Brussels,
26
maart
2024
|
10:07
Europe/Brussels

Van opleiding tot service, Mercedes-Benz zet met BePartOfUs en PARTSpro in op kwaliteit

Samenvatting

·        BePartOfUs: geïntegreerd opleidingsprogramma voor studenten in een technische opleiding automobiel

·        PARTSpro: extern bewaakt kwaliteitslabel van Mercerdes-Benz voor B2B-business

·        B2B Connect: 24/7 one-stop platform voor onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven

Brussel. Mercedes-Benz tekent van 24 tot 26 maart present op AutoTechnica met een stand in Hall 7 en organiseert er tal van activiteiten voor bezoekers en in het bijzonder voor BePartOfUs deelnemers. Daarmee zet ze haar initiatieven om elke Mercedes in de gekende topconditie van het huis te houden in de kijker. 
Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet het merk met de ster resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische opleiding autotechniek. Daardoor worden onderwijs en werkpraktijk dichter bij elkaar gebracht en bovendien laat dit een naadloze doorstroming van gekwalificeerde studenten van de schoolbanken naar de werkplaatsen van de Erkende Servicepunten toe. Het PARTSpro kwaliteitslabel, toegekend door een externe auditeur, garandeert dan weer de kwaliteit en het professionalisme van de dienstverlening van Mercedes-Benz en haar Erkende Servicepunten aan B2B-klanten. Het 24/7 B2B Connect one-stop platform voor onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven is daarbij een belangrijke tool.

Al deze Customer Services initiatieven hebben een duidelijk doel voor ogen. Het streven naar de creatie van Best Customer Experience voor alle Mercedes-Benz rijders. Niet alleen wanneer ze achter het stuur van hun auto zitten, ook in de contacten met en bezoeken aan de werkplaats. Het is het gezamenlijk streven van de 184 Erkende Mercedes-Benz Cars en Vans Servicepunten in de Benelux. Dit wordt waargemaakt dankzij het non-stop aanbod aan technische trainingen en algemene vaardigheidstrainingen in de nationale trainingscentra in Brussel (België) en Nijkerk (Nederland). Jaarlijks worden er gemiddeld 30 technisch georiënteerde training georganiseerd.


 

BePartOfUs

De War on Talent blijft niet zonder impact voor de automobielindustrie. Met de toenemende vergrijzing op de arbeidsmarkt, de concurrentie met andere industriële sectoren, de kenniskloof tussen onderwijs en bedrijfswereld en het imago van een technische functie in een automobielwerkplaats heeft Mercedes-Benz in 2017 het heft in eigen handen genomen en werd het programma ‘BePartOfUs’ in het leven geroepen. Deze geïntegreerde aanpak omvat een duaal leertraject voor scholieren in België, een Benelux TopClass programma voor graduataatsstudies voertuigtechnieken (België) en Niveau 3 en 4 opleidingen (Nederland). Daarnaast worden de meest recente modellen met de meest actuele technologieën ter beschikking gesteld van scholen om de kenniskloof te verkleinen. Tot slot staat BePartOfUs ook voor een nationale wervingscampagne, die zich specifiek richt op technische profielen in het domein van de After-Sales (add link website). Deze geïntegreerde aanpak is een win-win situatie voor alle partijen; voor de deelnemende scholen, voor de studenten, voor het merk en voor de werkplaatsen van de Erkende Mercedes-Benz Servicepunten.

Duaal Leren & TopClass

Sinds 2017 wisselen scholieren Duaal Leren werkzaamheden in de Erkende werkplaats af met lesdagen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Onder toezicht voert hij/zij diverse werkzaamheden uit zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, de montage van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten. Niet alleen technische skills, ook communicatieve vaardigheden en teamwerk maken deel uit van het traject waarbij alle partijen nauwgezet worden opgevolgd. 

Het driejarig traject wordt succesvol afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudstechnieker van Mercedes-Benz. Het is daarmee de ideale opstap naar een vast contract en naar verdere technische specialisaties binnen Mercedes-Benz – zoals Service of Reparatiemonteur en Diagnosetechnieker of andere After-Sales functies binnen de werkplaats. Jaarlijks starten gemiddeld 50 scholieren in dit traject met een doorstromingspercentage van de schoolbanken naar de werkplaats van 78%.

In 2018 werd TopClass in de Benelux als tweede pijler aan BePartOfUs toegevoegd. Met TopClass ligt in België de focus op 18-plussers in de graduaatsopleiding Voertuigtechnieken; een tweejarige gespecialiseerde opleiding die zeer praktijkgericht is. In Nederland richt TopClass zich specifiek op opleidingen niveau 3 en 4. 
Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding uitgebreid stage in een Erkende werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra en soft skills opleidingen via onderwijsinstituut Censes. Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicetechnicus. Dit is voor de helft van de studenten het startpunt voor de uitbouw van een loopbaan in één van onze Erkende werkplaatsen.

In Nederland pakt Mercedes-Benz met een unieke aanpak door als enige autoconstructeur zelf een eigen niveau 4-opleiding aan te bieden. Deze is speciaal door en voor Mercedes-Benz ontwikkeld en is bovendien een door de officiële onderwijsinstantie geaccrediteerde opleiding. In kleine groepen – maximaal drie – worden ze door een coach in de praktijk begeleid en in hun eigen werkomgeving getraind. Dit concept wordt momenteel naar schadebedrijven uitgebreid.

PARTSpro

Kwaliteit en professionalisme worden niet alleen gewaarborgd door gekwalificeerde medewerkers, ook processen en structuren spelen daarin een rol. Om die reden lanceerde Mercedes-Benz in 2017 het PARTSpro-label. Dit is een objectieve kwaliteitsgarantie voor de B2B-onderdelenbusiness van het merk met de Ster aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven.

Negen criteria staan centraal in de gefaseerde aanpak om het PARTSpro-label te behalen; zoals een dedicated team en een dagelijkse levering van onderdelen. Aan de hand van de negen criteria wordt de werking van de dealer op het vlak van onderdelen in kaart gebracht en actieplannen ontwikkeld om kwaliteit en professionalisme volgens de normen van het werk te realiseren en op lange termijn te waarborgen. Op regelmatige tijdstippen worden werkprocessen door een externe auditeur aan een controle onderworpen waarna de betrokken Erkende werkplaats steeds verder kan groeien om uiteindelijk op alle PARTSpro-label criteria de vereiste score te halen. Dankzij dit objectieve kwaliteitslabel weet de B2B klant dat hij bij zijn Erkende servicepunt aan het juiste adres is. 
Een belangrijk platform binnen het PARTSpro-label is B2B Connect waarmee de AfterSales-wereld van Mercedes-Benz open gaat voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven met als centrale aanspreekpunt de Mercedes-Benz Erkende Servicepunten. Het 24/7 platform is een holistisch one-stop platform waar alle aspecten van en oplossingen voor de werkplaats samen komen; van de geïntegreerde onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen en diagnoseoplossingen tot speciaal gereedschap. Bovendien zijn de platformprocessen georganiseerd volgens de natuurlijke workflow van de werkplaats en kunnen onderdelen snel worden geïdentificeerd en besteld. Kortom, efficiëntie en kwaliteit gegarandeerd.

Deze totaalaanpak – van de scholing van jongeren met interesse in de automobielsector tot kwaliteitslabels onder meer dankzij performante tools – laat Mercedes-Benz en haar Dealernetwerk, inclusief Erkende servicepunten toe om haar klantenbeloften elke dag opnieuw na te streven. Service en dienstverlening op merkniveau én op maat van de klant, waarbij elke Mercedes de beste zorg krijgt om in topconditie te blijven.

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op:

Newsroom Mercedes-Benz Belgium

Newsroom Mercedes-Benz NL

Mercedes-Benz Media