes me Charge aanbieden aan B2B-klanten, waardoor ze toegang krijgen tot 300.000 oplaadpunten in heel Europa. De service is in eerste instantie beschikbaar in combinatie met de nieuwe eSprinter. Mercedes me Charge is een van de grootste openbare laadnetwerken in Europa.

 Mercedes-Benz Vans heeft zijn expertise en grote staat van dienst al bewezen in de ontwikkeling van voertuigsoftware en digitale extra's. Vandaag biedt de divisie een selectie van ongeveer 30 digitale extra's via de Mercedes me-app en me-shop. Het aanbod wordt op korte termijn worden uitgebreid en geoptimaliseerd. Hierop voortbouwend, volgt de digitale strategie een alomvattende benadering met drie verschillende lagen om software-inkomsten te creëren. In de eerste laag biedt Mercedes-Benz Vans voertuig gerelateerde functies aan, bijvoorbeeld navigatie op maat voor grote voertuigen zoals campers die een speciale routebeschrijving vereisen om rekening te houden met routebeperkingen voor grote voertuigen. De tweede laag bestaat uit klant specifieke digitale extra's, geleverd door een uniek in-house ontwikkelde tool, de Onboard Logic Unit (OLU), waarmee klanten de producten van de divisie kunnen integreren in hun eigen specifieke digitale infrastructuur. Een voorbeeld is het individuele intelligente laadbeheer dat met en voor DPDHL is ontwikkeld. Deze digitale oplossing is gebaseerd op de Onboard Logic Unit die de integratie van elektrische bestelwagens in het bestaande bedrijfssysteem van DPDHL op een naadloze manier mogelijk maakt. Zo kan DPDHL intelligent laden realiseren voor het gehele wagenpark. Mercedes-Benz Vans gaat het digitale aanbod in de toekomst uitbreiden met een derde laag. Deze laag omvat een selectie van standaarddiensten en applicaties van derden die zijn geïntegreerd in het besturingssysteem MB.OS dat vanaf 2026 een integraal onderdeel is van alle op VAN.EA gebaseerde voertuigen.

 Mercedes-Benz werkt aan de realisatie van MB.OS. Dit in eigen huis ontwikkelde besturingssysteem is gebaseerd op een flexibele, modulaire en service gebaseerde chip-to-cloud-architectuur die is ontworpen voor het B2B-specifieke softwareaanbod. MB.OS stelt Mercedes-Benz Vans in staat om in de toekomst de digitale extra's en diensten snel uit te breiden en te optimaliseren, waardoor het klanten nog meer commerciële toepassingen op maat kan bieden. Mercedes-Benz Vans gaat ook een uitgebreid assortiment nieuwe en bestaande apps van derden aanbieden die relevant zijn voor commerciële klanten en de kernsectoren van de divisie. Het besturingssysteem gaat ook dienen als basis voor een veel snellere en verreikende Over-the-Air (OTA) updatefunctionaliteit dan vandaag en als een facilitator voor de ontwikkeling van geautomatiseerde rijmogelijkheden vanaf SAE Level 2 en hoger. De divisie wil op basis van MB.OS en technische capaciteiten tegen het einde van het decennium SAE Level 3 bereiken voor particuliere klanten. Voor het commerciële segment is zelfrijdend transport op SAE Level 4 naar verwachting tegen het einde van het decennium mogelijk.

VERLAAG de totale kostenbasis en verbeter de industriële voetafdruk

Om de winstgevendheid te verbeteren en het concurrentievermogen te vergroten, heeft Mercedes-Benz Vans een uitgebreid kosteninitiatief geïmplementeerd op bedrijfs-, operatie- en productniveau. De divisie is van plan om de vaste kosten te verlagen, vooral door processen te stroomlijnen en te digitaliseren – met als doel een reductie van ongeveer 20% te bereiken tegen het midden van het decennium in vergelijking met 2019. Mercedes-Benz Vans gaat bovendien het concurrentievoordeel verder versterken door nieuwe synergiën te zoeken met Mercedes-Benz AG.

Mercedes-Benz Vans wil de productieprocessen aanzienlijk verbeteren en de productiekosten verlagen. De prestatieverbetering zal ook worden gerealiseerd door de complexiteit van het productportfolio te verminderen. De divisie richt zich ook op meer efficiency in de kernproductieprocessen door het aantal uren per voertuig tegen 2025 met 25% te verminderen ten opzichte van 2019.

Mercedes-Benz Vans heeft met focus op een passende kapitaaltoewijzing en een geoptimaliseerde kostenstructuur ook de wereldwijde industriële voetafdruk gereorganiseerd. De divisie transformeert haar wereldwijde productienetwerk om het efficiënter, flexibeler en gerichter te maken op de elektrische toekomst van mobiliteit. De modellen op basis van VAN.EA worden gebouwd in de fabrieken in Jawor/Polen, Vitoria/Spanje, Düsseldorf/Duitsland, en andere locaties gaan volgen. De opschaling zal gepaard gaan met transformationele veranderingen die de productiviteit verder verhogen. Door te werken met verschillende productielocaties behoudt Mercedes-Benz Vans het vermogen om te reageren op snel veranderende marktomstandigheden, terwijl de kostenpositie wordt geoptimaliseerd. De fabriek in Ludwigsfelde/Duitsland, blijft de Mercedes-Benz Sprinter en Mercedes-Benz eSprinter produceren en wordt daarnaast een competentiecentrum voor eVan-ombouw, bijvoorbeeld op het gebied van campers.

 De eerste fabriek voor lichte bestelwagens in Jawor/Polen, heeft tot doel nieuwe wereldwijde normen te stellen op het gebied van productiviteit, gestroomlijnde bedrijfsvoering en duurzaamheid voor de productie van hoogwaardige elektrische bedrijfswagens. De productie in Jawor zal netto CO2-neutraal plaatsvinden, net als in alle andere eigen fabrieken van Mercedes-Benz Vans. Mercedes-Benz Vans is van plan om 100% van de energiebehoefte te dekken met hernieuwbare energie. Mercedes-Benz Vans streeft hierbij naar een combinatie van verschillende hernieuwbare energiebronnen om in de elektriciteits- en warmtebehoefte te voorzien. Het gaat daarbij naar verwachting om elektriciteit uit maximale benutting van fotovoltaïsche zonne-energie, windenergie en warmteopwekking via luchtwarmtepompen, geothermie en zonnethermiek. Bij piekmomenten zal gebruik worden gemaakt van een kleine hoeveelheid biogas.

De nieuwste fabriek zal een kostenefficiëntere productie bevorderen die hand in hand gaat met de andere belangrijke veranderingen in de productievoetafdruk van de divisie. Al deze maatregelen samen gaan leiden tot aanzienlijke verbeteringen in de kostenstructuur die de basis leggen voor een winstgevend, 100% elektrisch modelaanbod. Mercedes-Benz Vans wil voor het einde van het decennium een rendement met dubbele cijfers (gecorrigeerd) op de verkopen realiseren.

“Onze succesfactoren zijn een product- en dienstenportfolio dat gericht is op het luxe- en premiumsegment, een brede mix van te bedienen industrieën en het hoogste niveau van prijsbepaling en klantloyaliteit. Naast een duidelijke focus op de meest winstgevende marktsegmenten concentreren wij ons op maatregelen om onze kostenpositie verder te verbeteren. We richten ons dus op een duidelijke weg voorwaarts – met een zeer ambitieuze technologische roadmap om de industrie naar een volledig elektrische toekomst te leiden.”
Mathias Geisen, Head of Mercedes‑Benz Vans

De strategie van Mercedes-Benz Vans wordt onderstreept door drie leidende principes: duurzaamheid, digitalisering en een zeer gemotiveerd team.

Als onderdeel van Mercedes-Benz AG zet Mercedes-Benz Vans zich volledig in voor de duurzame bedrijfsstrategie van de groep. Een van de belangrijkste transformatiedoelstellingen voor de Groep is de-carbonisatie, die ze tot een vast onderdeel van haar duurzame bedrijfsstrategie heeft gemaakt. Dit doel komt tot uiting in "Ambition 2039" en de "electric-only"-benadering. Mercedes-Benz Vans streeft naar een EV-aandeel van 20% in 2026 en meer dan 50% in 2030 en wil de CO2-uitstoot gedurende de gehele levenscyclus van nieuwe bestelwagens verminderen.

Aanvullende informatie over de eerste strategische update die volledig is gewijd aan Mercedes-Benz Vans is beschikbaar op: https://media.mercedes-benz.com/2023-strategy-update-mercedes-benz-vans.