Brussel,
16
september
2019
|
11:35
Europe/Brussels

‘Vision Mercedes Simplex’ – een icoon dat staat voor de afkomst en toekomst van het merk

Samenvatting

Nice. Onder de naam ‘Vision Mercedes Simplex’ presenteert Mercedes-Benz tijdens Design Essentials 2019 een sculptuur die voor de afkomst en toekomst van het merk Mercedes-Benz staat. Deze sculptuur symboliseert de overgang naar een nieuw tijdperk op het gebied van design en technologie. Tegelijkertijd is het een hommage aan het historische erfgoed en de geboorte van het merk.

In het voorjaar van 1901 veranderde de geschiedenis van de mobiliteit fundamenteel. Bij de Nice raceweek verschijnt een auto aan de start die de wereld nog nooit eerder heeft gezien: een krachtige auto, ontwikkeld door Daimler-MotorenGesellschaft op verzoek van de visionair Emil Jellinek. De destijds gebruikelijke ontwerpen zijn nog steeds nauw verwant aan gemotoriseerde rijtuigen. De Mercedes 35 pk, vernoemd naar Jellinek's dochter Mercedes, beschikt over een compleet nieuwe voertuigarchitectuur en domineert de wedstrijden van de raceweek, die plaatsvinden op het beroemde raceparcours van Nice naar La Turbie, vlakbij het huidige Mercedes-Benz International Design Center Europe in de buurt van Nice. Het ontwerp wordt beschouwd als de eerste moderne auto en luidt een nieuw tijdperk in. De transformatie van een hoog gemotoriseerd rijtuig naar een lage carrosserie met een lichte, krachtige motor die diep in het frame is geïntegreerd, vormde bijna 120 jaar geleden de basis voor succes van het merk. Het model vormde de inspiratiebron voor alle volgende auto's, van welk merk dan ook. De lay-out die meer dan een eeuw geleden voor het eerst werd gepresenteerd, vormt tot op de dag van vandaag de technische basis van alle auto's.

De sculptuur ‘Vision Mercedes Simplex’ herinnert aan deze historische gebeurtenis en draagt de pioniersgeest en het design van de tijd tot ver in de 21e eeuw met zich mee. De boodschap: passie voor luxe en innovatie maakt deel uit van het DNA van het merk Mercedes-Benz. Dit merk-DNA geeft Mercedes-Benz de kracht om gisteren, vandaag en morgen steeds weer nieuwe maatstaven te zetten op het gebied van mobiliteit. Tegelijkertijd laat het beeld zien dat Mercedes-Benz een pionier is bij de transformatie van de auto en mobiliteit.

“Alleen een sterk merk als Mercedes-Benz kan een fysieke symbiose van geschiedenis en toekomst bereiken. De ‘Vision Mercedes Simplex’ staat symbool voor de ‘transformatie’ van de luxe van Mercedes-Benz”, zegt Chief Design Officer Gorden Wagener.

Tweezitter met toonaangevende digitale luxe

De ‘Vision Mercedes Simplex’ herinterpreteert de historische Simplex als een tweezitter met vrijstaande wielen, met een alternatieve aandrijving, een fascinerende gebruikersinterface en een innovatief design. De carrosserie van de auto met zijn geprononceerde horizontale lijnen bevindt zich als een monocoque te midden van de vier grote wielen die de buitenste punten van het voertuig vormen. De consequente verticale kleurscheiding met een witte voorkant en een zwarte achterkant volgt het historische voorbeeld. De transparante wieldeksels reflecteren lichtheid en efficiency, evenals de aerodynamische oppervlakken tussen de voorwielen en de voorzijde van de auto. Het design kenmerkt zich door het samenspel van duidelijk en krachtig getekende oppervlakken en nauwkeurige technische details.

Exterieurdesign: de grille als symbool voor digitale transformatie

De grille combineert een opvallend frame in de kleur roségoud – geïnspireerd op de messing grille van het historische model – met een radiatoropening in de vorm van een groot, lensvormig Black Panel/3D display. Daarin worden de beroemde ‘Mercedes’-letters digitaal weergegeven, evenals animaties die informatie geven over de staat van de auto. Dit detail staat ook symbool voor de transformatie van het premium merk Mercedes Benz naar de digitale wereld.

De decentrale wieldraagarmen combineren esthetiek en techniek op een bijzondere manier. De afwezigheid van een voorruit – net als bij het historische model – versterkt het compromisloze sportieve karakter en maakt een naadloze overgang van de motorkap naar het dashboard mogelijk. De smalle achterlichten die horizontaal in de achterzijde zijn geïntegreerd, scheiden het bovenste deel van het achterwiel van het onderste deel van de carrosserie, dat als een beschermende cocon om de inzittenden heen zit.

Uitmuntend vakmanschap blijkt ook uit de lederen tas die zich aan de achterkant van de carrosserie bevindt en – in een moderne interpretatie – een fraaie verwijzing is naar zijn historische voorganger.

Interieurdesign: een eerbetoon aan de geschiedenis van Mercedes-Benz

Het gehele interieur is een eerbetoon aan de succesvolle geschiedenis van Mercedes-Benz en het DNA van de Simplex-raceauto – op consequente wijze gereduceerd en toch zeer emotioneel. Een naadloze overgang tussen exterieur, interieur en gebruikerservaring weerspiegelt de holistische benadering van de Mercedes-Benz designfilosofie. Dit blijkt vooral uit de vloeiende, bekervormige overgang tussen de motorkap en instrumentenpaneel met zijn interface die werkt met projecties. Het ‘seamless’ design wordt voortgezet in de voetenruimte.

Het ontwerp van de stuurkolom en de schakelaars op het instrumentenpaneel zijn geïnspireerd op zowel motorfietsen als boten. Luxe komt tot uiting in de vele, juweelachtige details in de hoogwaardige afwerking, zoals het horloge in het instrumentenpaneel, de precisieschroeven en het gordeldesign. Er zijn bewust sterke contrasten gecreëerd tussen een sensuele sculptuur en verfijnde details, maar ook in de kleurstelling – bijvoorbeeld met het zwart-witte contrast tussen de voor- en achterzijde of met de azuurblauwe bekleding.

Het interieur is voorzien van exclusieve accessoires zoals de hoogwaardige grepen voor de opbergvakken. Voor het design van de zitbank dienden stijlvolle meubels als inspiratiebron, het handgemaakte Chesterfield stikselpatroon is een uiting van klassiek luxueus vakmanschap, geïnterpreteerd op een moderne manier. Het Colour-and-Trim concept, waarbij de azuurblauwe bekleding naadloos in de voetruimte overgaat, is geïnspireerd op de kleurenwereld van de Côte d'Azur.

UI/UX-design: digitale luxe

Het UI/UX-design van de Vision Mercedes Simplex toont de visie van Mercedes-Benz op digitale luxe. De bestuurder krijgt alleen informatie te zien die hij nodig heeft in de specifieke situatie. Het hart van het instrumentenpaneel is een fysiek rosé-goudkleurig instrument waarop dynamische digitale inhoud wordt geprojecteerd.

Deze combinatie van mechanische schoonheid en intelligente digitale inhoud wordt door de Mercedes-Benz-ontwerpers beschreven als "hyper analoog". De juiste informatie wordt op het juiste moment op het display weergegeven, b.v. de snelheid, navigatie-instructies of voertuiginformatie. Andere informatie wordt weergegeven afhankelijk van de situatie. Een sterpatroon versmolten met het materiaal van het instrumentenpaneel creëert een groot oppervlak waarop gegevens worden geprojecteerd. Dankzij de heldere presentatie en de grootte van het display kan de bestuurder relevante informatie opnemen en zich tegelijkertijd volledig op de weg concentreren.