Brussel,
24
juni
2022
|
08:30
Europe/Brussels

VISION EQXX verbreekt eigen efficiëntierecord tijdens zomerse roadtrip van Stuttgart naar Silverstone: 1.202 km op één enkele acculading

Op een andere langeafstandsrit laat de zuinigste Mercedes-Benz aller tijden een nóg hogere efficiëntie van 8,3 kWh/100 km en indrukwekkend thermomanagement zien

Samenvatting

Met opnieuw een rit van meer dan 1.000 km op één enkele acculading heeft de Mercedes-Benz VISION EQXX zijn eigen efficiëntierecord in het echte verkeer verbroken. Na de eerste recordreis van Stuttgart naar Cassis (Frankrijk) afgelopen april legde het prototype de lat ditmaal nóg hoger, met een 1.202 km lange roadtrip van Stuttgart naar Silverstone (GB). Na een Autobahn-afsluiting en een omvangrijke omleiding bij Pforzheim passeerde de VISION EQXX de Franse grens bij Straatsburg en reed met hoge snelheid door Noord-Frankrijk naar Calais, om daar met de trein de Eurotunnel te passeren In Engeland kreeg de VISION EQXX te maken met het drukke verkeer op de M25 rond Londen. Het team maakte vervolgens een tussenstop bij Mercedes-Benz Grand Prix in Brackley. Daar werd de VISION EQXX verwelkomd door de Formule 1- en Formule E-specialisten die betrokken waren bij de ontwikkeling van zijn geavanceerde aandrijflijn. De reis ging verder naar Silverstone, waar Nyck de Vries de VISION EQXX in ontvangst mocht nemen. De Nederlander, die uitkomt voor het Mercedes-EQ Formula E Team, ging bepaald niet zachtzinnig met het voertuig om, en joeg hem op zijn topsnelheid van 140 km/h over het iconische Britse circuit. De Vries haalde er het maximale uit en voltooide elf ronden, alvorens op het allerlaatste restje acculading de pitstraat weer in te rijden. Tijdens de hele roadtrip maakte de VISION EQXX maximaal gebruik van zijn innovatieve thermomanagement om ondanks druk verkeer en zomerse temperaturen een gecombineerd energieverbruik van 8,3 kWh/100 km te behalen.

De langeafstandsritten van de VISION EQXX op de openbare weg hebben de prestaties van de elektrische efficiëntietechnologieën van Mercedes-Benz in een groot aantal reële verkeerssituaties aangetoond. Daarnaast hebben de R&D-experts ook waardevolle data ontvangen voor het lopende ontwikkelingsprogramma.

“De reis wordt vervolgd – nog verder en nog efficiënter! Opnieuw heeft de VISION EQXX bewezen dat hij gemakkelijk meer dan 1.000 km kan afleggen op één enkele acculading, ditmaal onder heel andere praktijkomstandigheden. Aangezien Mercedes-Benz ernaar streeft om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn daar waar de marktsituatie dat toelaat, is het van belang om de wereld te laten zien wat er in de dagelijkse praktijk kan worden gerealiseerd dankzij een combinatie van geavanceerde technologie, teamwork en vastberadenheid”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en als Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

Eén keer is niet genoeg… VISION EQXX demonstreert praktijkmogelijkheden onder uiteenlopende omstandigheden

De VISION EQXX vierde zijn eerste record in april van dit jaar. Tijdens een eerste recordrit legde hij 1.008 km af van Stuttgart naar Cassis aan de Franse Middellandse Zeekust. Bij temperaturen tussen een frisse 3 graden en lenteachtige 18 graden Celsius voltooide hij die trip met een energieverbruik van 8,7 kWh/100 km en een resterende actieradius bij aankomst van circa 140 km. Maar één keer is niet genoeg. Om de echte praktijkmogelijkheden te demonstreren en het ontwikkelingsproces naar een nog hoger niveau te tillen, volbracht het engineeringteam een reeks extra ritten om de technologie die aan de VISION EQXX ten grondslag ligt, onder uiteenlopende omstandigheden te testen.

Het hoofd koel houden – innovatief en efficiënt thermomanagement

Ditmaal waren veel omstandigheden compleet anders, bijvoorbeeld het routeprofiel. De eerste rit voerde door de Alpen en bevatte veeleisende stukken qua energieverbruik en recuperatie. Dat was niet het geval bij de tweede rit. Daarnaast was er ook geen sprake van lage temperaturen, maar van zomerse temperaturen tot 30 graden Celsius die samen met een verhoogde verkeersdrukte rond Stuttgart en in het zuidoosten van Engeland de belangrijkste uitdagingen vormden tijdens deze rit. Desondanks hield de VISION EQXX het hoofd continu koel met dank aan het innovatieve thermomanagement.

Dankzij de uitzonderlijke efficiëntie van de elektrische aandrijving genereert deze slechts minimale restwarmte. Dit helpt het thermomanagement extreem klein en licht te houden. Het ingenieuze samenspel van luchtkleppen, koelvloeistofkleppen en pompen zorgt ervoor dat de elektromotor een zeer efficiënte temperatuurbalans handhaaft bij een minimaal energieverbruik. Het innovatieve luchtstroommanagement in combinatie met een koelplaat in de voertuigbodem, maakt het mogelijk om de lucht die langs de onderkant van de VISION EQXX stroomt te gebruiken. Dit is de aerodynamisch meest efficiënte manier om de elektromotor onder normale omstandigheden koel te houden, waardoor het actieradius in de meest aerodynamische modus met ongeveer 2 procent kan worden vergroot.

Door de hoge buitentemperaturen en het stop-and-go-verkeer op de snelweg moesten de elektrische aandrijflijn en het interieur worden gekoeld. Het ‘cooling-on-demand-system’ deed dat echter zonder noemenswaardige impact op de actieradius. De multi-source warmtepomp in de VISION EQXX bleek zeer efficiënt in het koel houden van de interieurtemperatuur bij het warme zomerweer. Tijdens de reistijd van 14 uur en 30 minuten stond de airconditioning iets meer dan 8 uur lang aan, met slechts een minimale negatieve impact op het totale energieverbruik.

Aankomst op Silverstone – finish na 1.202 km

Op weg naar Silverstone maakte de VISION EQXX een stop bij het hoofdkantoor van het Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team in Brackley, zo'n 13 km naar het zuidoosten, waar het voertuig enthousiast werd ontvangen door de medewerkers van Mercedes-AMG HPP en Mercedes-Benz Grand Prix, die een cruciale rol speelden bij het constructie van het voertuig. In nauwe samenwerking met het engineeringteam in Stuttgart hielpen de Formule 1- en Formule E-specialisten de energieverliezen in de aandrijflijn te verminderen en een volledig nieuwe, compacte en lichtgewicht accumodule te ontwikkelen.

Na een rijderswissel was het HPP's Advanced Technology Director Adam Allsopp die het stuur overnam voor het laatste deel naar Silverstone. Het belang van de rit naar het circuit waar in 1950 de allereerste Formula 1TM Grand Prix werd verreden, maakte duidelijk indruk op hem: “Om deze pionier voor de toekomst van elektromobiliteit naar de plek te rijden waar de geschiedenis van de Formule 1 ooit begon, en waar we een aantal iconische Formule 1-races hebben gereden, is voor mij persoonlijk heel bijzonder. Het voltooien van de rit van Stuttgart naar Silverstone op één enkele acculading met een nog grotere efficiëntie getuigt echt van een grote vooruitgang in de versnelde ontwikkeling van de technologieën die ten grondslag liggen aan onze elektrificatiestrategie en de rol die de autosport door de jaren heen bij Mercedes-Benz heeft gespeeld. Daar zijn we heel trots op”, aldus Allsopp.

Op het circuit verwelkomde Mercedes’ Formule E-coureur Nyck de Vries de VISION EQXX. De 27-jarige Nederlander, die de afgelopen twee seizoenen vier Formule E-overwinningen behaalde, heeft veel ervaring om het laatste beetje energie uit een geavanceerde elektrische aandrijflijn te halen. Dus spaarde hij de VISION EQXX niet en klokte waar hij maar kon de topsnelheid van 140 km/h op het legendarische asfalt. De Vries kwam na elf ronden over de finish en gebruikte het laatste beetje energie om de pitstraat in te rijden, met 1.202 km op de teller. “De VISION EQXX is een genot om mee te rijden. Ik weet waartoe dit team in staat is, en het was een hele eer om met zo'n geweldig voertuig op zo'n historisch circuit te rijden”, glimlacht De Vries. “En ik kan je verzekeren dat het interieur absoluut veel luxer is dan de cockpit van een Formule E-auto.”

Wat is na de weekendtrip naar het Goodwood Festival of Speed de volgende rit naar de elektrische toekomst?

Na een korte laadsessie vervolgde de VISION EQXX zijn weg naar het HPP-hoofdkantoor in Brixworth, 33 km verderop, voor een overnachting, verfrissing en volledige laadsessie ter voorbereiding op zijn volgende uitstapje dit weekend naar het Goodwood Festival of Speed. Want naast andere Mercedes-iconen uit verleden, heden en toekomst staat ook de VISION EQXX aan het start bij de beroemde heuvelklim.

Met twee succesvolle roadtrips van meer dan 1.000 km achter de rug heeft de VISION EQXX zijn claim als de meest efficiënte Mercedes ooit overduidelijk bewezen. Daar stopt het verhaal echter niet. Er wordt doorgewerkt aan de ontwikkeling van veel VISION EQXX-technologieën voor toepassing in toekomstige seriemodellen. Voor het team dat daarvoor verantwoordelijk is en waardevolle data uit de praktijk verzamelt, is de belangrijkste vraag: waar nu naartoe?

VISION EQXX: triplog in cijfers

StartStuttgart Untertürkheim, 21 juni 2022 om 08.15 uur CET
AankomstSilverstone, 22 juni 2022 om 18:02 BST (19:02 uur CET)
RouteUntertürkheim, Reims, Calais, Brackley
Afgelegde afstand1.202 kilometer
Totale rijtijd (over twee dagen)14 uur en 30 minuten
Gemiddelde snelheid83 km/h
Topsnelheid140 km/h
Gecombineerd verbruik8,3 kWh per 100 km

VISION EQXX: overzicht belangrijkste technische gegevens

Energiecapaciteit accupakketkWh< 100
Voltagevolt> 900
EnergieverbruikkWh/100 km8,3
Cd-waarde

 

0,17
Frontaal oppervlak2,12
VermogenkW180
Wielbasismm2.800
Lengte/breedte/hoogtemm4.975/1.870/1.348
Leeggewichtkg1.755

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.