Brussel,
22
juli
2021
|
17:37
Europe/Brussels

Mercedes-Benz zet koers naar volledig elektrisch tijdperk

Samenvatting
  • Mercedes-Benz zet de koers uit naar een volledig elektrische toekomst: tegen het einde van het decennium is het merk met de ster klaar om volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden het toelaten. Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst.

  • Vanaf 2025 zijn alle nieuwe voertuigarchitecturen volledig elektrisch
  • Mercedes-Benz introduceert drie nieuwe elektrische architecturen in 2025
  • Mercedes-Benz bereidt zich voor om voor het einde van het decennium volledig elektrisch te worden –
  • zodra de marktomstandigheden het toelaten

  • Samen met partners gaat Mercedes-Benz accucellen met een capaciteit van meer dan 200 gigawattuur installeren, er worden acht gigafabrieken gebouwd
  • Nieuwe partnerships voor de ontwikkeling en productie van accucellen in Europa
  • Grotere efficiëntie door een hogere toegevoegde waarde op het gebied van elektrische aandrijflijnen: overname van YASA, specialist in ultra-high performance axiale fluxmotoren
  • Plug & Charge maakt eenvoudig opladen mogelijk zonder extra stappen voor verificatie en betalingsverwerking; Mercedes me Charge beschikt wereldwijd over meer dan 530.000 AC- en DC-laadpunten
  • Een snellere invoering van elektrische mobiliteit betekent een fundamentele ommekeer op het gebied van kapitaalallocatie
  • Mercedes-Benz houdt vast aan margedoelstellingen – zelfs in een volledig elektrische wereld

Mercedes-Benz plant om tegen 2022 batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en kunnen klanten bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. Zelfs tijdens deze versnelde transformatie houdt Mercedes-Benz vast aan zijn rentabiliteitsdoelstellingen.

“Elektromobiliteit wint aan momentum – vooral in het luxesegment waarin Mercedes-Benz opereert. Het omslagpunt nadert en wij zullen klaar zijn wanneer de markten tegen het einde van het decennium volledig overschakelen op elektrische auto’s”, aldus Ola Källenius, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG. “Deze stap impliceert een fundamentele herallocatie van kapitaal. Wij willen de versnelde transformatie winstgevend maken en zo het succesverhaal van Mercedes-Benz voortzetten in een nieuw tijdperk. Ik ben ervan overtuigd dat we daarin gaan slagen met ons hooggekwalificeerde en zeer gemotiveerde personeel.”

Het bedrijf gaat de investeringen in onderzoek en ontwikkeling aanzienlijk verhogen. In totaal is er meer dan 40 miljard euro uitgetrokken voor investeringen in volledig elektrische voertuigen tussen 2022 en 2030. De snellere vergroting van de actieradius van aantrekkelijke elektrische auto’s gaat de doorbraak van elektromobiliteit versnellen.

Technologieplan

Architecturen: in 2025 gaat Mercedes-Benz drie volledig elektrische architecturen introduceren

  • MB.EA is geschikt voor alle middelgrote en grote personenauto’s en zal, als schaalbaar modulair systeem, de elektrische basis vormen van de toekomstige BEV-portfolio.
  • AMG.EA is een elektrisch platform dat is ontworpen voor topprestaties en voldoet aan de behoeften van de technologiebewuste en prestatiegerichte klanten van Mercedes-AMG.
  • VAN.EA luidt een nieuw tijdperk in voor elektrische bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen die gaan bijdragen aan emissievrij vervoer en CO2-vrije steden in de toekomst.

Verticale integratie: na de reeds voltooide reorganisatie van de aandrijvingsactiviteiten met de bundeling van planning, ontwikkeling, inkoop en productie onder één dak, verhoogt Mercedes-Benz nu haar eigen toegevoegde waarde met betrekking op het gebied van ontwikkeling en productie. Dit doet Mercedes-Benz door het insourcen van aandrijvingstechnologieën voor elektrische voertuigen. Deze stap omvat de overname van YASA, een Britse specialist op het gebied van elektromotoren. Met deze overname krijgt Mercedes-Benz toegang tot unieke technologie op het gebied van axiale fluxmotoren en expertise voor de ontwikkeling van ultra-high performance axiale fluxmotoren. Eigen elektromotoren, waaronder de eATS 2.0-unit, vormen een belangrijk onderdeel van de strategie met een duidelijke focus op de efficiëntie en kosten van het gehele systeem, inclusief omvormers en software. Verwacht wordt dat China een sleutelrol gaat spelen in de versnelde elektrische strategie van Mercedes-Benz. Het land is nu al de grootste markt voor elektrische auto’s ter wereld – met honderden bedrijven en leveranciers die gespecialiseerd zijn in software en onderdelen voor elektrische voertuigen.

Accu’s: Mercedes-Benz heeft een accucapaciteit van meer dan 200 gigawattuur nodig en is van plan om samen met partners wereldwijd acht gigafabrieken voor de productie van cellen te bouwen. Deze capaciteiten vormen een aanvulling op het reeds geplande netwerk van negen fabrieken voor de productie van accusystemen. De volgende generatie accu’s zal in hoge mate gestandaardiseerd zijn en geschikt voor gebruik in meer dan 90% van alle toekomstige personen- en bestelauto’s van Mercedes-Benz. Tegelijkertijd zal deze techniek flexibel genoeg zijn om alle Mercedes-Benz klanten individuele oplossingen te kunnen bieden. In Europa is Mercedes-Benz van plan om samen met nieuwe partners toekomstige cellen en modules te ontwikkelen en efficiënt te produceren. Deze stap gaat ertoe bijdragen dat Europa in het elektrische tijdperk een centrum van de auto-industrie blijft. Dankzij de celproductie kan Mercedes-Benz zijn bestaande netwerk voor de productie van aandrijflijnen omvormen. Door continu de meest geavanceerde accutechnologie in personenauto’s en bestelwagens te integreren, wil Mercedes-Benz de actieradius van haar voertuigen tijdens hun levensduur vergroten. Mercedes-Benz werkt samen met partners als SilaNano aan de volgende generatie accu’s. Het doel is om de energiedichtheid te verhogen door het aandeel van silicium van de anode aanzienlijk te verhogen. Dit gaat ongekende actieradii en nog kortere laadtijden mogelijk maken. Op het gebied van solid-state technologie voert Mercedes-Benz gesprekken met partners om accu’s te ontwikkelen met een nog hogere energiedichtheid en een nog hoger veiligheidsniveau.

Laden: Mercedes-Benz werkt ook aan nieuwe normen voor het laden. ‘Plug & Charge’ maakt laden mogelijk zonder dat er extra stappen voor authenticatie en betalingsverwerking nodig zijn. ‘Plug & Charge’ wordt operationeel bij de marktintroductie van de EQS later dit jaar. ‘Mercedes me Charge’ is nu al één van de grootste laadnetwerken ter wereld en omvat momenteel wereldwijd meer dan 530.000 DC- en AC-laadpunten. Bovendien werkt Mercedes-Benz samen met Shell aan een uitbreiding van het laadnetwerk. Klanten krijgen eenvoudiger toegang tot het Recharge-netwerk van Shell, dat tegen 2025 meer dan 30.000 oplaadpunten zal tellen in Europa, China en Noord-Amerika – waaronder meer dan 10.000 snellaadstations. Bovendien plant Mercedes-Benz premium laadstations in Europa, die klanten een op maat gemaakt laadaanbod zullen bieden op toplocaties.

VISION EQXX: Mercedes-Benz ontwikkelt momenteel de VISION EQXX, een elektrische auto met een reële actieradius van meer dan 1.000 kilometer en een eencijferig verbruik in kilowattuur per 100 kilometer bij een gemiddelde snelheid op de snelweg – wat overeenkomt met een actieradius van meer dan 6 mijl per kilowattuur. Een interdisciplinair team met deskundigen van het Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain (HPP) maakt grote vorderingen met dit project. De wereldpremière is gepland voor 2022. De technologische vooruitgang van de VISION EQXX gaat worden uitgerold voor de nieuwe voertuigarchitecturen van Mercedes-Benz.

Productieplan

Mercedes-Benz werkt hard om het wereldwijde productienetwerk voor te bereiden op de productie van volledig elektrische auto’s. Dankzij vroegtijdige investeringen in flexibele productie en het gebruik van het ultramoderne MO360-productiesysteem is Mercedes-Benz nu al in staat om BEV’s in grote aantallen te produceren. Vanaf volgend jaar rollen acht elektrische modellen van Mercedes-Benz van de band op zeven locaties in drie continenten. Bovendien schakelen alle door Mercedes-Benz AG geëxploiteerde assemblagefabrieken voor personenauto’s en accu’s tegen 2022 over op een klimaatneutrale productie.

Door samen te werken met GROB, een Duitse wereldmarktleider op het gebied van uiterst innovatieve accuproductie- en automatiseringssystemen, versterkt Mercedes-Benz de accuproductiecapaciteiten en interne expertise. De samenwerking is gericht op de assemblage van accumodules en accupakketten. Bovendien is Mercedes-Benz van plan een recyclingfabriek voor accu’s te bouwen in Kuppenheim, Baden. Dit zal het bedrijf in staat stellen overeenkomstige knowhow te ontwikkelen en recyclingcapaciteiten veilig te stellen. De start is gepland voor 2023 – afhankelijk van de uitkomst van de veelbelovende gesprekken die met de autoriteiten worden gevoerd.

Personeelsplan

De transformatie van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving is mogelijk en bij Mercedes-Benz al in volle gang. Samen met de werknemersvertegenwoordigers werkt Mercedes-Benz aan de herschikking van het personeelsbestand. Daarbij zet de onderneming in op uitgebreide kwalificatie- en omscholingsprogramma’s, natuurlijke fluctuatie en ontslagvergoedingen. Technologieacademies bieden werknemers opleidingen voor toekomstgerichte kwalificaties. Alleen al in 2020 zijn in Duitsland ongeveer 20.000 werknemers opgeleid met een focus op elektromobiliteit. Er worden wereldwijd 3.000 nieuwe banen voor software-engineering gecreëerd voor de ontwikkeling van het toekomstige MB.OS-besturingssysteem.

Financieel plan

Mercedes-Benz blijft vasthouden aan de margedoelstellingen die in de herfst van 2020 zijn bekendgemaakt. Deze doelstellingen waren gebaseerd op een aandeel van 25% hybride en volledig elektrische voertuigen (xEV) in de totale verkoop in 2025. De bevestiging van de doelstellingen vandaag is gebaseerd op de volgende veronderstellingen: een aanzienlijk hoger aandeel xEV’s van 50% in 2025 en een marktscenario waarin elektrische voertuigen tegen het einde van het decennium de verbrandingsmotor in wezen zullen hebben vervangen. Een belangrijke hefboom voor het bereiken van de margedoelstellingen is de stijging van de netto-omzet per auto –

bijvoorbeeld door een groter aandeel van elektrische auto’s in het hogere segment, zoals dat van Mercedes-Maybach en Mercedes-AMG. Bovendien wordt gestreefd naar een nog directere controle op de prijzen en de verkoop. Verwacht wordt dat de hogere omzetten die met digitale diensten worden behaald, ook een positieve bijdrage gaan leveren. Tegelijkertijd werkt Mercedes-Benz aan een verdere verlaging van de vaste en variabele kosten, alsmede aan een vermindering van het aandeel van de materiële investeringen in de totale investeringen. Gestandaardiseerde accuplatforms en modulaire voertuigarchitecturen gaan – samen met de vooruitgang die wordt geboekt op het gebied van accutechnologie – bijdragen tot een verlaging van de kosten. Verwacht wordt dat het aandeel van de accukosten in de auto aanzienlijk zal dalen. De kapitaalallocatie verschuift van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’. Ook is de verwachting dat de investeringen in verbrandingsmotoren en technologieën voor plug-in hybriden tussen 2019 en 2026 met 80% gaan dalen. Op basis hiervan voorspelt Mercedes-Benz voor de volledig elektrische wereld een vergelijkbaar rendement als in het tijdperk van de verbrandingsmotor.

“Het is bij deze transformatie onze belangrijkste taak om klanten met overtuigende producten te inspireren om over te stappen op elektromobiliteit. Voor Mercedes-Benz is de EQS als baanbrekend vlaggenschip nog maar het begin van dit nieuwe tijdperk”, aldus Källenius.