26
september
2012
|
02:00
Europe/Brussels

The pulse of a new generation

Brussel – De kop is er af. De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse staat sinds 15 september in de showroom. Tal van online en print campagnes springen sinds het begin van de zomer in het oog en tekenen voor een stijlbreuk met de traditionele Mercedes-Benz aanpak. Een baanbrekend product vraagt nu eenmaal om een innovatieve aanpak. Een benadering, die over de ganse lijn wordt doorgetrokken - van de aparte reclamecampagne tot het aanbod van een servicecontract vanaf €10 per maand waarmee je vier jaar lang op beide oren kan slapen. 

Met de nieuwe A-Klasse begint Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk in het segment van de compacte wagens: een sterk emotioneel geladen design, dynamische motoren met 80 kW (109 pk) tot 155 kW (211 pk), een extreme zuinigheid, uitzonderlijk lage emissies (vanaf 98 g/km CO2) en de beste Cx-coëfficiënt in zijn klasse.

Korotm, de nieuwe A-Klasse geeft het startsein voor een nieuwe generatie bij Mercedes-Benz. Een volledig nieuwe wagen, die nieuwe normen in zijn segment vestigt en op die manier zal bijdragen tot de groeistrategie van het merk met de ster. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de nieuwe A-Klasse vanaf de eerste aanblik verrast - door zijn buitengewoon design en dynamisme. Twee termen, die de rode draad vormen doorheen de hele lanceringscampagne van de A-Klasse. Het is immers een publiek geheim dat Mercedes-Benz dankzij deze vernieuwende voorwiel-aandrijver een jonger publiek wil aantrekken. Niet voor niets is de baseline van de A-Klasse ‘the pulse of a new generation’. Een nieuwe generatie, die anders in de wereld staat, die een ander consumptiegedrag vertoont, die andere criteria hanteert om beslissingen te nemen en die op een andere manier communiceert.  

Stijlbreuk

Vandaar dat Mercedes-Benz in haar communicatie-aanpak voor een stijlbreuk met het verleden opteerde. Tijdens de zomermaanden konden geïnteresseerden in de A-Klasse paviljoenen in Oostende en Brussel al terecht voor een eerste kennismaking en korte testrit. Verder werd een volledige meerfasige online campagne uitgedokterd met als climax ‘the behind the sites’ acties. Het samenspel van tal van sociale media maakt dat je via tips op zoek kan gaan naar een A-Klasse website, die op de elektronische snelweg verborgen zit achter een van de zovele bestaande urls. De TV-spots gaan resoluut voor flashy, trendy en gedurfd, de billboard campagnes tonen alleen een foto van het nieuwste model en voor de radiospot werd de generatie 20 tot 30 jaar actief betrokken bij de ontwikkeling ervan. Studenten van een voorgezette opleiding marketing kregen een briefing waarna ze creatief aan de slag gingen. De radiospot, die momenteel loopt, is integraal van de hand van de Belgische student, Luca Diovisalvi. 

Servicecontract €10/maand

De A-Klasse staat er. De communicatie eveneens. En dus werd de dienst naverkoop tegen diezelfde loep van een nieuwe generatie gehouden. Studies tonen aan dat 20- en 30’ers zich sneller laten leiden tot impulsieve aankopen waarbij prijs primeert op langetermijngaranties. Maar van een auto neem je niet na enkele maanden afscheid. Vandaar het belang om te wijzen op de rol van de dienst naverkoop en hoe je jezelf kan indekken tegen onderhoud- en herstellingsuitgaven op lange termijn. Het resultaat: onderhoud gegarandeerd over een periode van 4 jaar of 60.000 km voor slechts €10/maand. Of hoe Mercedes-Benz in tijden van economische onzekerheid haar klanten toch een houvast wil bieden. Om dit baanbrekende servicecontract alle kracht bij te zetten wordt er verder geborduurd op de algemene communicatiestijl van het product en werd er een exclusieve QR-code ontwikkeld, die duidelijk refereert aan het After Sales gebeuren binnen de automobielsector. 

 

Meer informatie over de A-Klasse en zijn serviceontracten:
www.newaclass.be www.newaclass.be/services