Brussel,
10
september
2019
|
10:00
Europe/Brussels

Studiemodel Mercedes-Benz Vision EQS

Duurzame schoonheid in beweging

Samenvatting

De Vision EQS is een mijlpaal op weg naar de toekomst van Mercedes-Benz. Tijdens de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt (12 september tot 22 september 2019) laat Mercedes-Benz de uitdagingen van de toekomst zien: duurzaamheid is een centraal onderdeel van de merkfilosofie en een belangrijk aspect van de bedrijfsstrategie. Het studiemodel is het resultaat van de nieuwe doelstellingen en biedt een vooruitblik op grote, elektrische limousines van de toekomst. Met de Vision EQS maakt Mercedes-Benz een duidelijk statement wat betreft de toekomst van hoogwaardige auto's en autonoom rijden. Hoogstaand vakmanschap, emotioneel design, hoogwaardige materialen en rijkwaliteit blijven ook in de toekomst belangrijke eigenschappen. Want ook in de toekomst staat luxe vooral ook voor persoonlijke vrijheid.

Met zijn innovatieve, langgerekte ‘one bow’-proporties brengt de VISION EQS de Progressive Luxury designfilosofie van de EQ-modellen van Mercedes-Benz naar een nieuwe dimensie. Het vloeiende, maar ook krachtige sculpturale effect van het exterieurdesign geeft dit studiemodel zijn majestueuze uitstraling – een uitnodigende luxe en aerodynamische elegantie in ideale harmonie.

De prominente, doorlopende ‘lichtgordel’ structureert het exterieur op een nieuwe manier. De resulterende kleurscheiding ter hoogte van de heuplijn wekt de indruk van een ‘zwart glaslandschap’ dat op de zilverkleurige carrosserie van de auto zweeft – een naadloos aansluitend voertuigoppervlak van het opvallende EQ-grille tot de achterzijde van de auto.

Technische highlights – precisie in detail

Technologisch futuristische kenmerken zijn onder andere de DIGITAL LIGHT-koplampen, elk met twee holografische lensmodules, die zijn geïntegreerd in de doorlopende 360 graden lichtgordel. Deze geven de auto niet alleen de serene uitstraling die zo kenmerkend is voor een Mercedes, maar maken ook een bijna onbeperkt aantal lichtvariaties mogelijk die een vooruitblik bieden op toekomstige lichtconfiguraties van Mercedes-Benz.

Het merklogo heeft ook nieuwe taken: 229 verlichte, individuele sterren vormen het naadloos geïntegreerde verlichtingselement aan de achterzijde, waardoor het logo op een geheel nieuwe manier tot zijn recht komt.

De interactie tussen het voertuig en zijn omgeving beperkt zich niet alleen tot de verlichting in de VISION EQS. De digitale grille, die als wereldprimeur een lichtmatrix van 188 individuele LED's realiseert, biedt een nieuw niveau wat betreft nauwkeurige signalering. Zodra het zwarte paneel tot leven komt, zorgen de schijnbaar vrij zwevende sterren en pixels voor een fascinerend, driedimensionaal effect.

Uitnodigende luxe

Voor de vormgeving van het interieur haalden de designers van de VISION EQS inspiratie uit de wereld van de luxe jachten. De heldere, vloeiende vormtaal creëert een nieuw niveau van sereniteit – en daarmee de visie van moderne luxe die op een geheel nieuwe wijze wordt geïnterpreteerd.

Voor het eerst vloeit het gehele dashboard over in de portierpanelen en vormt zo een interieursculptuur. De diepe en open ruimtelijke architectuur van de VISION EQS omsluit de inzittenden als het dek van een boot. De volledig geïntegreerde, omarmende totaalsculptuur, die bestaat uit het gecombineerde dashboard, de middenconsole en de armleuningen, zweeft als het ware boven het royale interieur en biedt voor het eerst een voorproefje van het interieur van de toekomstige luxe limousines van het merk.

Ook de materiaalkeuze voor het interieur van dit studiemodel zorgt voor een bijzondere sfeer. Mercedes-Benz heeft het gebruik van duurzame materialen systematisch verder ontwikkeld en gebruikt zowel traditionele als technologisch geavanceerde materialen. Naast het gebruik van hoogwaardig DINAMICA microvezel in kristalwit wordt ook een ahornstructuur toegepast. Deze is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Ook wordt kunstleder gebruikt, met een fijn gestructureerd oppervlak dat lijkt op dat van nappaleder. Het gebruikte materiaal voor de dakbekleding is afkomstig van een speciaal project: door de toevoeging van een hoeveelheid gerecycled ‘oceaanafval’ plastic werd een hoogwaardige textuur gecreëerd, waardoor het gebruik van duurzame materialen naar een geheel nieuw niveau wordt getild.

Intuïtieve interactie – Geavanceerd MBUX-systeem

De VISION EQS presenteert een grote binnensculptuur als een podium voor de toekomst: digitale content wordt zichtbaar gemaakt over het hele oppervlak, waardoor een alomvattende sfeer ontstaat. De vermenging van materialen en informatie biedt een voorproefje van een mogelijke intuïtieve interactie in de toekomst.

De organisch verlichte displays en projectieoppervlakken bieden veel ruimte voor glasheldere weergave, evenals het intelligente CONNECTED LIGHT dat de inzittenden omringt. Haptische hoogtepunten zoals de luchtroosters die als inlegwerk in de sierdelen zijn geïntegreerd, de hoogwaardige luidsprekerafdekkingen in roségoud en de in een decoratieve houder ingekapselde parfumfles die oogt als een juweel ronden het trendsettende interieur van de VISION EQS af en zijn bewijzen van ambachtelijk vakmanschap.

Op weg naar een volledig elektrische toekomst met Mercedes-Benz EQ Performance

Met elektromotoren op de voor- en achteras en de in de voertuigbodem geïntegreerde accu beschikt de VISION EQS over een zeer harmonieuze lay-out. De basis voor dynamische prestaties en veiligheid op hoog niveau wordt gevormd door de elektrische vierwielaandrijving met asvariabele koppelverdeling en een accu die diep in de bodem van het voertuig tussen de assen is ingebouwd. Dankzij een vermogen van meer dan 350 kW en een direct beschikbaar koppel van ongeveer 760 newtonmeter accelereert de VISION EQS van 0-100 km/h in minder dan 4,5 seconden.

Niet alleen de prestaties zijn indrukwekkend, maar ook de uitstekende energie-efficiency zet de norm. Dankzij een intelligente bedieningsstrategie heeft het studiemodel een riante actieradius van 700 km volgens WLTP. Uitgaande van een laadvermogen van 350 kW laadt het studiemodel de accu in minder dan 20 minuten op tot 80%.

Met het Vision EQS-technologieplatform kiest Mercedes-Benz voor een volledig nieuwe, volledig variabele elektrisch aandrijftechnologie met accu’s. Dit is in veel opzichten modulair en inzetbaar bij meerdere modellen: dankzij het moderne modulaire systeem zijn de wielbasis en de spoorbreedte, evenals alle andere systeemcomponenten, en dan met name de accu, variabel en dus geschikt voor een breed scala aan verschillende voertuigconcepten.

Mercedes-Benz profiteert niet alleen van de eigen ontwikkelings- en productie-expertise, maar ook van een groeps- en modelseriebrede modulaire strategie voor alternatieve aandrijfsystemen en directe toegang tot belangrijke componenten voor e-mobiliteit. Zo is de zeer efficiënte lithium-ion accu bijvoorbeeld afkomstig van de Daimler-dochteronderneming ACCUMOTIVE.

Net als bij de moderne serieproductiemodellen van Mercedes-Benz is de voertuigstructuur gebaseerd op een intelligente multimateriaalmix van staal, aluminium en koolstofvezel plus duurzame, gerecyclede materialen. Deze constructie voldoet het beste aan de eisen op het gebied van lichtgewicht design, sterkte, kostenefficiency en duurzaamheid.

De VISION EQS geeft ook een duidelijk statement wat betreft de toekomst van auto’s die door bestuurders zelf worden bestuurd. Daartoe toont het studiemodel de bandbreedte van het platform met een duidelijke focus op de bestuurder. Mercedes-Benz zal ook in de toekomst in staat zijn om de wens naar individuele mobiliteit en opwindende rijeigenschappen te vervullen. Tegelijkertijd ondersteunt het studiemodel Vision EQS de bestuurder bij het verregaand geautomatiseerd rijden op niveau 3, bijvoorbeeld tijdens langere ritten op de snelweg. Dankzij de modulaire sensorsystemen kan de mate van autonomie in de toekomst worden uitgebreid tot volledig geautomatiseerd rijden.

Technische gegevens:

CO2 emissie

0 g/km

Actieradius (WLTP)

Max. 700 km.

Max. vermogen

circa 350 kW

Acceleratie (0-100 km/h)

< 4,5 seconden

Topsnelheid

> 200 km/h

Max. koppel

circa 760 Nm

Accucapaciteit

circa 100 kWh

Laadvermogen (DC)

350 kW

Aandrijflijn

Vierwielaandrijving (volledig variabel)

Mercedes me Charge, voor maximale duurzaamheid

Mercedes-Benz streeft ernaar om over 20 jaar een CO2-neutraal modellengamma te hebben. Dit betekent een fundamentele transformatie van het bedrijf in minder dan drie productcycli. De weg naar duurzame mobiliteit is daarom innovatie – met een allesomvattende aanpak. Het doel is om klanten enthousiast te maken voor klimaatneutrale mobiliteit en emissievrij rijden.

In sommige regio's en afhankelijk van de manier waarop deze wordt opgewekt, is elektrische energie een zeer belangrijke CO2-bron gedurende de levenscyclus van een elektrische auto. Daarom wil Mercedes-Benz klanten aanmoedigen om hun auto's met ‘groene’ energie op te laden. Oplossingen zoals Mercedes me Charge maken het voor automobilisten mogelijk om hun auto's comfortabel op te laden bij veel verschillende openbare oplaadpunten in Europa, waar mogelijk met energie uit hernieuwbare bronnen.

Met IONITY, een joint venture tussen BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Groep met Audi en Porsche, biedt Mercedes-Benz haar klanten bovendien een efficiënte snellaadinfrastructuur langs de belangrijkste Europese verkeersaders. Meer dan 100 van de 400 laadstations die voor 2020 in Europa gepland zijn, zijn al in gebruik.