Brussel,
15
januari
2018
|
13:03
Europe/Brussels

Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse

Icoon heruitgevonden

Samenvatting

De nieuwe G-Klasse van Mercedes-Benz deinst nergens voor terug. Weg of niet, deze terreinwagen onderscheidt zich in alle omstandigheden door zijn prestaties, zijn moderne rijhulpsystemen, zijn toonaangevende wegkwaliteiten en zijn hoge comfortniveau. Tegelijk verbeteren het nieuwe chassis, de ‘DYNAMIC SELECT’-programma’s, de ‘G’-modus en de drie sperdifferentiëlen zowel het rijcomfort als de wendbaarheid, en dat ongeacht het terrein.

Als luxueuze terreinwagen wordt de G-Klasse al geruime tijd beschouwd als een stijlicoon. Zijn lijn veranderde niet sinds 1979. Net als in het verleden dienen bepaalde speciaal ontworpen elementen heel specifieke doeleinden en dragen ze bij tot de unieke uitstraling van de G-Klasse. Zo herneemt het nieuwe model de opvallende deurgrepen, het typische sluitgeluid, de robuuste koetswerkbeschermstrips, het reservewiel op de achterklep en de prominente richtingaanwijzers. In combinatie met het hoekige silhouet geven deze details de auto zijn bijzondere look.

Het design van de G-Klasse is geëvolueerd volgens een filosofie van sensuele helderheid en blijft trouw aan het karakter van het originele model. De zichtbare deurscharnieren en verhoogde motorkap vonden dus eveneens hun weg naar het nieuwe model. De iconische terreinwagen, die technisch voortdurend werd verbeterd maar qua look nagenoeg ongewijzigd bleef, zet vandaag een grote stap voorwaarts op zowel technisch als esthetisch vlak. De nieuwe G-Klasse werd 53 millimeter langer en 121 millimeter breder en geniet zo een krachtigere uitstraling op de weg en het terrein.

Hij lijkt meer dan ooit uit een blok gehouwen. Alle oppervlakken onderscheiden zich door hun toegenomen spanning en intensiteit en de waarneembare kwaliteit staat op een nog hoger niveau. Resultaat: fijnere, nauwkeurigere naden en een harmonieuzere assemblage. De wielkasten en schokdempers werden bovendien beter geïntegreerd in het koetswerk en lijken minder uit te steken.

Interieur: een authentiek icoon

Terwijl het koetswerk zijn mythische, klassieke look behield, kreeg de G-Klasse een volledig herwerkt en modern interieur, dat de genen van het klassieke model herinterpreteert als een omgekeerde weerspiegeling van het koetswerk. Met zijn terreinwagenkarakter en zijn uiterst luxueuze interieur heeft de G-Klasse zich altijd opgeworpen als een coherente symbiose van twee extremen. Van bij het eerste gezicht en het eerste contact wordt duidelijk dat de gebruikte materialen van een erg hoge kwaliteit zijn. Elk detail wordt behandeld met de grootste artisanale zorg.

Wie plaatsneemt in het interieur merkt dat heel wat stijlelementen van het koetswerk hier terugkomen. Zo verwijst de vorm van de zijdelingse verluchtingsroosters naar die van de ronde koplampen en komt het bekende design van de richtingaanwijzers terug in de vormgeving van de luidsprekers. Andere opvallende kenmerken van de G-Klasse zijn de handgreep voor de voorpassagier en de verchroomde bedieningsschakelaars van de drie differentiëlen. Al die minutieus geoptimaliseerde details blijven dus behouden.

Het dashboard, dat volledig werd hertekend en getuigt van een uitzonderlijke helderheid, omvat tijdloze ronde, analoge instrumenten. Liefhebbers van klassieke, ronde instrumenten worden in de nieuwe G-Klasse dus op hun wenken bediend. Net als de nieuwe E- en S-Klasse kan hij als optie ook worden uitgerust met een groot scherm, waarop virtuele instrumenten rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder worden weergegeven, alsook met een centraal scherm dat bovenaan de middenconsole postvat. Dankzij hun gemeenschappelijke glasafdekking lijken de twee 12,3”-schermen samen te smelten tot een groot breedbeeldscherm. Bestuurders krijgen bovendien de keuze tussen drie verschillende weergavestijlen – ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’ – en kunnen relevante gegevens configureren volgens hun individuele behoeften.

Dankzij het aanraakscherm met controller in de middenconsole en de auditieve bevestigingssignalen weergegeven via de luidsprekers, kunnen ze de functies met hun vingers bedienen, zonder dat ze hun blik van de weg moeten afwenden. De bedieningselementen worden aangevuld met sneltoetsen voor de controller, om de meest courante functies te gebruiken, alsook door een optionele regeltoets boven de lichtschakelaar, die dient om de rijhulpsystemen te bedienen. Aan het stuur zit de bestuurder dicht bij de voorruit en geniet hij een uitstekend panoramisch uitzicht.

Meer ruimte voor iedereen

De afmetingen van de nieuwe, grotere G-Klasse komen niet alleen de bestuurder en voorpassagier maar ook de achterpassagiers ten goede. De voornaamste afmetingen in een oogopslag:

Naam

Verschil

Beenruimte voorin

+ 38 mm

Beenruimte achterin

+ 150 mm

Schouderbreedte voorin

+ 38 mm

Schouderbreedte achterin

+ 27 mm

Breedte op ellebooghoogte voorin

+ 68 mm

Breedte op ellebooghoogte achterin

+ 56 mm

De achterbank laat zich volledig of in twee ongelijke delen (60:40) neerklappen. Alle zetels beschikken standaard over tal van comfortfuncties. Ze zijn bovendien ergonomisch en bieden dus meer comfort en een betere zijdelingse steun. Ook heeft de nieuwe G-Klasse recht op een geheugenfunctie voor de bestuurderszetel, verwarmbare zetels vooraan en achteraan en comforthoofdsteunen. Tegen meerprijs kunnen klanten het comfort naar een nog hoger niveau tillen met het pakket ‘actieve multicontourzetels’. Deze gegroepeerde optie omvat behalve de speciale multicontourzetels ook diverse massagefuncties, een airconditioning en een snelle zetelverwarming. Ook omvat het pakket een elektrisch regelbare lendensteun voor de bestuurder en voorpassagier. De zijdelingse delen van de zittingen en rugleuningen van de actieve multicontourzetels zijn uitgerust met luchtkamers die zich vullen of leegmaken naargelang de gekozen rijmodus, om de bestuurder en zijn passagier beter te ondersteunen door ze bijvoorbeeld een betere steun te geven in de bochten. De zetels van het pakket actieve multicontourzetels worden aanbevolen door de experts van de vereniging ‘Aktion Gesunder Rücken e.V.’ (actie voor een gezonde rug).

Terreingebruik: de legende overtreft zichzelf

De nieuwe G-Klasse werd ontwikkeld met een hoofddoel voor ogen: de rijeigenschappen naar een hoger niveau tillen, zowel op als buiten het asfalt. En dat doel werd bereikt: de nieuwe G-Klasse is nog performanter op het terrein dan zijn voorganger en voelbaar levendiger, dynamischer en comfortabeler op de weg. Toch blijft hij een volbloed G-Klasse, onder meer dankzij zijn standaard ladderframe, zijn drie sperdifferentiëlen en zijn korte verhoudingen (LOW RANGE).

Zijn nieuwe onderstel werd ontworpen door Mercedes-Benz G GmbH en Mercedes-AMG GmbH. Dat resulteerde in een ophanging met onafhankelijke wielen die een voortrein met dubbele transversale as aan een stijve achteras koppelt. Voor de ingenieurs bestond de uitdaging erin om voor elke millimeter te vechten want de capaciteiten van een terreinwagen hangen natuurlijk ook af van zijn bodemvrijheid. De verhoging van de assen speelde dus een doorslaggevende rol. Om de doelstellingen op het gebied van robuustheid te realiseren, werd in het motorcompartiment een veerpootstabilisator gemonteerd.

De onderdelen van de voortrein met dubbele transversale as zijn rechtstreeks op het ladderframe bevestigd, zonder wieg. De Z-vormige verbindingen van de onderste transversale as met het chassis, werden zo hoog mogelijk geplaatst. Die configuratie garandeert uitzonderlijke capaciteiten buiten het asfalt. De nieuwe voortrein, die speciaal voor de G-Klasse werd ontwikkeld, is zo robuust dat de prestaties en terreincapaciteiten van het vorige model behouden bleven en zelfs overtroffen worden.

Met zijn bodemvrijheid van 270 millimeter ter hoogte van de voorbrug beschikt de G-Klasse over een aanzienlijk potentieel om moeilijke terreinen het hoofd te bieden zonder al te veel rijplezier op te offeren. De gemeten prestaties spreken dan ook boekdelen:

  • Kan hellingen tot 100 procent aan (naargelang het terrein)

  • Bodemvrijheid tussen de assen met 6 millimeter verhoogd tot 24,1 centimeter

  • Maximale doorwaadhoogte van 70 centimeter in water en modder, 10 centimeter meer dan vroeger

  • Rijstabiliteit op hellingen van 35 graden, hetzij 7 graden meer

  • Afrijhoek: 30 graden, oprijhoek: 31 graden, hetzij 1 graad beter

  • Overschrijdingshoek: 26 graden, hetzij 1 graad beter

De ophanging met onafhankelijke wielen komt de stijfheid van het koetswerk sterk ten goede. Een veerpootstabilisator verbindt de twee ophangingstorens om de torsiestijfheid van het ladderframe te verhogen.

Achteraan beschikt hij in tegenstelling tot het vorige model over een nieuwe, stijve as, geleid door vier overlangse armen aan elke kant en een Panhard-stang, die de wagen nog comfortabeler maakt op normale wegen. De veeruitslag van de achterwielophanging (82/142 millimeter) en de bodemvrijheid ter hoogte van de achterbrug (241 millimeter) garanderen de veiligheid op het terrein, zelfs in extreme omstandigheden.

À la carte: ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Individual’ of ‘Eco’

DYNAMIC SELECT is voortaan beschikbaar op de G-Klasse en biedt tot vijf mogelijke rijprogramma’s. Zo kan de bestuurder de eigenschappen van de auto nagenoeg onmiddellijk aanpassen met een druk op de toets: het systeem regelt de afstelling van de motor, de versnellingsbak, het onderstel, de stuurinrichting en de rijhulpsystemen dan bij volgens de wensen van de bestuurder. De vier programma’s ‘Comfort', ‘Sport', ‘Eco’ en ‘Individual’ zijn eenvoudig te selecteren met de tuimelschakelaar van het DYNAMIC SELECT-systeem. De ‘Eco’-modus draagt bij tot een rijstijl gericht op een optimaal verbruik. De ‘Sport’-modus wijzigt dan weer de schakelpunten van de automatische transmissie, de motorrespons op het gaspedaal, de parameters van de elektrische stuurbekrachtiging en de parameters van de uitlaatgasklep. Met het ‘Individual’-programma kan de bestuurder zelf zijn favoriete afstellingen kiezen.

DYNAMIC SELECT biedt dan weer tal van mogelijkheden voor het nieuwe onderstel met adaptieve regeling van de schokdemping. In de Sport- en comfortmodus kan de bestuurder de dempingseigenschappen van de auto bijregelen met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.

Eenvoudig gesteld, zouden we kunnen zeggen dat de G-Klasse de toestand van de weg herkent en de schokdemping aanpast met de adequate curve, bijvoorbeeld door de ophanging stijver te maken op het terrein. In de ‘Sport’-modus toont de G-Klasse zich dan weer wendbaarder op de weg.

De nieuwe ‘G-modus’ om door te gaan wanneer de weg stopt

De nieuwe G-modus is een van de elementen die het terreingedrag gevoelig hebben verbeterd. Welk programma men ook kiest, de G-Klasse gaat steeds over naar de ‘G’-modus wanneer een van de drie sperdifferentiëlen geactiveerd wordt of wanneer de ‘LOW RANGE'-verhoudingen worden ingeschakeld. Deze terreinmodus past de regeling van de schokdemping en de stuurinrichting aan, wijzigt de typische curve van het gaspedaal, voorkomt onnodig opschakelen en verzekert zo een uitstekende beheersing en maximale terreincapaciteiten. Zodra deze modus actief is, licht een klein, erg discreet ‘G’-icoontje in het instrumentenbord op. Zo absorbeert de ‘G’ met gemak aanzienlijke oneffenheden op het terrein, kan de bestuurder zelfs op heel steile terreinen tot op de centimeter nauwkeurig rijden en geniet hij een erg heldere feedback van de stuurinrichting met betrekking tot de grip op de ondergrond.

Op de weg: wendbaarheid, comfort en totale beheersing

Het lastenboek van de G-Klasse vereiste niet alleen soliditeit en superioriteit op het terrein maar ook een dynamischer rijgedrag en meer comfort op het asfalt. Dankzij de nieuwe voortrein gingen de wegprestaties van de G-Klasse er gevoelig op vooruit. De ‘G’ gedraagt zich op de weg even wendbaar als comfortabel en geeft zijn bestuurder een beter stuurgevoel. De auto houdt zijn traject correct aan terwijl hij op het terrein levendig en moeiteloos vlot vooruit komt.

De ontwikkelaars namen hun toevlucht tot een digitaal prototype om de levensduur van elk onderdeel en subgeheel te simuleren om te weten of het mogelijk was om lichtere materialen te gebruiken. En die afslankingskuur heeft resultaat gehad want de G-Klasse zet bijna 170 kilogram minder op de weegschaal. Het recept: een nieuwe mix van materialen met staalsoorten met hoge weerstand, erg hoge weerstand en ultrahoge weerstand, evenals aluminium afkomstig uit de nog verbeterde productieprocessen van de Oostenrijkse Magna Steyr-fabriek. Het stijve koetswerk bestaat voortaan uit meerdere types van staal terwijl de vleugels, de motorkap en de deuren zijn uitgevoerd in aluminium.

Om de typische scharnieren en handgrepen van de G-Klasse te behouden hebben de ingenieurs ze aangepast aan een nieuw ontwerp in aluminium. Aangezien de A- en B-stijlen een dragende functie hebben, worden ze vervaardigd in staal met hoge weerstand. De gewichtsverlaging had bovendien geen negatieve impact op de stevigheid, integendeel: de stijfheid van het kader, het koetswerk en de koetswerkstructuur werd zelfs met 55 procent verhoogd en steeg van 6.537 tot 10.162 Nm/graad. De intrinsieke dynamiek en het rijcomfort werden verbeterd maar de kwaliteit ging erop vooruit, in het bijzonder wat de akoestiek betreft. Dat wordt onmiddellijk duidelijk door het aanzienlijk lagere geluids- en trillingsniveau tijdens het rijden.

Vermogen en efficiëntie

De nieuwe G 500 (brandstofverbruik over de gemengde cyclus: 11,1 l/100 km, CO2-uitstoot over de gemengde cyclus: 263 g/km) wordt aangedreven door een erg krachtige V8-benzinemotor van 4,0 liter. De nieuwe biturbo levert 310 kW (422 pk) en een maximumkoppel van 610 Newtonmeter tussen 2.000 en 4.750 t/min.

Nieuwe automaat

Voor de transmissie werd de 9G‑Tronic-automaat met koppelomvormer speciaal aangepast aan de behoeften van de iconische terreinwagen. De ingenieurs deden een beroep op een softwareprogramma om de schakeltijd van de negentrapsautomaat in te korten. De royale spreiding van de transmissie maakt de auto comfortabeler en stiller bij lage toerentallen en helpt bovendien het brandstofverbruik te verlagen.

Zo direct als mogelijk, zo indirect als nodig

De G-Klasse wordt standaard uitgerust met een elektromechanische tandheugelstuurinrichting, die elektronische rijhulpsystemen zoals een parkeerhulpsysteem mogelijk maken. Bovendien verbruikt een elektromechanische stuurinrichting minder energie dan een hydraulisch systeem. Naargelang het gekozen rijprogramma wordt een van de typische stuurafstellingen (Comfort, Sport en Offroad) ingeschakeld. Naargelang het geval geniet de bestuurder een meer comfortgerichte of eerder sportieve afstelling op de weg, alsook heldere en nauwkeurige feedback op delicate ondergrond. De stuurinrichting is altijd voldoende bekrachtigd. Zo direct als mogelijk, zo indirect als nodig: dat vat het principe van de stuurinrichting perfect samen.

Sterker dan de tijd

De G-Klasse is de absolute top onder de luxueuze terreinwagens. Hij is niet alleen de seriewagen met de langste productieperiode uit de geschiedenis van Mercedes‑Benz maar ook de voorvader van alle SUV’s met de driepuntige ster. Dat is ook de reden waarom alle terreinmodellen van Mercedes de letter ‘G’ in hun naam hebben.

Wat in 1972 begon als een samenwerkingsproject tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en de onderneming Steyr-Daimler-Punch uit het Oostenrijke Graz, is uitgegroeid tot een verhaal van superlatieven en cruciale mijlpalen. Reeds vanaf de eerste ontwerpen was de G-Klasse allerminst een gewone terreinwagen. Het team ontwierp toen een wagen met superieure terreinprestaties die tegelijk een volwaardige vrijetijdswagen was en zijn kopers heel wat veiligheid en rijplezier bood. Ook vandaag nog wordt de G-Klasse gekenmerkt door een vierwielaandrijving met volledige sperdifferentiëlen en een robuust ladderframe.

Bij zijn marktlancering in de lente van 1979 was hij verkrijgbaar met vier motorversies, goed voor vermogens van 53 kW/72 pk tot 115 kW/156 pk. Klanten konden bovendien opteren voor een Cabriolet met korte wielbasis of een break met korte of lange wielbasis. In 1989 gaven de modellen uit de 463-reeks het startsein voor een evolutieproces dat zich niet langer beperkte tot het volgen van de technische vooruitgang. Die evolutie trok ook een gestaag groeiende schare fans aan en benadrukte zijn karakter als een exclusieve wagen voor elke gelegenheid. Sinds 1993 heeft hij ook een officiële naam: de G-Klasse.

De G-Klasse staat wereldwijd bekend als een auto voor pausen, de ‘Pausmobiel’. Zo gebruikte Paus Johannes Paulus II vanaf 1980 een 230 G in parelmoerkleur en met een speciaal glazen koetswerk voor zijn talloze reizen.

Voor de 25e verjaardag van de G-Klasse bouwde Mercedes-AMG een bijzonder geraffineerde versie: de G 55 AMG Kompressor. De gespierde achtcilinder (350 kW/476 pk en 700 Nm koppel) gaf de robuuste 4x4 prestaties die tot dan toe ongezien waren in het segment en getuigde zo van het enorme potentieel van de G-Klasse.

De G 500 4x4² uit 2015 voegde daar niet alleen een erg luxueus interieur aan toe maar ook indrukwekkende wegprestaties en een bodemvrijheid van 45 centimeter. Sinds 2015 kunnen klanten hun ‘G’ ook personaliseren met de exclusieve uitrustingsversies van de designo manufaktur, die perfect op elkaar zijn afgestemd.

In 2017 vond de iconische G-Klasse zichzelf alweer opnieuw uit met de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Met zijn oppermachtige V12-motor (verbruik over de gemengde cyclus: 17,0 l/100 km, CO2-uitstoot over de gemengde cyclus: 397 g/km), zijn portaalassen, zijn elektrisch bediende stoffen kap en zijn exclusieve uitrusting voor de achterpassagiers richtte deze beperkte reeks van nauwelijks 99 exemplaren zich tot klanten die het maximum van hun auto eisen. Deze uitvoering is ongetwijfeld de meest exclusieve manier om te genieten met de haren in de wind.

In de zomer van 2017 rolde de 300.000e G-Klasse van de band in Graz, een Mercedes-Benz G 500 in de designo-metaalkleur Mauritius Blue met zwarte lederen zetels en contrasterende witte stiknaden (verbruik over de gemengde cyclus: 12,3 l/100 km, CO2-uitstoot over de gemengde cyclus: 289 g/km). Het verjaardagsexemplaar was uitgerust met diverse terreinvoorzieningen zoals terreinbanden op zwarte 16”-velgen en een robuust dakimperiaal en vertrok deze zomer voor nieuwe avonturen. Hij werd geconfigureerd door talloze fans uit de hele wereld, die via de officiële Facebook-pagina van de G-Klasse stemden voor hun favoriete uitrusting en aankleding. De toekomstige roadtrips van de 300.000e G-Klasse zijn ook te volgen op sociale netwerken.