Brussel,
15
juni
2021
|
11:00
Europe/Brussels

Update voor de succesvolle Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé

Samenvatting
  • Meer rijcomfort, uitgebreidere uitrusting en speciale Edition voor nog meer individualiteit

De wereldwijd succesvolle AMG GT 4-Door Coupé is individueler dan ooit en versterkt daarmee zijn positie als perfecte begeleider voor elke situatie. Een exclusieve Edition onderstreept het veelzijdige karakter van de vierdeurs sportwagen. Daarnaast is er een uitgebreidere keuze aan velgen, bekledingen, sierdelen, lakken en een nieuw afgesteld onderstel met een nog bredere spreiding tussen sportiviteit en comfort. Dankzij een uitgebreide facelift vorig jaar zomer beschikt de AMG GT 4-Door Coupé al over de modernste technologie. Nieuw zijn onder andere de bijgewerkte rijassistentiesystemen en de standaard widescreen cockpit inclusief multimediasysteem MBUX met AMG-specifieke displays en functies. De nieuwe modellen maken hun debuut in de zescilindervarianten, die al in augustus bij de Europese dealers arriveren.

Het derde model dat volledig door Mercedes-AMG werd ontwikkeld, is een aanhoudend succesverhaal. De AMG GT 4-Door Coupé heeft nieuwe klantengroepen aangeboord en veel sympathie gewekt voor het merk. Het model combineert de onovertroffen rijdynamiek van de AMG GT sportwagen met meer geschiktheid voor dagelijks gebruik dankzij vier portieren en ruimte voor vijf passagiers. De verfijnde luchtvering, actieve achterasbesturing, volledig variabele vierwielaandrijving en het moderne totaalconcept inspireren klanten over de hele wereld. Als recordhouder met de beste tijd op de Nürburgring Nordschleife, is het ook duidelijk dat de technologie en de afstemming op het hoogste niveau staan en maatstaven creëren in het segment.

Ook in het interieur heeft deze modelserie de lat nog hoger gelegd met het hoogwaardige en precieze design van alle oppervlakken en componenten, de innovatieve displaybediening, de stuurwieltoetsen en de vele stoel- en uitrustingsconfiguraties.

Hoewel de modelserie voor dit segment al een indrukwekkend scala aan individualiseringsmogelijkheden bood – van drie stoelconfiguraties achter en een reeks uitrustingspakketten tot AMG-specifieke opties – zijn er nu nog meer aantrekkelijke opties bijgekomen.

“Wij houden onze AMG GT 4-Door Coupé voortdurend op een technisch hoog niveau. Met de huidige facelift en de exclusieve Edition richten we ons op de doelgroepen die veel waarde hechten aan individualiteit en een expressieve lifestyle. Op die manier bouwen wij ons profiel als ‘Performance Luxury’-merk verder uit en onderbouwen dit met op maat gemaakte producten en opties. Daarnaast presenteren we binnenkort in dit model onze eerste E PERFORMANCE hybrid-uitvoeringen, waarmee we de elektrificatie van de aandrijflijn een stap verder brengen”, aldus Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Het design van de zescilinderversies blijft ongewijzigd, maar het front kan optioneel worden aangepast aan de look van de achtcilindermodellen.

Er zijn drie nieuwe lakken voor alle modellen leverbaar: spectraalblauw metallic, spectraalblauw magno (matte lak) en kasjmierwit magno (matte lak). In totaal zijn nu vijf matte lakken, vijf metallic-lakken en twee unilakken leverbaar. Het nieuwe AMG-nightpakket II zorgt desgewenst voor een nog sportiever uiterlijk. De verticale lamellen in de AMG-grille zijn hier in donker chroom uitgevoerd. Aan de achterzijde zorgen het AMG-logo, de Mercedes-Benz ster en de typeaanduiding in zwart voor markante accenten. Hetzelfde geldt voor de badges op de voorspatschermen. Ook nieuw is de combinatie van het nightpakket en het carbonpakket.

Nog meer comfort en sportiviteit dankzij nieuwe verstelbare demping met twee kleppen

Het nieuw afgestemde AMG RIDE CONTROL+-onderstel is nog steeds gebaseerd op een meerkamer-luchtveringsysteem, gecombineerd met een adaptieve, elektronisch geregelde, verstelbare demping. Dit dempingssysteem is volledig nieuw: voor het eerst worden twee zogeheten druk-begrenzende kleppen toegepast. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan uiteenlopende rijomstandigheden en rijprogramma’s worden aangepast: de ene klep regelt de uitgaande demping, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert, terwijl de andere klep de compressiedemping regelt wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefasen worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek nog sportiever te maken. Hierdoor zijn de passagiers bijna volledig afgeschermd van oneffenheden in het wegdek. Desondanks blijft de carrosserie optimaal gestabiliseerd.

De regeleenheid van het onderstel analyseert gegevens – onder andere van de acceleratie- en wielsensoren – om de dempingskracht voor elk wiel in enkele milliseconden aan de situatie aan te passen. De ontwikkelingsengineers van AMG waren in staat om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten, onder andere door het verschil tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door nog meer flexibiliteit in het ontwerp van de mapping te bieden. Door het gebruik van de twee regelkleppen is de demper in staat de dempingskracht over het volledige bereik van wieltrillingen aan te passen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderde wegoppervlakken en rijomstandigheden.

Via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder de basisafstelling vooraf selecteren: met een druk op de knop verandert het rijgedrag bijvoorbeeld van volledige dynamiek in de stand ‘Sport+’ naar rustig cruisen in de stand ‘Comfort’. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s via een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

Het onderstel werd in 2020 voorzien van nog meer nieuwe hardwarecomponenten, waaronder nieuwe subframes voor de assen, hoofdlagers, buitenste lagers van de controle-armen alsmede binnenste en buitenste trekstangbussen op de achteras. Dit pakket vermindert specifiek de stijfheid van de lagers. Daar komen nog de nieuwe, asymmetrische trekstangbussen op de vooras bij, met verschillende stijfheidsniveaus in verschillende effectieve bereiken. Deze maatregel maakt ook meer flexibiliteit in de lengterichting mogelijk zonder verlies van precisie en feedback in de besturing.

Bovendien is er nu een nog ruimere keuze aan AMG-velgen. Daartoe behoren nieuwe 20 inch tien-dubbelspaaks lichtmetalen velgen of fraaie, sportieve 21 inch vijf-dubbelspaaks gesmede velgen. Optioneel kunnen nu ook rode remklauwen worden besteld voor de zescilindermodellen.

Ruimere keuze aan interieuruitrustingen

Ook bij de update van het interieur ligt de nadruk op een nog grotere mate van persoonlijke keuzevrijheid. Nieuwe kleuren benadrukken de sportieve of juist de luxueuze kant van de AMG GT 4-Door Coupé – bijvoorbeeld de nieuwe combinatie van exclusief nappaleder in titaangrijs pearl/zwart met contrastsiernaden in geel, of nappaleder Exclusief STYLE in tartufo/zwart (ruitpatroon). Naast de populaire tweekleurige stoelbekleding, wordt het interieurportfolio uitgebreid met vijf andere kleuren voor nappaleder Exclusief STYLE: siennabruin, klassiekrood, yachtblauw, diepwit en nevagrijs. De stoelen voor en achter zijn volledig eenkleurig in de betreffende uitrustingskleur, net als de armleuningen in de portieren en de stuurwielrand. Vloermatten met rand in bijpassende lederen kleur en geborduurd AMG-logo ronden het stijlvolle manufaktuurkarakter af.

Nieuw AMG Performance-stuurwiel in dubbelspaaks design

Ook het nieuw vormgegeven AMG Performance-stuurwiel biedt een voelbare en zichtbare meerwaarde, dankzij het kenmerkende dubbelspaaks design en de naadloos geïntegreerde toetsen. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met elegantie. De stuurwielrand, die aan de onderzijde is afgevlakt en bekleed is met nappaleder of nappaleder/microvezel DINAMICA, kan optioneel worden verwarmd. Ook inbegrepen is een sensormat om ‘hands-on’ te detecteren. Als de bestuurder zijn handen gedurende een bepaalde tijd niet op het stuurwiel houdt, wordt een waarschuwingscyclus gestart, die uiteindelijk de noodstopassistent activeert als de bestuurder geen actie onderneemt.

Visuele highlights zijn de toetsen die naadloos geïntegreerd zijn in de oppervlakken van de horizontale dubbele spaken. Haptische detectiehulpmiddelen in de buurt van de symbolen vergemakkelijken de bediening. Het combi-instrument wordt bediend via het linker sensorvlak op de bovenste stuurwielspaken, het mediadisplay via het rechter sensorvlak. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en telefoon/handsfreesysteem/volumeregeling (rechts).

De standaard AMG-stuurwieltoetsen hebben nog briljantere displays gekregen met nieuwe pictogrammen, en zijn nu beide rond. Dankzij deze nieuwe look kunnen belangrijke rijfuncties en de rijprogramma's als vanouds worden bediend, zonder dat de handen van het stuurwiel hoeven te worden gehaald. De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddles die links en rechts achter de stuurwielrand zijn aangebracht. Voor nog preciezere schakelcommando's zijn de paddles nu iets groter en verder naar beneden geplaatst.

Klanten hebben ook een ruime keuze aan sierdelen. De nieuwe optionele sierden in openporig hout antraciet voor het combi-instrument, de portierpanelen en voor de middenconsole, waar het wordt gecombineerd met een rand in silver shadow onderstrepen zowel de sportieve als de luxueuze kant van de vierdeurs sportwagen.

Luxe voor individualisten: Edition-model met uitgebreid uitrustingspakket

Een exclusief Edition-model onderstreept de luxueuze kant van de AMG GT 4-Door Coupé. Het is leverbaar voor alle motorvarianten en wordt standaard gecombineerd met het V8-stylingpakket. De exclusieve lak rubellietrood getuigt van zelfbewuste extravagantie die perfect harmonieert met het exterieurpakket in hoogglanzend chroom en de nieuwe 21 inch vijf-dubbelspaaks gesmede AMG-velgen, zilverkleurig en glansgedraaid. De standaard lichtshow rondt het lifestylekarakter van het exterieur af.

Het optionele panoramadak laat veel licht binnen in het interieur, dat is bekleed met het nieuwe nappaleder Exclusief nevagrijs. Het AMG Performance-stuurwiel is uitgevoerd in nappaleder nevagrijs/zwart. De nieuwe sierdelen in openporig essenhout grijs, de verlichte instaplijsten in carrosseriekleur en de AMG Edition-badge op het combi-instrument onderstrepen de luxueuze totaalindruk.

Overzicht technische gegevens

 

Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+

 

Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+

 

Motor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

Cilinderinhoud

2.999 cm3

2.999 cm3

Max. vermogen

320 kW (435 pk) bij 6.100 t/min

270 kW (367 pk) bij 5.500-6.100 t/min

Extra vermogen startdynamo

16 kW (22 pk)

16 kW (22 pk)

Max. koppel

520 Nm bij 1.800-5.800 t/min

500 Nm bij 1.800-4.500 t/min

Extra koppel startdynamo

250 Nm

250 Nm

Aandrijving

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Brandstofverbruik gecombineerd

gecombineerd

10,0-9,2 l/100 km[1]

X,X l/100 km

10,0-9,2 l/100 km1

X,X l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

226-209 g/km1

226-209 g/km1

Efficiëntieklasse

D

D

Acceleratie 0-100 km/h

4,5 sec.

4,9 sec.

Topsnelheid

285 km/h

270 km/h

 

Mercedes-AMG GT 43

 

Motor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

Cilinderinhoud

2.999 cm3

Max. vermogen

270 kW (367 pk) bij 5.500-6.100 t/min

Extra vermogen startdynamo

16 kW (22 pk)

Max. koppel

500 Nm bij 1.800-4.500 t/min

Extra koppel startdynamo

250 Nm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Brandstofverbruik gecombineerd

gecombineerd

10,0-9,2 l/100 km1

X,X l/100 km

CO2-emissie gecombineerd

226-209 g/km1

Efficiëntieklasse

C

Acceleratie 0-100 km/h

5,0 sec.

Topsnelheid

270 km/h

[1] De getoonde cijfers zijn de WLTP CO2-waarden gemeten volgens artikel 2 nr. 3 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn berekend op basis van deze cijfers.