Brussel,
30
september
2019
|
17:36
Europe/Brussels

60 jaar crashtests bij Mercedes-Benz

Botsen voor veiligheid

Samenvatting

60 jaar geleden voerde Mercedes-Benz zijn eerste crash-test uit op 10 september 1959. Een testauto reed recht op een obstakel in. Dit luidde een nieuw tijdperk in voor veiligheidsonderzoek, want vanaf dat moment kon het gedrag van auto’s en inzittenden tijdens een botsing nauwkeuriger bestudeerd worden met testauto’s en crashtestdummy’s. Tegenwoordig voert het Technology Centre for Vehicle Safety (TFS) in Sindelfingen per jaar ongeveer 900 botsproeven en 1700 ‘sledetests’ uit. Een testobject (auto of testconstructie) wordt bevestigd op de testslede en onderworpen aan de krachten die vrijkomen bij een echte botsing. Mercedes-Benz zet steeds nieuwe standaarden voor crahstest-procedures en -faciliteiten die overgenomen worden door de hele autosector, waardoor de verkeersveiligheid verbeterd wordt voor alle weggebruikers.

Sinds 1959 voert Mercedes-Benz systematisch crashtests en werden inmiddels ruim14.000 auto’s getest. Naast auto’s, test Mercedes-Benz ook de crashbestendigheid uit van bestelbussen en vrachtwagens.

“Als pionier op het gebied van veiligheid, heeft Mercedes-Benz een grote bijdrage geleverd aan het wereldwijd invoeren van crashtests in de autosector,” aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Group Research en Mercedes-Benz Cars Development, “Ze blijven onmisbaar, zelfs in het tijdperk van computersimulaties, en zorgen voor de hoge mate van bescherming die onze auto’s bieden voor inzittenden en andere weggebruikers.”

Mercedes-Benz ontwikkelt alle modelseries op basis van realistische crashscenario’s. Dit betekent dat we rekening houden met 40 verschillende soorten botsingen. De modellen van het merk scoren bovendien goed in onafhankelijke botsproeven. Recentelijk, begin september 2019, slaagden de EQC 400 4MATIC (gemiddeld energieverbruik: 20,8-19,7 kWh/100 km; gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km)[1] en de nieuwe CLA met vlag en wimpel voor de crashtests van de Euro NCAP[2]-procedure. Ze kregen vijf sterren. De nieuwe B-Klasse en de nieuwe GLE kregen in juli ook de hoogste beoordeling. Verder werd de A-Klasse in 2018 door Euro NCAP uitgeroepen tot de beste auto van het jaar en de beste auto in het segment ‘kleine gezinsauto’.

Mercedes-Benz voert meer crashtests uit dan wettelijk of voor beoordelingen verplicht

Het grote voordeel van een crashtest, vergeleken met het beoordelen van een auto die beschadigd is geraakt bij een ongeluk, is dat er gegevens verzameld kunnen worden tijdens de botsing. De auto’s zijn dan ook voorzien van een aantal sensoren en hogesnelheidscamera’s. Verscheidene soorten crashtestdummy’s uitgerust met meetinstrumenten zijn beschikbaar om reproduceerbare gegevens te verzamelen over de krachten waaraan het menselijk lichaam wordt blootgesteld tijdens een echt ongeval.

De crashtests van Mercedes zijn complexer dan de wettelijk verplichte botsproeven; hypermoderne simulatiemethodes ondersteunen in deze context het ontwikkelingsproces. Voordat een volledig nieuwe auto op de markt kan worden gebracht, moeten er tot wel 15.000 realistische botssimulaties en ongeveer 150 botsproeven zijn gemaakt. Naast de wettelijk verplichte impactconfiguraties voor wereldwijde goedkeuring van een auto, omvat dit ook ratingtests en zeer veeleisende in-house crashtests. Een voorbeeld hiervan is de valtest voor het dak, die Mercedes extra doet.

Crashtests in de toekomst: nog nauwkeuriger en efficiënter met röntgenfoto’s en digitale methodes

Mercedes-Benz werkt samen met het Fraunhofer Institute voor High-Speed Dynamics, het Ernst Mach Institute (EMI), aan de dynamische röntgenbotsing. In de toekomst kunnen crashexperts hiermee de vervorming van onderdelen ook van binnenuit waarnemen en analyseren. Hierdoor kunnen ook mogelijke oorzaken van bepaald gedrag eerder worden doorgrond. De gegevens van röntgenbotsingen worden toegevoegd aan computergebaseerde simulatiemodellen om zeer dynamische 3D-modellen te creëren. De hogesnelheidsröntgenfoto’s verbeteren de toch al hoge kwaliteit van de simulaties verder.

We gaan gestaag door met de ontwikkeling van een innovatieve sledetest: met het TÜV Süd in Praag (Tsjechië) wordt gewerkt voor de toepassing van een voor een actieve zijwaartse botsingen-slede. Dit systeem moet de zijwaartse impact simuleren in een vroege ontwikkelingsfase, als de auto nog niet af is. Zo kunnen behalve het portier ook de ook de technische uitrustingen, de maten van de beklede delen en het materiaal nog aangepast en verbeterd worden.

Tegelijkertijd zet Mercedes-Benz de digitalisering van botsproeven voort: dankzij augmented reality (AR)[3] en virtual reality (VR)[4] verlopen voorbereidingen op botsproeven efficiënter. Mogelijke toepassingen van digitale technologieën zijn de ontwikkeling van een meetpuntcatalogus voor het meten van de auto’s in een virtuele ruimte en de bevestiging van maximaal 150 meetpunten op de auto met behulp van AR-databrillen.

Crashtests in het heden: vele mogelijkheden in het Technology Centre for Vehicle Safety (TFS)

In november 2016 opende Mercedes-Benz het Technology Centre for Vehicle Safety (TFS), een van de modernste botsproefcentra ter wereld. Op het flexibele circuit is ruimte voor klassieke crashtest, maar het biedt ook de ideale omstandigheden voor volledig nieuwe botsproeven, zoals botsingen tussen twee auto’s vanuit allerlei hoeken, de evaluatie van PRE-SAFE®, geautomatiseerde manoeuvres met daaropvolgend ongeval en botsproeven met vrachtwagens.

Het Technology Centre for Vehicle Safety biedt voldoende ruimte voor de vereisten van de toekomst. De langste weg is meer dan 200 meter lang. Er zijn in totaal vijf botsblokken die tijdens botsproeven gebruikt worden. Een van deze kan vrij verplaatst worden, en een andere kan rond zijn verticale as draaien. Voor efficiënt gebruik zijn deze twee botsblokken voorzien van verschillende barrières op elk van de vier zijden. Dankzij een mobiel indelingssysteem kunnen vier banen tegelijkertijd gebruikt worden.

Crashtests in het verleden: veiligheidspionier Mercedes-Benz zet al 60 jaar de standaard

Er waren 60 jaar geleden twee belangrijke momenten voor Mercedes-Benz op het gebied van autoveiligheid. Ten eerste maakte de wereld op 11 augustus 1959 kennis met de nieuwe topklasse auto uit de W 111-modelserie. Dit waren de eerste productieauto’s ter wereld met een veilige carrosserie met een stijf passagierscompartiment en kreukelzones aan de voor- en achterkant. Ten tweede begon Mercedes-Benz op 10 september 1959 met systematische botsproeven, die een integraal onderdeel werden van het ontwikkelingsproces van auto’s. Hiermee begon een nieuw tijdperk in veiligheidsonderzoek.

Bij de eerste crashtest op de locatie van Mercedes-Benz in Sindelfingen botste een auto recht op een vast obstakel. Dit was een belangrijke mijlpaal, want vanaf dat moment was het mogelijk om met testauto’s en crashtestdummy’s het gedrag van auto’s en inzittenden tijdens een ongeluk op realistische wijze te bestuderen.

Deze nieuwe crashtests bewezen dat de veilige carrosserie ontwikkeld door Daimler-Benz-engineer Béla Barényi functioneerde; een groot deel van de kinetische energie die vrijkomt bij een botsing werd opgevangen. Samen met veiligheidsgordels beschermt dit inzittenden tegen ernstig letsel. Dit concept werd door de hele autosector overgenomen. In de daaropvolgende decennia bleef Mercedes-Benz dergelijke internationale standaarden ontwikkelen, om zo de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren. In het begin werden er weinig crashtests gedaan, maar vanaf de jaren ’60 werden ze een betrouwbaar middel voor het optimaliseren en testen van de veiligheid van auto’s.

[1] Energieverbruik en actieradius vastgesteld op basis van Verordening (EC) nr. 692/2008. Energieverbruik en actieradius zijn afhankelijk van de configuratie van de auto.

[2] Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is een organisatie van Europese ministeries van verkeer, autoverenigingen en verzekeraars. De organisatie voert botsproeven uit en beoordeelt de veiligheid van auto’s op basis van hun veiligheidssystemen.

[3] Augmented reality (AR) is de computergebaseerde verrijking van de realiteit.

[4] Virtual reality (VR) is de weergave en waarneming van de realiteit en zijn fysieke eigenschappen in een interactieve virtuele omgeving gegenereerd door een computer in realtime.