18
januari
2024
|
08:39
Europe/Brussels

Update voor de grote bestelwagens: verkoopstart van de nieuwe eSprinter en Sprinter

  • De meest veelzijdige en efficiënte volledig elektrische bestelwagen van Mercedes-Benz tot nu toe is vanaf eind januari te bestellen
  • De eSprinter en Sprinter beschikken over tal van nieuwe digitale extra’s, de nieuwste generatie van het MBUX-systeem en veiligheids- en assistentiesystemen met extra en in sommige gevallen nieuwe en doorontwikkelde functies
  • De eSprinter heeft een actieradius van maximaal 440 kilometer[1],[2] (volgens de WLTP-norm)

De geëlektrificeerde naamgenoot van de naamgever van het segment voor grote bedrijfswagens – de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter – verschijnt binnenkort op de weg. De toegevoegde waarde voor klanten zit hem met name in zijn veelzijdigheid en flexibiliteit: twee carrosserievormen en -lengtes, drie batterijformaten en een hoog laadvermogen maken de nieuwe eSprinter tot de ideale bestelwagen voor uiteenlopende toepassingen. Afhankelijk van de behoefte kunnen klanten kiezen voor een grotere actieradius of meer laadvermogen. De bestelwagen is vanaf eind januari te bestellen in combinatie met 56 kWh of 113 kWh (113 kWh enkel toelaatbaar met N2-registratie) aan bruikbare accucapaciteit. Een versie met 81 kWh volgt binnenkort. Daarnaast wordt de nieuwe eSprinter op een later tijdstip voor het eerst ook beschikbaar als chassis cabine. Dit maakt de eSprinter tot een aantrekkelijke basisversie voor tal van nieuwe sectoren en carrosserie- en uitrustingsfabrikanten. Bovendien wordt hij voor het eerst geleverd met het MBUX-multimediasysteem inclusief intelligente, digitale connectiviteit, plus verbeterde veiligheids- en assistentiesystemen en een verbeterde standaarduitrusting. Bovendien wordt de eSprinter optioneel verkrijgbaar met een trekhaak. De conventioneel aangedreven Mercedes-Benz Sprinter is ook vanaf eind januari te bestellen, met tal van nieuwe functies.

“Met zijn veelzijdigheid, een nieuwe generatie infotainmentsystemen en verbeterde veiligheids- en assistentiesystemen blijft de Sprinter de perfecte totaaloplossing voor een breed scala aan commerciële transport- en mobiliteitseisen. Daarnaast maakt de nieuwe eSprinter indruk met zijn efficiëntie, actieradius en laadvolume. Daarmee onderstreept hij ook de aanspraak van ons concern op leiderschap op het gebied van elektromobiliteit in het segment van bedrijfswagens.”
Andreas Zygan, hoofd Mercedes-Benz Vans Development

Veelzijdig en efficiënt: de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter

Efficiëntie, actieradius en laadvolume: deze drie-eenheid maakt van de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter een veelzijdige allrounder. Bovendien beschikt het model over een groot aantal technische innovaties en is hij gebaseerd op een nieuw concept dat uit drie modules bestaat. Deze bieden de grootst mogelijke vrijheid bij de ontwikkeling en het ontwerp van verschillende uitbreidingen en carrosserieversies, die voorheen voorbehouden waren aan de conventioneel aangedreven Sprinter.

De module aan de voorzijde omvat alle hoogvoltage-componenten en kan vrijelijk worden gecombineerd met alle voertuigvarianten, ongeacht de wielbasis en het accuformaat. De module voor de ruimtebesparende geïntegreerde hoogvoltagebatterij bevindt zich in de bodem. De plaatsing van de batterij tussen de assen zorgt samen met de robuuste accubehuizing voor een optimale plaatsing van de hoogvoltagebatterij en het lage zwaartepunt heeft een positieve invloed op het rijgedrag. De module aan de achterzijde met de elektrisch aangedreven achteras wordt gebruikt in alle varianten van de nieuwe eSprinter. De compacte en krachtige elektromotor is ook geïntegreerd in de module aan de achterzijde.

De nieuwe eSprinter heeft zijn efficiëntie bewezen tijdens een testrit waarbij een preproductie-exemplaar van de nieuwe eSprinter Gesloten Bestelwagen met een batterij van 113 kWh (enkel toelaatbaar met N2-registratie) de route van Stuttgart naar München van 475 kilometer en terug aflegde op één acculading, zonder bij te laden. Om testresultaten te verkrijgen voor een praktische voertuigconfiguratie voor het KEP-segment (koeriers, expres- en pakketdiensten) werd voor de testrit gekozen voor een extra lange eSprinter met een hoog dak.

Elektrische aandrijflijn en hoogvoltageaccu

De elektrisch aangedreven achteras in de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter biedt klanten voordelen op het gebied van de voertuiglengte, het maximale totaalgewicht (tot 4,25 ton), het trekgewicht (tot 2 ton) en het laadvolume (maximaal 14 m³). De nieuwe eSprinter is verkrijgbaar in twee carrosserievormen[3] en -lengtes en met een efficiënte elektromotor in de vermogensniveaus van elk 100 en 150 kilowattpiek. De nieuwe synchroonmotor met permanente magneet (PSM) wordt gekenmerkt door een bijzonder goede efficiëntie. Daarnaast is ook het thermische beheer doorontwikkeld. Klanten kunnen voor de nieuwe eSprinter - afhankelijk van hun individuele eisen op het gebied van actieradius en laadvermogen - kiezen uit drie verschillende accuformaten, met een bruikbare capaciteit van 113 kWh, 81 kWh of 56 kWh (de 81 kWh-variant is later dit jaar te bestellen). De elektrische actieradius, die is berekend op een simulatie op basis van de WLTP-cyclus, bedraagt maximaal 440 kilometer. Volgens simulaties op basis van de WLTP City-cyclus is een actieradius van maximaal 500 kilometer mogelijk voor ritten in stedelijke gebieden. Met deze actieradius is de grote bestelwagen ook perfect geschikt voor langere ritten. De batterijcellen zijn gemaakt van lithium-ijzerfosfaat en zijn vrij van kobalt en nikkel. De energierecuperatie in de uitloop- en remmodus (recuperatie) maakt geoptimaliseerd en efficiënt rijden mogelijk. De intensiteit van de recuperatie kan individueel worden ingesteld met behulp van schakelpaddles achter het stuurwiel. Een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe automatische DAUTO recuperatiesysteem in de eSprinter. Onder het motto ‘rijden met een vooruitziende blik en energie besparen’ wordt informatie van de radar, camera en navigatiegegevens in een netwerk opgenomen en wordt de mate van recuperatie automatisch in realtime aan de situatie aangepast. Daarnaast kan ECO Assist anticiperend rijden ondersteunen: afhankelijk van de uitrusting en het betreffende land analyseert het systeem of er een voertuig voor de eSprinter rijdt, wat de maximumsnelheid is en of er een helling volgt op de gekozen route. Vervolgens geeft het systeem in het combi-instrument aan wanneer de voet van het gaspedaal gehaald moet worden. Afhankelijk van de situatie selecteert het systeem dan de juiste recuperatiesterkte. Daarnaast helpen drie rijmodi de bestuurder te kiezen tussen maximaal comfort of een maximale actieradius.

Snelladen in een openbaar laadnetwerk met Mercedes me Charge[4]

Net als alle andere elektrische bestelwagens van Mercedes-Benz kan de nieuwe eSprinter zowel laden met wisselstroom (AC) als met gelijkstroom (DC). De ingebouwde lader kan bij een snellaadstation standaard met gelijkstroom laden tot 115 kilowatt[5] (optioneel). Concreet betekent dit het volgende: de batterij met een capaciteit van 56 kWh wordt in ongeveer 28 minuten van 10 tot 80 procent[6] opgeladen met een laadvermogen van maximaal 115 kW. Het opladen van de batterij met een bruikbare capaciteit van 113 kWh vergt ongeveer 42 minuten bij een laadvermogen van maximaal 115 kW. De digitale service Mercedes me Charge1 is ook beschikbaar voor de eSprinter. Hiermee krijgen klanten toegang tot één van de grootste openbare laadnetwerken in Europa met ongeveer 600.000 laadpunten – waaronder het Europese snellaadnetwerk IONITY.

Mercedes me Charge zorgt voor een plezierige laadervaring en biedt via één laadcontract[7] toegang tot 1.150 verschillende exploitanten van openbare laadstations in Europa. Hiertoe behoren de Mercedes-Benz Charging Hubs, waarvan de eerste Europese locatie onlangs werd geopend in het Duitse Mannheim. Met het Mercedes me Charge-tariefsysteem profiteren klanten - ongeacht de exploitant van het laadstation - van vaste prijzen. Op deze manier zorgt Mercedes-Benz voor maximale kostentransparantie. Klanten kunnen hun tarief aanpassen aan hun individuele laadgedrag en de kosten optimaliseren. Bij alle laadstations maakt Mercedes me Charge laden met elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen mogelijk.[8]

Voor de nieuwe eSprinter komt er op termijn ook een Mercedes me Charge B2B-oplossing die speciaal is ontwikkeld voor zakelijke klanten. Deze biedt zakelijke en wagenparkklanten de mogelijkheid van eenzelfde voertuig- en chauffeursbeheer en facturering voor het gehele bedrijf.

De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter biedt een maximale flexibiliteit

Of het nu op de bouwplaats is, als shuttle of als koerier: in al zijn varianten belooft de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter comfort op en naast de weg – van het onderstel en de motor tot de uitvoeringen Gesloten Bestelwagen en Tourer, met achter-, voor- of vierwielaandrijving en een maximaal toelaatbaar gewicht van 5,5 ton. Met deze varianten is de grote bestelwagen uitgerust voor gebruik in de meest uiteenlopende segmenten en voor tal van branche-specifieke eisen. Onder de motorkap is de beproefde 2,0-liter dieselmotor (OM654) te vinden, die afhankelijk van het gekozen model en de aandrijfvariant verkrijgbaar is in vier vermogensniveaus: 84 kW, 110 kW, 125 kW en 140 kW. De aandrijvingsvarianten worden gecombineerd met de comfortabele 9G-TRONIC automatische transmissie (optioneel) of een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

De huidige MBUX-generatie en diverse digitale extra’s

In zowel de eSprinter als de Sprinter is standaard de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes Benz User Experience) multimediasysteem te vinden, dat is voorzien van een 26 cm (10,25 inch) scherm. Dit wordt gekenmerkt door een nog snellere rekenkracht en een verder verbeterde menunavigatie. Hierdoor bieden de eSprinter en Sprinter een digitale en interactieve ervaring. Daarnaast biedt het MBUX infotainmentsysteem, in combinatie met een Mercedes me account[9], een groot aantal digitale extra’s. Deze maken de Sprinter en eSprinter steeds intelligenter – en het dagelijks leven van klanten nog eenvoudiger en efficiënter. Voor en na de rit of zelfs onderweg kunnen namelijk extra functies worden gebruikt die bijdragen aan meer comfort en veiligheid. Hieronder vallen gratis diensten - zoals onderhoudsmanagement, ongevallen- en pechmanagement - maar ook diensten op afstand, zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren en het openen en sluiten van de ramen via de Mercedes me app. Andere highlights zijn de uitgebreide personalisatiemogelijkheden, zoals een stoelspecifieke spraakherkenning voor de bestuurder en voorpassagier, die mogelijk is in combinatie met de comfort-bedieningsunit die boven het hoofd is geplaatst, evenals optimalisaties voor de spraakassistent ‘Hey Mercedes’. Daarnaast kunnen klanten voor het eerst profiteren van navigatie met satellietbeelden en de aanzienlijk verbeterde navigatie voor het rijden met aanhangers, die speciaal is aangepast aan de eisen van grote voertuigen.

Dankzij het MBUX-systeem is de nieuwe eSprinter ook geïntegreerd in het ecosysteem van navigatie met elektrische intelligentie met actief actieradiusbeheer en cloud-gebaseerde diensten en apps. Dit zorgt voor ontspannen reizen met transparantie en de grootst mogelijke planningszekerheid. De laadinstellingen kunnen bijvoorbeeld worden aangepast, de best mogelijke laadstrategie kan worden berekend en de batterij kan worden voorgeconditioneerd.

Veiligheids- en assistentiesystemen: nog betere ondersteuning in alle situaties

De veiligheids- en assistentiesystemen[10] in de nieuwe Sprinter en eSprinter zijn uitgerust met extra, en in sommige gevallen nieuwe en doorontwikkelde functies, waarvan de meeste al tot de standaarduitrusting behoren. De standaard actieve remassistent bevat nu een verbeterde kruispuntfunctie en kan daarom ook waarschuwen voor verticaal kruisende of tegemoetkomende voertuigen, zelfs bij snelheden tot 60 km/u, en voor gevaarlijke inhaalmanoeuvres bij snelheden tot 70 km/u. Maar het systeem kan bijvoorbeeld ook ingrijpen in een noodsituatie bij snelheden tot 40 km/u en stuurassistentie verlenen als een aanrijding met een ander voertuig dreigt. Daarnaast beschikken de nieuwe eSprinter en Sprinter altijd over de volgende systemen: actieve spoorassistent, dodehoekassistent, ATTENTION ASSIST-waarschuwing bij slaperigheid, de intelligente snelheidsassistent met cruise control inclusief  navigatiegegevens tot zeven jaar na de productiedatum van de auto, het Mercedes-Benz noodoproepsysteem en de achteruitrijcamera voor de Gesloten Bestelwagens en Tourers. Optioneel is voor het eerst ‘Wegrij-assistent (MOIS)[11] beschikbaar, die bij het wegrijden aanrijdingen met andere weggebruikers vóór de auto voorkomt. Afslagassistent (BSIS), dat standaard is voor bestelwagens met N2-goedkeuring en bij andere uitvoeringen tegen meerprijs leverbaar is, helpt om voetgangers en fietsers in een afgebakend gebied aan de passagierszijde beter waar te nemen. Voor handig en snel parkeren is het parkeerpakket verkrijgbaar met een 360 graden-camera en een nieuwe 3D-surround view dat zicht op obstakels biedt. Tot slot biedt de optionele digitale achteruitkijkspiegel een comfortabel zicht naar achteren, zelfs als er geen achterruit aanwezig is of als de bestelwagen lang is.

Aanzienlijk verbeterde standaarduitrusting en vereenvoudigde aanbodlogica bij de verkoopstart

Mercedes-Benz Vans heeft de standaarduitrusting van de Sprinter en eSprinter aanzienlijk uitgebreid en de uitrustingspakketten nog nauwkeuriger afgestemd op de specifieke wensen van klanten. Functionele opties, die al vaak samen werden aangeschaft, worden nu steeds vaker gebundeld in pakketten. Voor beide modellen is er bijvoorbeeld keuze uit het Winterpakket PLUS (bijvoorbeeld met verwarmd stuurwiel), het Actief veiligheidspakket (bijvoorbeeld met de actieve afstandsassistent DISTRONIC) en het Laadruimte pakket.

Als wordt gekozen voor de uitrustingslijn BASE, bieden de Sprinter en eSprinter onder andere MBUX met een nieuwe generatie telematica, een 26 cm (10,25 inch) display en achteruitrijcamera, een instrumentencluster met kleurendisplay, het nieuwe multifunctionele stuurwiel met hands-off detectie, een bandenspanningscontrolesysteem (voor/achter), regensensor en koplampassistent, actieve spoorassistent, intelligente snelheidsassistent en cruise control, evenals ATTENTION ASSIST. De uitrustingslijn PRO omvat bijvoorbeeld ook Wegrij-assistent, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, evenals het TEMPMATIC airconditioningsysteem en een 5V USB-aansluiting. Vanaf de uitrustingslijn SELECT line beschikken klanten ook over een met leder bekleed stuurwiel, een comfortstoel voor de bestuurder, comfortbediening boven het hoofd en krachtige LED-koplampen inclusief adaptieve grootlichtassistent.

De nieuwe Sprinter Gesloten bestelwagen in de uitrustingslijn BASE is verkrijgbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf € 39.795,- exclusief btw.

De nieuwe eSprinter Gesloten Bestelwagen in de uitrustingslijn PRO met de 56 kWh accu heeft een consumentenadviesprijs vanaf € 52.890,- exclusief btw.

Technische gegevens

Mercedes-Benz eSprinter

Motor

Synchroonmotor met permanente magneet (PSM) 100 kW (80 kW continu vermogen) / 150 kW (80 kW continu vermogen)

Accucapaciteit

56 kWh

81 kWh

113 kWh

WLTP-actieradius1,2

220 km

310 km

440 km

Laadstandaard

AC/DC

Max. laadvermogen AC5

11 kW

11 kW

11 kW

Min. laadtijd AC6

ca. 5:30 uur

ca. 8:00 uur

ca. 11:00 uur

Max. laadvermogen DC5

115 kW

115 kW

115 kW

Min. laadtijd DC6

ca. 28 min.

ca. 32 min.

ca. 42 min.

Spanning

DC-laadsysteem

400V

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Maximaal koppel

400 Nm (min. 30 sec.)

Topsnelheid

Max. 120 km/u

Hoogvoltageaccu

LFP (lithiumijzerfosfaat - vrij van kobalt en nikkel)

Max. toelaatbaar gewicht

Max. 4,25 t

Max. toelaatbaar gewicht combinatie

Max. 5 t

Trekgewicht

Max. 2 t

Rijmodi

‘MR’ (Maximaal bereik), ‘E’ (Economisch), ‘C’ (Comfort):


 


[1] De informatie over de actieradius is voorlopig en is intern bepaald volgens de certificeringsmethode ‘WLTP-testprocedure’. Tot op heden zijn er geen bevestigde waarden van een officieel erkende testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

[2] De werkelijke actieradius is ook afhankelijk van de individuele rijstijl, weg- en verkeersomstandigheden, buitentemperatuur, gebruik van airconditioning/verwarming, etc. en kan variëren.

[3] De verkoop van het Chassis cabine model start op een later tijdstip.

[4] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me service ‘Mercedes me Charge’ is een persoonlijke Mercedes me ID en acceptatie van de Mercedes me gebruiksvoorwaarden vereist. Bovendien is in Europa een laadcontract met Digital Charging Solutions GmbH vereist.

[5] Maximaal laadvermogen bij een gelijkstroom laadstation met een voedingsspanning van 400 volt, stroomsterkte 300 A; het maximale laadvermogen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omgevings- en accutemperatuur en de laadtoestand van de accu aan het begin van het laden.

[6] Minimale laadtijd van 10 tot 80% onder optimale omstandigheden bij een DC-laadstation met een voedingsspanning van 400 volt en een stroomsterkte van 300 A; de laadtijd kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omgevings- en accutemperatuur en eventuele extra stroomverbruikers zoals de verwarming.

[7] Een service van Digital Charging Solutions GmbH.

[8] Mercedes-Benz maakt gebruik van groene-stroomcertificaten om ervoor te zorgen dat een gelijkwaardige hoeveelheid elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het elektriciteitsnet wordt toegevoerd voor laadprocessen via Mercedes me Charge, als er ter plaatse geen elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen beschikbaar is.

[9] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect services is een persoonlijke Mercedes me ID en acceptatie van de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect services vereist. Bovendien moet het betreffende voertuig aan het gebruikersaccount worden gekoppeld. Aan het einde van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden uitgebreid, mits ze nog steeds voor het betreffende voertuig worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de datum van de eerste registratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

[10] De rijhulp- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontnemen de bestuurder niet zijn of haar verantwoordelijkheid.

[11] Standaard voor voertuigconfiguraties met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton. Als een aanrijding met een voetganger of fietser dreigt, wordt er een waarschuwingssignaal gegenereerd (visueel en akoestisch, via het combi-instrument). De functie is actief tot een snelheid van 10 km/u en de actieve remassistent assisteert de bestuurder bij hogere snelheden.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bedrijfswagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bedrijfswagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.