Brussels,
13
juni
2023
|
16:14
Europe/Brussels

Mercedes-Benz wil jaarlijks meer dan 200.000 ton CO2-gereduceerd Europees staal inkopen

Samenvatting

·      Volgende ‘Ambition 2039’-mijlpaal: Mercedes-Benz streeft ernaar jaarlijks meer dan 200.000 ton CO₂-gereduceerd staal van zijn Europese leveranciers Salzgitter, thyssenkrupp Steel, voestalpine, Arvedi, SSAB en H2 Green Steel te gebruiken in zijn stanserijen

·      Opnieuw een stap richting circulaire economie: staal- en recyclingpartner voestalpine recyclet staalschroot van Mercedes-Benz

·      Nagenoeg CO2-vrij staal arriveert bij fabriek: Mercedes-Benz eerste personenwagenfabrikant die staal uit SSAB’s op waterstof gebaseerde directe reductieproces gebruikt in prototypen

Mercedes-Benz heeft een duidelijk doel op het gebied van klimaatbescherming: prioriteit geven aan het verminderen en vermijden van CO₂-emissies boven compensatie. In dat kader wil de onderneming dit decennium jaarlijks meer dan 200.000 ton CO2-gereduceerd staal van Europese leveranciers in zijn stanserijen gebruiken. De uitrol van een duurzame staalketen in Europa dient als blauwdruk voor andere regio's. Staal is verantwoordelijk voor 20 procent van de totale CO₂-uitstoot bij de productie van een elektrisch voertuig. Met de leveringsovereenkomsten komt Mercedes-Benz steeds dichter bij de ambitieuze klimaatbeschermingsdoelen van zijn ‘Ambition 2039’. Mercedes-Benz Cars streeft ernaar om de gemiddelde CO₂-uitstoot per nieuwe personenwagen uiterlijk in 2030 ten minste te halveren ten opzichte van 2020, over de gehele levenscyclus van een voertuig: van de inkoop van grondstoffen tot het gebruik en de recycling.

“De meer dan 200.000 ton CO₂-gereduceerd staal per jaar voor de bevoorrading van onze fabrieken in Europa is een belangrijke mijlpaal voor onze ambitieuze duurzaamheidsdoelen. Samen met onze partners blijft Mercedes-Benz zich inzetten voor een CO₂-neutraal nieuw personenwagengamma tegen 2039. Tegelijkertijd geven we een belangrijk signaal af voor de transformatie van de Europese staalindustrie.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG,

Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop

Staalproductie in transitie

Bij de conventionele productie van primair staal, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogovens, komt bij de productie van 1 ton staal gemiddeld meer dan 2 ton CO2 vrij. Als een direct reductieproces wordt gecombineerd met staalproductie in een elektrische vlamboogoven (EAF), in plaats van op cokes gebaseerde hoogovenproductie, kan de CO2-uitstoot aanzienlijk worden verminderd. In een op aardgas gebaseerd direct reductieproces lossen koolmonoxide en waterstof de zuurstof uit het ijzererts op. In de vlamboogoven wordt het direct gereduceerde ijzer samen met staalschroot direct gesmolten tot staal. Als groene waterstof en hernieuwbare energie worden gebruikt in plaats van aardgas om de vlamboogoven te laten werken tijdens de directe reductie, kunnen de emissies nog verder worden verminderd, wat resulteert in nagenoeg CO2-vrij staal.

“Om de auto-industrie duurzamer te maken, werken Mercedes-Benz en zijn partners aan decarbonisatie van de staaltoeleveringsketen. De toegenomen beschikbaarheid van groen staal stelt ons in staat om geleidelijk CO₂-gereduceerd staal te introduceren en in een tweede stap nagenoeg CO₂-vrij staal in onze voertuigen te gebruiken, wat aanzienlijk helpt om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.”

Dr. Gunnar Güthenke, Hoofd Inkoop & Leverancierskwaliteit Mercedes-Benz Cars

Mercedes-Benz en thyssenkrupp Steel verminderen samen CO2-voetafdruk in staaltoeleveringsketen

Mercedes-Benz en thyssenkrupp Steel hebben een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van CO2-gereduceerd staal. De twee ondernemingen zijn overeengekomen dat het gehele productieproces van CO2-gereduceerde staalproducten in de toekomst nagenoeg CO2-vrij zal zijn, met behulp van directe reductie-installaties in combinatie met innovatieve smeltunits – onder voorbehoud van de beschikbaarheid van groene waterstof. thyssenkrupp is van plan om in 2026 de eerste fabriek voor directe reductie in gebruik te nemen en vervolgens aan Mercedes-Benz te leveren.

CO2-gereduceerd staal van Salzgitter Flachstahl GmbH en Arvedi

Mercedes-Benz koopt al CO2-gereduceerd plaatstaal van Salzgitter Flachstahl GmbH. Dit wordt uitsluitend geproduceerd uit schroot in een vlamboogoven. Hierdoor kan de CO2-uitstoot voor de respectievelijke staalsoorten met meer dan 60 procent worden verminderd in vergelijking met de conventionele hoogovenroute. In een intentieverklaring zijn Mercedes-Benz en Salzgitter ook overeengekomen om staalproducten te kopen die met groene stroom zijn geproduceerd, wat het besparingspotentieel verder vergroot tot meer dan 75 procent. Vanaf 2026 wil Salzgitter Flachstahl de Mercedes-Benz fabrieken CO2-gereduceerd staal leveren dat is geproduceerd met behulp van een combinatie van directe reductieprocessen en vlamboogovens, als onderdeel van hun SALCOS® - Salzgitter Low CO₂ Steelmaking Program.

Mercedes-Benz betrekt ook CO2-gereduceerd staal van zijn Italiaanse staalpartner Arvedi. Daartoe heeft Arvedi een deel van de productie overgeschakeld op groene stroom. De partners streven ernaar de geleverde hoeveelheden CO2-gereduceerd staal geleidelijk aan te verhogen.

Stanserijschroot terug van voestalpine naar Linz

Naast decarbonisatie van de primaire staalproductie speelt staalschroot een cruciale rol in ‘Ambition 2039’. Als belangrijk onderdeel van het productieproces helpt dit niet alleen om de CO2-uitstoot te verminderen, maar ook om de vraag naar primaire hulpbronnen te verlagen, in het streven naar een circulaire economie. Mercedes-Benz werkt al samen met het Oostenrijkse staal- en technologieconcern voestalpine aan het hergebruik van staalschroot uit de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. Vanuit Linz (Oostenrijk) voorziet voestalpine met name de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen van hoogwaardig staal met behulp van CO2-neutraal spoorvervoer. Sinds 2021 vervoert dezelfde treinwagon op de terugreis het schroot van de stanserij in Sindelfingen naar de staalfabriek in Linz. Dit zorgt voor directe recycling van het schroot bij de leverancier. De toekomstige inkoop van CO2-gereduceerd staal uit een elektrische vlamboogoven (EAF) maakt deel uit van een intentieverklaring. Een EAF wordt naar verwachting al in 2027 in gebruik genomen in Linz.

Mercedes-Benz ontvangt staal uit waterstofproductie van SSAB

Vorig jaar was Mercedes-Benz de eerste fabrikant van personenwagens die staal ontving vanuit het op waterstof gebaseerde directe reductieproces van SSAB. Op basis van het gebruik van 100 procent waterstof reduceerde de Zweedse partner ijzererts in zijn pilotfabriek, verwerkte het tot ultrasterk martensitisch staal en leverde het aan de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. Daar werden in het technisch center de eerste prototype-onderdelen vervaardigd en getest voor serieproductie. Dit ultrasterke staal heeft dezelfde eigenschappen als vergelijkbaar staal uit de klassieke hoogovenproductie. Concreet gaat het om dwarsbalken uit het toekomstige voertuigplatform MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture). De partners zijn van plan om vanaf 2026 nagenoeg CO2-vrij staal uit de industriële productie te gebruiken.

Nagenoeg CO₂-vrij staal van H2 Green Steel voor Mercedes-Benz

Tevens heeft Mercedes-Benz in 2021 als eerste personenwagenfabrikant een aandelenbelang genomen in de Zweedse startup H2 Green Steel (H2GS) om in de toekomst nagenoeg CO₂-vrij staal in zijn productievoertuigen te kunnen gebruiken. Daartoe sloot Mercedes-Benz onlangs een eerste leveringscontract voor circa 50.000 ton staal per jaar met H2GS. Tegelijkertijd kondigden de partners aan dat ze vooruitgang willen boeken met de decarbonisatie van de staalleveringsketen in zowel Noord-Amerika als Europa. H2GS is voornemens om tegen 2030 jaarlijks 5 miljoen ton nagenoeg CO₂-vrij staal te produceren.

Decarbonisatie van Mercedes-Benz leveranciersnetwerk

Mercedes-Benz AG streeft naar een CO2-neutraal nieuw modellengamma over de gehele waardeketen. Dit geldt ook voor de toeleveringsketen. Dienovereenkomstig streeft Mercedes-Benz samen met al zijn staalleveranciers naar een groene toeleveringsketen om zijn ecologische voetafdruk in de upstream stadia van de waardeketen te verkleinen. Al in 2020 stuurden Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans de ‘Ambition Letter’ – een intentieverklaring over klimaatneutrale producten – naar leveranciers van productiematerialen. Instemming met deze intentieverklaring is nu een voorwaarde voor de gunning van contracten. Sindsdien hebben leveranciers die bijna 90 procent van het jaarlijkse inkoopvolume van Mercedes-Benz vertegenwoordigen, deze intentieverklaring ondertekend, waaronder belangrijke staalleveranciers.

Bovendien heeft Mercedes-Benz over de hele linie CO2-emissiedoelen voor focuscomponenten geïntegreerd in de criteria voor leveringscontracten. Denk hierbij aan materialen en componenten die op een CO2-intensieve manier worden geproduceerd, zoals staal, aluminium en accucellen. Deze doelengelden niet alleen voor de directe leverancier, maar ook voor de upstream productie van grondstoffen en componenten.

Tegelijkertijd maakt Mercedes-Benz zich samen met zijn partners sterk om het aandeel secundaire grondstoffen in zijn componenten en materialen geleidelijk aan te verhogen. Om langetermijnveranderingen te bevorderen, is Mercedes-Benz ook actief betrokken bij de ontwikkeling van industriebrede duurzaamheidsnormen, zoals het Responsible Steel Initiative (RSI). Meer informatie hierover is hier beschikbaar.

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.