Brussel,
05
september
2021
|
18:33
Europe/Brussels

De EQE: het nieuwe business-avantgarde

De nieuwe EQE : de hoofdpunten in een notendop

Samenvatting

De business-limousine EQE is het tweede model op basis van de elektrische architectuur van de luxeklasse (EVA2), na de luxe limousine EQS. De EQE beleeft zijn wereldpremière tijdens de IAA in München. De gespreide lancering op de wereldmarkt zal medio 2022 plaatsvinden, met productie in Bremen voor de wereldmarkt en in Peking voor de Chinese markt.

Zakelijke avantgarde met vooruitstrevende luxe

De EQE heeft een sportief design met alle typische elementen van Mercedes-EQ, een one bow-lijnenspel en een cab-forward vormgeving. De sensuele helderheid komt tot uiting in royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde naden en naadloze overgangen (Seamless Design). De overhangen en de voorkant zijn kort gehouden, de achterkant vormt het dynamische accent met een scherpe spoilerrand. De ver naar buiten geplaatste wielen in de maten 19 tot 21 inch geven de EQE, samen met de uitgesproken gespierde schouderpartij, een atletisch karakter.

Veel ruimte voor passagiers

De EQE is compacter dan de EQS en heeft een wielbasis die met 3.120 millimeter 90 millimeter korter is. Qua afmetingen is hij vergelijkbaar met de CLS. Net als de CLS heeft dit model geen grote achterklep, maar een vaste achterruit en een kofferdeksel. De binnenafmetingen overtreffen zelfs duidelijk die van de huidige E-Klasse (BR 213), bijvoorbeeld wat betreft de schouderruimte aan de voorzijde (plus 27 mm) of qua binnenlengte (plus 80 mm). De zitpositie is hoger/souvereiner (plus 65 mm). De bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter. Het interieurdesign en de uitrusting zijn duidelijk gebaseerd op de EQS. Zo zijn het MBUX Hyperscreen, de automatische comfortportieren (voor) en de achterasbesturing als meeruitvoering verkrijgbaar. Op het gebied van geluids- en trillingscomfort (NVH) behoort de EQE tot de beste in zijn klasse.

Actieradius tot 660 kilometer1

De accu heeft een bruikbare energie-inhoud van ongeveer 90 kWh, en de actieradius van maximaal 660 km1 volgens WLTP is absoluut geschikt voor lange ritten. Het modellengamma zal bij de marktintroductie twee varianten omvatten: de EQE 350 (stroomverbruik volgens de WLTP-norm: 19,3-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie: 0 g/km)1 met 215 kW en een tweede uitvoering. Andere versies volgen in een later stadium.

Altijd up to date

Net als de EQS biedt de EQE de mogelijkheid om op veel gebieden volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). Het aanbod bij de start: de extra klankbelevenis ‚Roaring Pulse’, twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes, de highlight-modus evenals DIGITAL LIGHT met projectiefunctie en DIGITAL LIGHT individualisatie. In de Highlight Mode presenteert de auto zichzelf en de highlights van de uitrusting, geactiveerd door de spraakassistent ‚Hey Mercedes’. DIGITAL LIGHT individualisatie omvat de ‘Digital Rain’ lichtanimatie en andere coming home-/leaving-animaties zoals ‘Brand World’. Zo kan, na aankoop, de oorspronkelijke uitrusting van de EQE worden aangepast aan persoonlijke wensen.

Navigatie met Electric Intelligence

De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Zo wordt in het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem gevisualiseerd of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te keren naar het vertrekpunt. Handmatig toegevoegde laadstations langs de route krijgen voorrang bij de routeberekening. Voorgestelde laadstations kunnen worden uitgesloten. De geraamde laadkosten worden automatisch per laadstop berekend.

Zuivere lucht in het interieur

Met ENERGIZING AIR CONTROL Plus pakt Mercedes-Benz de luchtkwaliteit in de EQE op een holistische manier aan. Het systeem is gebaseerd op de pijlers filtratie, sensortechnologie, displayconcept en klimaatregeling. Het HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) filtert op zeer hoog filtratieniveau fijnstof, minuscule deeltjes, pollen en andere stoffen uit de binnenkomende buitenlucht. De actieve koolstofcoating vangt zwaveldioxide, stikstofoxiden en geuren in het passagierscompartiment op. Het interieurluchtfilter van deze optionele uitrusting heeft in 2021 de certificering ‘OFI CERT’ ZG 250-1 van het Oostenrijkse onderzoeks- en testinstituut (OFI) op het gebied van virussen en bacteriën ontvangen. Dankzij de stand-klimaatregeling wordt de binnenlucht gezuiverd nog voor het instappen. Als de kwaliteit van de buitenlucht laag is, kan het systeem ook adviseren de zijruiten of het dak te sluiten en automatisch over te schakelen op de recirculatiestand.

Groene stroom standaard bij Mercedes me Charge

Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige certificaten van oorsprong dat elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd voor laadvolumes die via Mercedes me Charge worden afgenomen. Met Mercedes me Charge kunnen klanten laden bij meer dan 530.000 openbare laadpunten wereldwijd, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden opgeladen aan Plug & Charge-compatibele openbare laadpunten: als de laadkabel is aangesloten, begint het laden automatisch. Verdere authenticatie door de klant is niet nodig.

MBUX Hyperscreen tegen meerprijs

Het absolute hoogtepunt van het interieur is het MBUX Hyperscreen (meeruitvoering). Deze grote, gebogen displayunit strekt zich bijna van A-stijl tot A-stijl uit. Drie displays zitten onder een afdekglas en lopen visueel in elkaar over. Het 12,3 inch OLED-display voor de voorpassagier geeft deze een eigen display en bedieningsgedeelte. In Europa kan de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische content bekijken. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het passagiersdisplay kijkt, wordt dit automatisch gedimd voor bepaalde inhoud.

MBUX behoudt zijn voorsprong

MBUX past zich, met zijn adaptieve software, aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de Zero-Layer worden de belangrijkste toepassingen situatie-afhankelijk en contextueel op het hoogste niveau in het gezichtsveld aangeboden.

Emotioneel displayconcept

De EQE volgt de EQS visueel en wat de weergave betreft. Het overheersende blauwe kleurenschema met een oranje accent is onmiddellijk herkenbaar als de ‘elektrische wereld’. De Dezent-Modus (hoe heet dit in NL??) zorgt voor een emotionele ervaring. De maximaal drie displayoppervlakken veranderen in combinatie met de ambianceverlichting in een gemeenschappelijke kleurenwereld. Bovendien wordt de inhoud in deze modus verkleind.

Rijassistentiesystemen ondersteunen in vele rijsituaties

De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies om de bestuurder te ondersteunen. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST (in combinatie met MBUX Hyperscreen). Het analyseert de oogbewegingen van de bestuurder door middel van een camera in het bestuurdersdisplay. Het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay toont de werking van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke displayvullende weergave.

Interessante cijfers, gegevens en feiten

De nieuwe EQE: in één oogopslag

Afhankelijk van de uitrusting en configuratie van de auto is een bereik van maximaal 660 kilometer[1] mogelijk (volgens WLTP-norm).

Het koppel dat door de eATS-unit (elektrische aandrijving) aan de wielen wordt geleverd, wordt 10.000 keer per minuut gecontroleerd en zo nodig bijgeregeld. Dit maakt bij de later volgende versies met 4MATIC een veel snellere reactie mogelijk dan bij mechanische vierwielaandrijving.

De EQE is optioneel leverbaar met achterasbesturing. Er zijn twee versies beschikbaar met een stuurhoek tot 4,5° en tot 10°. De draaicirkel wordt verkleind van 12,5 tot maximaal 10,7 meter met 10° achterasbesturing.

De elektromotor op de achteras heeft 2 wikkelingen met elk 3 fasen. Dit 6 fasen-ontwerp maakt deze permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) bijzonder krachtig.

DIGITAL LIGHT (meeruitvoering) heeft een lichtmodule in elke koplamp met drie uiterst heldere leds waarvan het licht wordt gebroken en gericht met behulp van 1,3 miljoen microspiegels. De resolutie per auto bedraagt derhalve meer dan 2,6 miljoen pixels.

Mercedes me Charge beschikt over één van de dichtste laadnetwerken, met meer dan 530.000 laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa.

Met het MBUX Hyperscreen (meeruitvoering) worden meerdere beeldschermen naadloos samengevoegd tot een indrukwekkende gebogen displayband van meer dan 141 centimeter breed. De oppervlakte die de passagiers kunnen ervaren is 2.432,11 cm².

Het grote afdekglas van het MBUX Hyperscreen wordt driedimensionaal gebogen in een gietproces bij temperaturen van ca. 650°C. Dit proces maakt een vervormingsvrij zicht op de displayunit over de hele breedte van de auto mogelijk, ongeacht de radius van het afdekglas.

In de EQE is een lithium-ion-accu met 10 celmodules geïnstalleerd. De accu betekent een grote stap voorwaarts op het gebied van duurzame celchemie: het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

Het optionele rijgeluid van de EQE is interactief en reageert op een twaalftal verschillende parameters, zoals de stand van het gaspedaal, de snelheid of de recuperatie.

No. 6 MOOD bittersweet is de naam van het parfum dat speciaal voor het EQE is samengesteld op basis van het aroma van pure chocolade. Dit parfum draagt het nummer 6 omdat de eerste elektrische auto’s in 1906 aan het modellengamma werden toegevoegd in de vorm van de ‘Mercédès Electrique’-voertuigen.

Om bij de belangrijkste toepassingen van MBUX te komen, moet de gebruiker door 0 menulagen scrollen. Daarom wordt het een Zero-Layer genoemd.

Het weergavegebied van het optioneel verkrijgbare grotere head-up display komt overeen met een monitor met een diagonaal van 77 inch. De beeldvormingsunit bestaat uit een hoge resolutie-matrix van 1,3 miljoen individuele spiegels.

Het HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air), dat onderdeel is van de meeruitvoering ENERGIZING AIR CONTROL Plus reinigt de binnenkomende buitenlucht op een zeer hoog filtratieniveau met een volume van 9,82 dm³. Tot 99,75 procent van de deeltjes van alle afmetingen wordt afgescheiden. Ongeveer 600 gram actieve kool wordt gebruikt om geuren te neutraliseren. Het adsorptiegebied komt overeen met ongeveer 150 voetbalvelden.

Voor haptische feedback tijdens de bediening bevinden zich in totaal 12 actuatoren onder de touchscreenoppervlakken van het MBUX Hyperscreen. Als de vinger daar bepaalde punten aanraakt, veroorzaken zij een waarneembare trilling van het afdekglas.

De EQE is ook één van de eerste auto’s die zijn gebouwd met staal van Salzgitter AG, dat voor 100 procent is gerecycled. Dit vermindert de CO2-emissie bij de productie van staal met meer dan 60 procent.

Een coating op het afdekglas vereenvoudigt het reinigen van het MBUX Hyperscreen. Het gebogen glas zelf is gemaakt van bijzonder krasbestendig aluminiumsilicaat.

8 CPU-kernen, 24 gigabyte RAM en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte behoren tot de technische specificaties van MBUX.

Voor (snel)laden met gelijkstroom is een DC-snellaadsysteem met een laadvermogen tot 170 kW aan boord. In 15 minuten kan tot 35,55 kWh worden opgeladen – dit komt overeen met een actieradius tot 250 kilometer op basis van de WLTP-norm[2].

Met de meetgegevens van 1 multifunctionele camera en aanvullend 1 lichtsensor wordt de helderheid van het display van de MBUX Hyperscreen aangepast aan de omgevingsomstandigheden.

Met maximaal zeven profielen kan het weergavegebied voor de voorpassagier worden geïndividualiseerd met het MBUX Hyperscreen.

‘Hey Mercedes" ondersteunt 27 talen met Natural Language Understanding (NLU).

Voor een hoog geluids- en trillingscomfort zijn de elektrische aandrijfunits (eATS) rondom voorzien van een speciale schuimmat als NVH-afdekking. Het deksel van de omvormer is een sandwichconstructie van 3 lagen metaal en kunststof.

[1] De gegevens over het vermogen en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure‘. De bevestigde waarden van de TÜV, een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.

[2] De gegevens over het vermogen en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure‘. De bevestigde waarden van de TÜV, een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.