Brussels,
14
oktober
2022
|
10:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz in Parijs: ‘Magical Garage’ en wereldpremière van de EQE SUV van Mercedes-EQ en Mercedes-AMG

Samenvatting

·      Mercedes-Benz slaat van 16 tot 23 oktober in de binnenstad van Parijs een brug tussen de auto- en kunstbeurzen die tegelijkertijd plaatsvinden

·      De aanwezigheid van het merk in de tuinen van Musée Rodin combineert baanbrekende technologische innovaties en de wereldpremière van de EQE SUV met kunst en cultuur

·      ‘Magical Garage’ uit de merkcampagne ‘Showcasing Innovations 2’ wordt een fysiek kunstobject dat innovaties verandert in een immersive 360°-experience

·      Kunstexpositie ‘Paintings, Concepts and a Bicycle’ toont op 22 en 23 oktober 2022 fascinerende werken uit de Mercedes-Benz Art Collection

“Wat we in Parijs creëren is een plek voor ontmoeting en communicatie – tijdens de kunstbeurs die ook een belangrijke plek is voor creatieve pioniers. We creëren een onverwachte merkbeleving in een culturele omgeving die ons als merk op een emotioneel niveau toegankelijk maakt. Zo kunnen we ideeën uitwisselen met klanten, fans en nieuwe doelgroepen, terwijl we esthetische inspiratie opdoen die ook een waardevolle stimulans is voor ons merk”, aldus Bettina Fetzer, Hoofd communicatie en marketing bij Mercedes-Benz AG.

Wereldpremière van de EQE SUV: duurzame merkbeleving met het gehele EQ-modellengamma

De introductie van de EQE SUV van Mercedes-EQ en Mercedes-AMG is voor Mercedes-Benz een perfecte gelegenheid om in de Franse hoofdstad het ambitieuze plan ‘Lead in Electric’ uiteen te zetten. Het modellengamma omvat nu acht accu-elektrische modellen: de EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV en EQV. Daarbij komen nog de performance-modellen van Mercedes-AMG: EQE, EQE SUV en EQS. Daarmee heeft Mercedes-Benz een belangrijke strategische mijlpaal bereikt: eind 2022 biedt het concern in elk segment waarin het vertegenwoordigd is een accu-elektrisch model aan.

Mercedes-Benz presenteert op 16 en 17 oktober het gehele EQ-modellengamma in de tuinen van het Musée Rodin op een soort catwalk. Er worden ook concept cars getoond die een voorproefje geven van toekomstige modellen: de Concept EQG, de Concept Mercedes-Maybach EQS en de Vision AMG. Ze staan naast het onderzoeksvoertuig VISION EQXX die met zijn vele innovaties een blauwdruk vormt voor de toekomst van automobielbouw. De presentatie van deze modellen laat zien hoe ver Mercedes-Benz al is in de elektrificatie van de merken. Meer informatie is te vinden op Mercedes me media.

De ‘Magical Garage’: kunstinstallatie met interactieve beleving van innovaties

In de brand experience van Mercedes-Benz staat de artistieke enscenering van de campagne ‘Showcasing Innovation 2’ centraal. Het is de eerste keer dat Mercedes-Benz een merkcampagne op grote schaal fysiek tot leven brengt. De ‘Magical Garage’, een walk-in installatie van 6 bij 6 meter, zweeft als het ware boven een fontein in de tuinen van het Musée Rodin. Mediacontent en gespiegelde gevels interageren met de omgeving waardoor de installatie een levend kunstwerk wordt dat bezoekers uitnodigt om de surrealistische wereld van de campagne te betreden.

De installatie trakteert bezoekers op een ware 360°-ervaring. Net als de hoofdpersoon van de campagne zitten bezoekers op een autostoel en worden ze ondergedompeld in de vier abstracte werelden van de ‘Magical Garage’. Elke wereld is een ervaring van een baanbrekende innovatie voor een nieuw tijdperk van mobiliteit: het ENERGIZING-comfortprogramma voor alle zintuigen, Dolby Atmos voor een indrukwekkende 3D-geluidservaring, DRIVE PILOT voor hooggeautomatiseerd rijden op SAE-level 3 en digitale extra’s voor nog meer exclusief comfort. De filmische ervaring geeft bezoekers het gevoel dat ze op hun stoel in de ruimte zweven, terwijl een interactief element hen in staat stelt op speelse wijze het landschap dat ze zien zelf vorm te geven.

De artistieke enscenering van de campagne symboliseert de missie van Mercedes-Benz om via innovatieve technologieën het verlangen bij de klant op te wekken naar een exclusieve en naadloze rij- en comfortervaring voor alle zintuigen. In lijn hiermee geeft de fabrikant in Parijs een voorproefje van een moderne nieuwe muziekervaring via Dolby Atmos© in Mercedes-Benz voertuigen.

Meer informatie over de ‘Magical Garage’ in Parijs is te vinden op Mercedes me media, meer informatie over de merkcampagne is beschikbaar via: ’Showcasing Innovations’, ’Showcasing Innovations 2’, #MercedesMagicalGarage #MercedesBenz.

‘Paintings, Concepts and a Bicycle’: presentatie van de gerenommeerde Mercedes-Benz Art Collection

De kunstexpositie ‘Paintings, Concepts and a Bicycle - Insights into the Mercedes-Benz Art Collection’ in de tuinen van Musée Rodin biedt bezoekers een unieke gelegenheid om een fascinerende kunstcollectie te bekijken. Op 22 en 23 oktober toont het merk een twintigtal werken uit de eigen collectie. De werken zijn gemaakt door vijftien Franse kunstenaars of kunstenaars die met de taal en cultuur van Frankrijk verbonden zijn. Alle kunstenaars hebben in de twintigste of eenentwintigste eeuw niet alleen op de kunst in Frankrijk maar ook op internationale ontwikkelingen in de kunst hun stempel gedrukt. Het spectrum van getoonde werken loopt uiteen van schilderkunst en fotografie tot lichtobjecten, video en sculpturen.

De expositie begint – chronologisch – met een schilderij van Georges Vantongerloo uit 1944, een van de grondleggers van de abstracte schilderkunst en de kunstbeweging De Stijl. Verena Loewensberg en François Morellet (laatstgenoemde was ook verbonden aan de Europese Zero-beweging van de jaren zestig) waren beoefenaars van de concrete kunst. Elaine Sturtevant, Daniel Buren, Michel Verjux en Olivier Mosset waren belangrijke vertegenwoordigers van een nieuwe, conceptuele benadering van de schilderkunst die van de jaren zestig tot de jaren negentig populair was. Daarnaast zijn er voorbeelden van de hedendaagse Franse kunst die internationale aandacht kreeg en kunst die met Frankrijk geassocieerd wordt, van de hand van Sylvie Fleury, Clément Cogitore, Philippe Parreno, Bethan Huws, Philippe Decrauzat, Saâdane Afif, Ugo Rondinone en Xavier Veilhan. Sommige werken zijn vanaf 27 oktober ook te zien tijdens de tentoonstelling ‘Moving in Stereo. Highlights of the Mercedes-Benz Art Collection’ in het Mercedes Benz Museum in Stuttgart.

De in 1977 opgerichte Mercedes-Benz Art Collection is vandaag de dag een van de belangrijkste bedrijfskunstcollecties in Europa met een museale kwaliteit en een internationale reputatie. De collectie belichaamt de brede maatschappelijke betrokkenheid van Mercedes-Benz bij cultuur en onderwijs. Met de Mercedes-Benz Art Collection wil de onderneming het algemeen belang dienen. De collectie omvat ongeveer 3.000 werken van ongeveer 800 kunstenaars , waaronder wereldberoemde kunstenaars als Andy Warhol, Keith Haring, Charlotte Posenenske en Andrea Zittel. Doordat de werken zowel door het merk zelf als in internationale musea worden tentoongesteld, kan een breed kunstminnend publiek kennismaken met de collectie. De Mercedes-Benz Art Collection richt zich op abstract-constructieve beeldconcepten, kritisch geëngageerde kunst en representatieve werken met als onderwerpen automobiliteit, design en constructie. De mensen achter de Art Collection hechten veel belang aan de aankoop van recente werken van jonge kunstenaars om nieuwe talenten te steunen. Daarnaast is de verzamelfilosofie consequent gericht op diversiteit en ondersteuning van internationale kunstenaars, de diversiteit van culturen, oriëntaties en opvattingen, een breed scala aan media en de verdere versterking van de positie van vrouwen in deze context. Meer informatie over de Mercedes-Benz Art Collection is te vinden op https://www.mercedes-benz.art/en/.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.